Przejdź do serwisu tematycznego

Polsko-amerykański desant w Białej Podlaskiej

Amerykański samolot transportowy C-130J Super Hercules wraz z polskim C-130E Hercules dokonały ćwiczebnego desantu żołnierzy Wojsk Specjalnych na lądowisko w Białej Podlaskiej.

15 września startując z niemieckiej bazy lotniczej Ramstein, amerykański samolot transportowy C-130J Super Hercules z 37. Eskadry 86. Skrzydła Transportowego USAF wraz z polskim C-130E Hercules z 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego dokonały ćwiczebnego desantu 16 żołnierzy Wojsk Specjalnych na lądowisko w Białej Podlaskiej.

Amerykański samolot transportowy C-130J Super Hercules wraz z polskim C-130E Hercules dokonały ćwiczebnego desantu żołnierzy Wojsk Specjalnych na lądowisko w Białej Podlaskiej / Zdjęcia: Edgar Grimaldo i Jennifer Green-Lanchoney, USAF

Amerykański samolot wykonywał zadanie w ramach kolejnej rotacji Aviation Detachment Rotation 21-4 (Av-Det). Ćwiczenie realizowali żołnierze z 435th Air Ground Operations Wing USAF wraz z polskimi partnerami. Jednostka ta służy do oceny niefunkcjonujących lotnisk i lądowisk w celu ustanowienia i zabezpieczenia strefy zrzutu, umożliwiając realizację misji szybkiego reagowania w obszarze odpowiedzialności Dowództwa Europejskiego Stanów Zjednoczonych (US European Command, EUCOM).

Trzyosobowy zespół żołnierzy z 435th Contingency Response Group (kontroler ruchu powietrznego sierż. James Supernault, kierownik lądowiska sierż. Benjamin Stewart i główny inżynier sierż. Cody Paynter) ocenił wpierw lokalizację za pomocą zdjęć satelitarnych i lotniczych, a następnie już na miejscu zbadał strefę lądowania, w tym nawierzchnię pasów startowych, ich najsłabsze punkty i czy ich nachylenie mieści się w graniach tolerancji do bezpiecznego wykonywania operacji przez samoloty transportowe. Jeśli powierzchnia jest wystarczająco mocna i nie ma żadnych przeszkód z technicznego punktu widzenia, USAF może desantować żołnierzy w dowolnym miejscu na kontynencie.

Jeśli chodzi o lądowisko w Białej Podlaskiej, to w 2020 teren przejęło Ministerstwo Obrony Narodowej, gdyż ma to być miejsce stacjonowania jednego z batalionów zmechanizowanych, dywizjonu przeciwlotniczego, kompanii rozpoznawczej i saperów oraz batalionu transportowego, wchodzących w skład 18. Dywizji Zmechanizowanej. Modernizacja pierwszego budynku sztabowego miała zakończyć się jesienią. W nowym kompleksie będzie dyslokowany także batalion lekkiej piechoty Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT). Łącznie w Białej Podlaskiej będzie stacjonować ok. 2,5 tys. żołnierzy (Pełna gotowość dowództwa 18. Dywizji).

Równolegle, w ostatnim czasie amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) ćwiczyły lądowanie samolotów transportowych na drogowych odcinkach lotniskowych (DOL). W sierpniu br. na autostradzie w stanie Michigan lądował lekki samolot C-146A Wolfhound należący do Dowództwa Operacji Specjalnych (US SOCOM), a we wrześniu w Wyoming C-130J Super Hercules z sił rezerwowych USAF. Zarówno wykorzystanie dawnych lotnisk, nie widniejących już na wojskowych mapach, jak i DOL-i ma związek z zagrożeniem, że podczas konfliktu z równorzędnym przeciwnikiem (jak Rosja czy Chiny), największe lotniska wojskowe mogą zostać wyłączone z operacji precyzyjnym atakiem z powietrza lub w najgorszym razie zniszczone.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Pierwszy AH-1Z dla Bahrajnu ukończony

Amerykańska spółka Bell Textron ukończyła montaż końcowy pierwszego z dwunastu śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper dla królewskich wojsk lotniczych Bahrajnu.

Koniec tegorocznych dostaw LMP-2017

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Zakłady Mechaniczne Tarnów zakończyły tegoroczne dostawy 60-mm lekkich moździerzy piechoty LMP-2017 dla Wojsk Obrony Terytorialnej.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X