Przejdź do serwisu tematycznego

Przekazanie Rosomaków-S

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółka Rosomak dostarczyła do Wojska Polskiego 38 z 60 zamówionych kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-S do przewozu ppk Spike.

10 stycznia br., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich poinformowała, że w 2021 roku dostarczyła do Wojska Polskiego 38 z 60 zamówionych kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-S do przewozu przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Spike LR Dual.

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółka Rosomak dostarczyła do Wojska Polskiego 38 z 60 zamówionych kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-S do przewozu ppk Spike

Proces przekazywania 38 pojazdów rozpoczął się w czerwcu 2021. Do końca grudnia na wyposażenie Wojska Polskiego trafiło 15 Rosomaków-S w wersji dowódczej oraz 23 w wersji liniowej. Kolejne 22 KTO w wersji linowej zostaną dostarczone w 2022. Dostawy realizowane są w ramach umowy zawartej 14 września 2020 pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a spółką Rosomak, na łączną liczbę 60 sztuk pojazdów w tej wersji specjalnej. Wartość umowy wynosi 105,5 mln zł brutto. Zakup pojazdów został zapowiedziany przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka 1 maja 2020 (MON zamawia pojazdy i amunicję w PGZ, Więcej Rosomaków-S dla WP).

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że zakup wiąże się ze wzmocnieniem ściany wschodniej Polski, więc można przypuszczać, że wozy trafią do plutonów przeciwpancernych w 21. Brygadzie Strzelców Podhalańskich czy 15. Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej (Kraby do 21. Brygady Strzelców Podhalańskich, Powstaje 4. Batalion Piechoty Górskiej).

Rosomak-S to nieuzbrojona wersja bazowego kołowego transportera opancerzonego Rosomak, z dostosowanym wnętrzem do transportu dwóch drużyn piechoty wraz z wyrzutniami ppk Spike LR Dual i pociskami do nich. W przedziale desantu umieszczone standardowe fotele transportera piechoty oraz stelaże (uchwyty) do bezpiecznego przewozu pocisków i wyrzutni CLU (Command Launch Unit) (ZSSW-30 czeka na decyzje, MSPO 2021: Rafael o produkcji ppk Spike w Polsce).

Zdjęcia: Rosomak

Wcześniej pojazdy te były zamawiane jako rozwiązanie tymczasowe do przebudowy na inny wariant pojazdu specjalistycznego. Umowę na opracowanie tego wariantu otrzymały Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) z Poznania w listopadzie 2005 (75 lat Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych).

Prototyp Rosomaka-S zaprezentowano w 2006, ale był wyposażony w 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy w obrotnicy. Rok później do plutonów przeciwpancernych w 12. i 17. Brygadzie Zmechanizowanej dostarczono 27 pojazdów, ale pozbawionych uzbrojenia i w innej konfiguracji wnętrza. Pojazdy zbudowano w oparciu o egzemplarze Rosomaków, które miały zostać zabudowane z wyrzutniami ppk (Kolejne dowódcze Rosomaki WD przekazane, Rosomaki do zmagazynowania).

Docelowa modyfikacja wnętrza seryjnych Rosomaków-S polegała na demontażu dwóch foteli w środkowej części przedziału desantowego, a w ich miejsce umieszczenia zasobników na CLU i trójnóg wyrzutni w pokrowcu. Z kolei nad nadkolami zainstalowano uchwyty na cztery pojemniki transportowe z pociskami. Kolejne cztery pojemniki, są transportowane pionowo na uchwytach, umieszczonych na osłonie układów klimatyzacji i filtrowentylacji na lewej burcie (Poszukiwany Rosomak do walki radioelektronicznej, Dodatkowe Rosomaki-M3 pod zabudowę specjalistyczną).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X