Przejdź do serwisu tematycznego

Rheinmetall i Elbit Systems zademonstrowały nową haubicę samobieżną

Niemiecka grupa Rheinmetall AG wraz z izraelską spółką Elbit Systems przeprowadziły udaną demonstrację ogniową nowej zautomatyzowanej 155-mm/L52 haubicy samobieżnej na podwoziu ciężarowym.

16 maja br. niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że wspólnie z izraelską spółką Elbit Systems przeprowadziły udaną demonstrację ogniową nowej zautomatyzowanej 155-mm/L52 haubicy samobieżnej na podwoziu ciężarowym. Miała ona miejsce na początku marca br. na poligonie Shivta w południowym Izraelu i brali w niej udział wysocy przedstawiciele sił zbrojnych Niemiec, Wielkiej Brytanii, Niderlandów i Węgier.

Zdjęcie: Rheinmetall AG

Przypomnijmy, że Rheinmetall AG i Elbit Systems podpisały w ubiegłym roku umowę o współpracy w zakresie opracowania, produkcji i wprowadzenia na rynek zautomatyzowanego europejskiego kołowego systemu samobieżnych haubic kal. 155 mm/L52.

Kierowany przez spółkę-córkę Rheinmetall Landsysteme, zespół o nazwie Rheinmetall Elbit będzie rywalizował w niemieckim programie Zukünftiges System Indirektes Feuer mittlere Reichweite (ZukSysIndF mRw), czyli Przyszły System Ognia Pośredniego Średniego Zasięgu. Bundeswehra poszukuje dostawców nowej kołowej, samobieżnej i opancerzonej haubica kalibru 155 mm/L52 jako następcy bądź uzupełnienie PzH 2000. Nowe działo zostanie też zaoferowane w brytyjskim programie Mobile Fires Platform na następcę 155-mm gąsienicowych haubic AS90. Obecność przedstawicieli np. Węgier wynika z zainteresowania nowym systemem (co ciekawe Węgry, tak jak Niemcy i Niderlandy użytkują PzH 2000, ale w przeciwieństwie do nich dopiero go wdrażają).

Jeśli chodzi o zaprezentowaną haubicę, to składa się ona z ciężkiego podwozia ciężarowego RMMV HX2 10×10 oraz haubicy 155 mm/L52 od Rheinmetall oraz systemu bezzałogowej, w pełni zrobotyzowanej wieży artyleryjskiej od Elbit Systems, pochodnej systemu SIGMA. Integracja jest obecnie w zaawansowanej fazie procesu weryfikacji. Pomoże to zmniejszyć ryzyka rozwojowe i umożliwi szybszą realizację gotowości operacyjnej systemu.

Obecnie trwa intensywny dwustronny transfer technologii, zwiększający m.in. dostępność krajowego know-how i komponentów. Rheinmetall przeprowadza modyfikacje w celu dostosowania systemu do wymogów europejskich warunków operacyjnych i niemieckiego proces zatwierdzania przez organy regulacyjne.

Rheinmetall już pracuje nad przyszłościowym rozwiązaniem poprzez zwiększenie zasięgu swojej haubicy. Oprócz sprawdzonej w działaniach bojowych L52 i jej zaawansowanej wersji A1, kołowa samobieżna haubica została zaprojektowana tak, aby w przyszłości móc ją zintegrować z działem o długości L60. Jest ono w fazie rozwoju i oferuje m.in. znacznie większą komorę nabojową i dłuższą lufę o długości 60 kalibrów. Będzie ona w stanie osiągnąć zasięg do do 83 km z amunicją zgodną z NATO-wskimi normami Joint Ballistic Memorandum of Understanding (JBMoU).

Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować światu ten zaawansowany system artyleryjski kalibru 155 mm — poinformowali we wspólnym oświadczeniu John Abunassar, szef działu Vehicle Systems w Rheinmetall AG i Yehuda (Udi) Vered, dyrektor generalny Elbit Systems. Udana demonstracja zautomatyzowanej haubicy podkreśla najważniejsze momenty synergii i innowacji technologicznych zespołu Rheinmetall-Elbit – zespołu, który może w wyjątkowy sposób w stanie zaopatrywać siły zbrojne Niemiec i innych krajów w wyjątkową nową haubicę. Jesteśmy przekonani, że ten wspólny niemiecko-izraelski projekt przyczyni się do
wzmocnienie więzi między naszymi dwoma narodami i ich siłami zbrojnymi – dodano.

Słowem komentarza warto dodać, że Rheinmetall AG wcześniej oferowała w programie ZukSysIndF mRw haubicę Radhaubitze z działem L60 na nowym podwoziu ciężarowym RMMV HX3. Jednak 6 lutego br. Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) uznał, że Rheinmetall Landsysteme nie jest obecnie w stanie dostarczyć prototypu, który pozwoliłby na przeprowadzenie strzelań i do testów wybrano RCH 155 AGM na podwoziu GTK Boxer 8×8 od Krauss Maffei-Wegmann (KMW). Jak widać Rheinmetall nie odpuściła i nawiązała współpracę z Izraelczykami, aby dalej rywalizować z KMW w programie.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X