Przejdź do serwisu tematycznego

AKTUALIZACJA WOJNA W UKRAINIE

Rosyjski Su-27 spowodował katastrofę amerykańskiego MQ-9

Dowództwo Europejskie Stanów Zjednoczonych EUCOM poinformowało, że nad Morzem Czarnym rosyjski samolot przewagi powietrznej Su-27 zderzył się z amerykańskim bezzałogowcem MQ-9A Reaper, powodując jego katastrofę.

14 marca br. Dowództwo Europejskie Stanów Zjednoczonych (US European Command, EUCOM) poinformowało, że dziś nad Morzem Czarnym rosyjski samolot przewagi powietrznej Su-27 zderzył się z amerykańskim bezzałogowym statkiem latającym MQ-9A Reaper, powodując jego katastrofę.

Zdjęcie: USAF

Jak czytamy w opublikowanym komunikacie prasowym, dwa rosyjskie samoloty przewagi powietrznej Su-27 (w kodzie NATO: Flanker) przeprowadziły niebezpieczne i nieprofesjonalne przechwycenie bezzałogowego statku latającego MQ-9A Reaper Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF), który operował w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Czarnym (Koniec produkcji Su-27).

Około godziny 7.03 (czasu środkowoeuropejskiego) jeden z rosyjskich samolotów Su-27 uderzył w śmigło silnika turbośmigłowego Honeywell TPE331-10 napędzającego MQ-9A, zmuszając operatora samolotu do rozbicia go w wodach międzynarodowych.

Dodano, że kilka razy przed zderzeniem, Su-27 zrzucały paliwo i wykonywały manewry przed MQ-9 w lekkomyślny, szkodliwy dla środowiska i nieprofesjonalny sposób. Ten incydent pokazuje brak kompetencji, a także jest niebezpieczny i nieprofesjonalny.

Zdjęcie: Witalij W. Kuźmin

Nasz samolot MQ-9 wykonywał rutynowe operacje w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, kiedy został przechwycony i uderzony przez rosyjski samolot, co doprowadziło do katastrofy i całkowitej utraty MQ-9 — powiedział gen. James B. Hecker, dowódca Sił Powietrznych USA w Europie i Afryce (USAFE-AFAFRICA), podległych EUCOM. W rzeczywistości ten niebezpieczny i nieprofesjonalny czyn Rosjan prawie spowodował katastrofę obu samolotów — zauważył generał.

Amerykańskie i alianckie samoloty będą nadal operować w międzynarodowej przestrzeni powietrznej i wzywamy Rosjan do profesjonalnego i bezpiecznego zachowania dodał gen. Hecker.

Jak czytamy dalej, incydent ten jest następstwem niebezpiecznych działań rosyjskich pilotów podczas interakcji z samolotami amerykańskimi i sojuszników w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, w tym nad Morzem Czarnym. Te agresywne działania rosyjskich załóg samolotów są niebezpieczne i mogą prowadzić do błędnych obliczeń i niezamierzonej eskalacji.

Na podstawie informacji prasowej

AKTUALIZACJA

Rzecznik prasowy Departamentu Stanu USA Ned Price poinformował, że został wezwany w tej sprawie Ambasador Rosji w Waszyngtonie, Anatolij Antonow. Dodał, że rząd USA nawiązał współpracę z sojusznikami i partnerami, aby poinformować ich o sytuacji (Brytyjskie RC-135W w pobliżu Krymu).

Nie jest jasne skąd wystartował MQ-9A: mogła to być baza lotnicza NAS Sigonella na włoskiej Sycylii albo 71. Baza Lotnicza General Emanoil Ionescu (Baza 71 Aeriană) w Câmpia Turzii w rumuńskim okręgu Kluż, skąd obecnie operują amerykańskie bezzałogowce w Europie (Reapery z Mirosławca w Rumunii).

Nie jest też znany stan rosyjskiego samolotu, który uczestniczył w kolizji. Wiadomo jedynie (zgodnie z niepotwierdzonymi doniesieniami), że powrócił do swojej bazy macierzystej – Belbek na Krymie (największej takiej instalacji w okupowanym półwyspie), gdzie stacjonuje 38. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego WKS, wyposażony w samoloty Su-27SM.

Wiadomo też, iż nie było próby komunikacji pomiędzy rosyjskimi załogami Su-27, a operatorem MQ-9A lub dowództwem USAFE-AFAFRICA. Rzecznik prasowy Departamentu Obrony USA gen Patrick Ryder powiedział, że podejmowane są wysiłki w celu odzyskania nagrań wideo zarejestrowanych przez MQ-9A podczas incydentu. 

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej wydało z kolei oświadczenie, w którym stwierdziło, że nie doszło do kolizji i że amerykański MQ-9A wykonywał ostre manewry, zanim wystąpił niekontrolowany lot i samolot wpadł do wód Morza Czarnego. Resort poinformował również, że Reaper leciał bez włączonego transpondera i naruszył przestrzeń powietrzną, którą rosyjskie władze ogłosiły jako ograniczoną dla lotów po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, 24 lutego 2022. Rosyjskie samoloty miały nie atakować amerykańskiego bezzałogowca i bezpiecznie powrócić do swojej bazy.

Nagranie wideo z kabiny rosyjskiego Su-27, opublikowane przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej:

Nagranie wideo z głowicy optoelektronicznej MQ-9A Reaper opublikowane przez EUCOM:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

WOJNA W UKRAINIE

Czechy oferują dostarczenie Ukrainie 800 tys. sztuk amunicji artyleryjskiej

Podczas 60. Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa prezydent Czech Petr Pavel poinformował, że zidentyfikowano za granicą ok. 800 000 sztuk amunicji kal. 155 i 122…

Rheinmetall wyprodukuje amunicję artyleryjską 155 mm w Ukrainie

Niemiecka grupa Rheinmetall AG zawarła porozumienie z Ministerstwem ds. Strategicznych Gałęzi Przemysłu Ukrainy o powołaniu spółki joint venture, która zajmie się produkcją amunicji artyleryjskiej…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X