W czwartek, 12 września 2024, jak poinformowały rosyjskie media oraz jak wynika z materiałów udostępnianych w mediach społecznościowych, w rosyjskich zakładach zbrojeniowych Omsktransmasz w Omsku wybuchł pożar. Obecnie brak informacji czy ogień jest wynikiem eksplozji w wyniku wypadku, sabotażu czy ataku, np. ukraińskich bezzałogowców.
⚡️The Omsktransmash plant is on fire in russia, — russian mass media.
It is noted that it produces tanks and armored vehicles for the russian army.
Current fundrising for the Armed Forces of Ukraine.
💸 PayPal
molniamolnievic@gmail.com👉 Follow @blyskavka_ua pic.twitter.com/2idja1I2DO
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) September 12, 2024
🔥 Russian Omsk, "Omsktransmash" plant on fire. pic.twitter.com/eSbMtPMImi
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) September 12, 2024
The factory of Omsktransmash in Omsk, Russia, is on fire. The factory produces various products for the military, such as the TOS-1A, but it is also engaged in the refurbishment and repair of tanks.
Source: Telegram / Uniannet pic.twitter.com/GO2uizNAgr
— (((Tendar))) (@Tendar) September 12, 2024
Omsk, Russia ❗
Bavovna Monitor 🔥🔥🔥💨
The Omsktransmash transport engineering plant, which is part of the state enterprise Rostec, caught fire today. Official comment from JSC Omsktransmash on the fire situation: "A local fire of roofing material occurred on the territory of… https://t.co/H8IYoEMa03 pic.twitter.com/JnYSADPOke— LX (@LXSummer1) September 12, 2024
Istniejące od 1896 roku zakłady, początkowo związane z przemysłem taborowym, w II wojnę światową, a dokładnie w 1942, przestawiły się na produkcję wojenną. W 2004 zakład został przejęty przez konkurencyjną Korporację Naukowo-Produkcyjną UralWagonZawod (NPK UWZ) z Niżnego Tagiłu, ale już trzy lata później przez działające w Omsku biuro konstrukcyjne KBTM. Mimo to nadal ma działy odpowiedzialne za produkcję cywilną: maszyny drogowe, sprzęt wydobywczy ropy i gazu ziemnego oraz tabor kolejowy.
W zakładzie produkowano czołgi m.in. T-34 (7000 egz.), T-55 (12 870 egz.), a następnie rodziny T-80. W 2022 informowano o wyprodukowaniu tam blisko 30 tys. czołgów wymienionych typów (choć zapewne w tej statystyce mieszczą się także czołgi modernizowane). Produkowano także różne pojazdy specjalistyczne i podwozia.
Obecnie, jak wspomniano, zajmuje się modernizacją czołgów T-80B i T-80BW do standardu T-80BWM, a w toku wojny z Ukrainą, także przywracaniem zmagazynowanych wozów do służby na użytek wojenny. Do tego zakład podjął się produkcji wyrzutni niekierowanych pocisków rakietowych z głowicami termobarycznymi TOS-1A Sołncepiok, a ostatnio zaprezentowano najnowszy system TOS-3 Drakon. Zakład został objęty sankcjami USA, UE, Japonii, Kanady, Ukrainy i Szwajcarii.