W sobotę, 7 czerwca 2025, Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy poinformował, że dziś rano w wyniku udanej operacji Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) nad obwodem kurskim w Rosji został zestrzelony rosyjski samolot wielozadaniowy Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E).
Сьогодні вранці, 7 червня 2025 року, в результаті успішної операції Повітряних Сил, на Курському напрямку збито російський винищувач Су-35.
🇺🇦 Разом до перемоги! pic.twitter.com/50OvXapfz1— Генеральний штаб ЗСУ (@GeneralStaffUA) June 7, 2025
Później, w mediach społecznościowych zostało opublikowane nagranie wideo z bezzałogowego statku latającego prezentujące płonący wrak rosyjskiego samolotu na ziemi.
🔥 Об’єктивний контроль! pic.twitter.com/OMq67GjVwA
— Генеральний штаб ЗСУ (@GeneralStaffUA) June 7, 2025
Zestrzelenie potwierdził także dobrze poinformowany w źródłach w siłach zbrojnych, były rosyjski pilot wojskowy Ilja Tumanow, znany na Telegramie jako Fighterbomber. Napisał, że samolot zaginął, a pilot zdołał się bezpiecznie katapultować.
Jest to trzynasty utracony przez Rosjan egzemplarz samolotu Su-35S od czasu rozpoczęcia pełnoskalowej wojny z Ukrainą, 24 lutego 2022.
Nie tak dawno, bo 12 maja br. rosyjska państwowa korporacja Rostiech informowała, że wchodząca w jej skład Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) drugą w tym roku partię samolotów Su-35S, podczas gdy pierwsza miała miejsce 29 marca. Choć wielkość dostaw jest utajniona, są to raczej niewielkie partie liczące 2-3 samoloty.
W ubiegłym roku OAK przekazała Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej cztery partie samolotów Su-35S: 11 listopada, 12 kwietnia, 8 maja i 12 września. W 2023 OAK dostarczyła pięć partii samolotów Su-35S: 24 listopada, 24 października, 28 września, 23 czerwca i 13 lipca – prawdopodobnie pochodziły z zamówionej w 2021 partii liczącej 24 egzemplarze (jest to czwarta umowa produkcyjna na Su-35S). Dostawy pierwszych czterech egzemplarzy rozpoczęto w grudniu 2022. Termin realizacji umowy miał minąć jednak z początkiem 2024.
Zdjęcie poglądowe: Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK
Według stanu na grudzień 2022 kiedy po raz ostatni informowano o wielkości dostaw, Rosja dysponowała 110 egzemplarzami Su-35S, a wielkość najnowszych dostaw nie została ujawniona z uwagi na nową politykę informacyjną, jednakże po finalizacji rzeczonej umowy powinno być maksymalnie 128 (minus samoloty utracone – przyp. red.).
W stosunku do swojego pierwowzoru czyli Su-27P/S, wielozadaniowy Su-35S/SE charakteryzuje się powiększonymi skrzydłami, usterzeniem i wlotami powietrza, a także zmniejszonym przekrojem odbicia radarowego (RCS). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe Saturn Liulka AŁ-37F (117S) z niezależnymi dyszami o wektorowanym ciągu i wydłużonym resursie. Radar N035 Irbis-E wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA), zdolny jest do śledzenia 30 celów powietrznych i zwalczania 8 jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej.
Jeśli chodzi o eksport Su-35S, to trafiły one do Chin (24 egzemplarze) i Iranu (pierwotnie zamówiono 25, ale miało zostać zwiększone do 50 egz.), z zakupu 11 Su-35S zrezygnowała Indonezja oraz z 24 egzemplarzy Egipt. Były też bezskutecznie oferowane Turcji, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Indiom czy Algierii (która teraz zdecydowała się na Su-57E), a wstępne zainteresowanie zakupem wyrażały Wietnam, Kazachstan, Korea Północna i Pakistan. Ostatnio pojawiły się doniesienia, że zakup samolotów negocjuje Sudan, który był nimi już wcześniej zainteresowany.