1 września spółka BAE Systems poinformowała o zakończeniu montażu i gotowości do przekazania amerykańskim wojskom lądowym (US Army) pierwszego seryjnego gąsienicowego transportera opancerzonego AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle). Pojazdy tego typu będą zastępować w Pancernych Brygadowych Grupach Bojowych (Armored Brigade Combat Team, ABCT) przestarzałe transportery opancerzone M113.

Docelowo US Army zamierza zakupić nawet 2906 gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV. Wartość programu zakupowego oblicza się na 10,72 mld USD (39,35 mld zł). Transporter bazuje na rozwiązaniach technologicznych zastosowanych w bwp M2 Bradley i samobieżnej armatohaubicy M109A7 PIM. Opracowanie AMPV jest częścią szerszego programu budowy pojazdów nowej generacji NGCV (Next Generation Combat Vehicles) / Zdjęcie: BAE Systems

Docelowo US Army zamierza zakupić nawet 2906 gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV. Wartość programu zakupowego oblicza się na 10,72 mld USD (39,35 mld zł). Transporter bazuje na rozwiązaniach technologicznych zastosowanych w bwp M2 Bradley i samobieżnej armatohaubicy M109A7 PIM. Opracowanie AMPV jest częścią szerszego programu budowy pojazdów nowej generacji NGCV (Next Generation Combat Vehicles) / Zdjęcie: BAE Systems

Bill Sheehy, dyrektor programu AMPV w BAE Systems powiedział, że przekazanie pojazdu będzie znaczącym wydarzeniem w toku całego programu. Prototypy zaliczyły  prawie dwa tuziny testów odbiorczych, spełniając lub przekraczając wszystkie ustalone wymagania. Pierwszym dostarczonym wariantem będzie wóz dowódczy M1286 Mission Command (MCmd). Pojazdy tej wersji stanowią fundament projektu modernizacji sieci łączności jednostek Pancernych Brygadowych Grupach Bojowych. Ułatwi on cyfrowe dowodzenie pododdziałami, dzięki większemu wnętrzu oraz zwiększonym możliwościom ochrony załogi, zasilania i chłodzenia. Jego gabaryty zapewniają potencjał modernizacyjny – umożliwiają rozbudowę zainstalowanych na pokładzie systemów dowodzenia, kontroli, komunikacji i komputerowych.

Pojazd pochodzi z produkcji małoseryjnej obejmującej 117 AMPV na podstawie dwóch aneksów o wartości 575 mln USD (2,11 mld zł) do umowy, podpisanych 19 lutego 2019. Umowa bazowa z 2018 obejmuje opcję na łącznie 460 pojazdów (oprócz 29 prototypów dostarczony na podstawie umowy z 2014). Kolejne 160 wozów zamówiono 21 stycznia br. Jak dotąd spółka otrzymała 1,933 mld USD (7,1 mld zł) na rozwój i produkcję tych wozów (Kolejne AMPV dla US Army, 2020-01-23).

Pojazdy AMPV powstają w zakładach BAE Systems Land & Armaments LP w Aiken (w stanie Karolina Południowa), Minneapolis (Minnesota), San Jose (Kalifornia), Sterling Heights (Michigan) i York (Pensylwania). W tych ostatnich odbywa się montaż końcowy.

Pozostałe warianty rodziny AMPV to:

– wóz ogólnego przeznaczenia M1283 General Purpose (GP), przeznaczony do działań na polu walki, transportu żołnierzy, zapasów, ewentualnej ewakuacji rannych i zabezpieczania działań wozów wyspecjalizowanych;

– moździerz samobieżny M1287 Mortar Carrier Vehicle (MCV), przeznaczony do zapewniania wsparcia ogniowego pododdziałom ABCT podczas operacji zaczepnych;

– wóz ewakuacji medycznej M1284 Medical Evacuation Vehicle (MEV), umożliwiający podjęcie natychmiastowego leczenia rannych lub ewakuacji poszkodowanych do punktów segregacji rannych;

– wóz ratunkowy M1285 Medical Treatment Vehicle (MTV) to pierwszy tego typu pojazd służący jako sala operacyjna na gąsienicach – do ratowania żołnierzy, którzy odnieśli obrażenia zagrażające życiu.

Ponadto, BAE Systems ze środków własnych opracowuje wariant pojazdu specjalistycznego dla brygad inżynieryjno-amfibijnych (Engineer Amphibian Brigades).