Przejdź do serwisu tematycznego

Saab 340B AEW-300 dla Polski

Rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował o rozmowach w sprawie pozyskania dwóch używanych szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C.

25 maja br. rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych o rozmowach w sprawie pozyskania dwóch używanych szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Plan zakupu takich platform, wówczas bez wskazania jeszcze typu, ogłosił trzy dni wcześniej wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Zdjęcie: Bene Riobó, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Agencja Uzbrojenia prowadzi rozmowy dotyczące pozyskania 2 samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW dla Polskich Sił Zbrojnych w związku z ofertą strony szwedzkiej, które w krótkim terminie zapewnią zdolność do wczesnego wykrywania i ostrzegania o zagrożeniach powietrznych. Nie wykluczamy w przyszłości zakupu bardziej zaawansowanych technologicznie samolotów wczesnego ostrzegania – napisał na Twitterze rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia.

Powyższe oznacza, że Polska chce przejąć samoloty turbośmigłowe S 100D Argus w wersji FSR-890 (oznaczenie producenta: Saab 340B AEW-300), które mają zostać wycofane ze stanu szwedzkich wojsk lotniczych (Svenska flygvapnet) na rzecz najnowszych Saab GlobalEye, zamówionych przez Sztokholm 30 czerwca 2022. Jednocześnie nie wykluczono zakupu w przyszłości także np. platformy GlobalEye.

Samoloty Saab 340B AEW-30 są wyposażone w dookólny, pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski PS-890 Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) i zasięgu instrumentalny 450 km na pułapie ponad 20 000 m. Azymut pokrycia skanowanego obszaru wynosi po 150 stopni po obu stronach anteny.

Z pierwotnie czterech egzemplarzy Saab 340B AEW-200 z radarem IS-340 Erieye, zabudowanych na bazie cywilnego płatowca Saab 340 i wprowadzonych do służby w 1997, dwa zostały zmodernizowane w 2006 przez producenta do wersji ASC 890 i powróciły do służby operacyjnej w 2009 (w 2007 dwa niezmodernizowane egzemplarze zostały odkupione przez Tajlandię).

Jak podała w ub. r. strona szwedzka, z uwagi na intensywną eksploatację wymagają one obecnie zastąpienia przez samoloty nowego typu. Może to oznaczać, że w przypadku Polski będą one rozwiązaniem pomostowym przed zakupem docelowej platformy, jak wskazuje ppłk Płatek.

Samolot ma 20,57 m długości, 21,44 m rozpiętości skrzydeł, 6,97 m wysokości, 10,3 t masy własnej i 13,155 t masy startowej. Jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi General Electric CT7-9B o mocy 1390 kW (1870 KM) każdy, co zapewnia pułap praktyczny 7620 m i ponad 5 godzin długotrwałości lotu.

Analogiczny system radarowy Erieye został zintegrowany z odrzutowymi EMB-145H i pięć egzemplarzy jako R-99A/E-99A trafiło do Brazylii, gdzie przechodzą modernizację do standardu E-99M. Natomiast na platformie Saab 340 jest używany jeszcze także w Meksyku, a wcześniej w Grecji.

18 maja 2020 spółka Saab Defence and Security informowała o podpisaniu umowy o wartości 1,553 mld SEK (671,86 mln zł) z nieujawnionym klientem na dostawę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia na bazie płatowców samolotów turbośmigłowych Saab 2000 z omawianym radarem PS-890 Erieye. Dotychczas trafiły one do sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej (2 samoloty), Pakistanu (7 z 10 zamówionych samolotów, trzy zostały uszkodzone w 2012 w ataku Talibów na bazę Kamra) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (pierwotnie 2 samoloty, zastępowane przez 5 GlobalEye).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

VIDEO WOJNA W UKRAINIE

Pożar rosyjskiego okrętu na Bałtyku. Ukraiński sabotaż?

Według doniesień medialnych, w niedzielę doszło do poważnego pożaru na pokładzie rosyjskiego małego okrętu rakietowego RFS Sierpuchow (563) proj. 21631 Bujan-M. Tymczasem Główny…

Pierwszy amerykański bezzałogowiec nawodny kamikaze

Amerykańska spółka Maritime Tactical Systems, Inc. zaprezentowała bezzałogowiec nawodny kamikaze Muskie M18, który został już przekazany na testy Departamentowi Obrony USA.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X