We wtorek, 1 lipca 2025, amerykański magazyn Politico poinformował, powołując się na trzy osoby zaznajomione ze sprawą, że Departament Obrony USA wstrzymał zatwierdzoną przez prezydenta Joe Bidena materiałową pomoc wojskową Ukrainie. Decyzję miał podjąć Podsekretarzem Obrony USA ds. Polityki Elbridge Colby, tłumacząc to obawami o niski stan zapasów amunicji w amerykańskich siłach zbrojnych, po dokonaniu przeglądu ich stanów.
Zdjęcie: Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy
Jak poinformowano, całkowita liczba pocisków artyleryjskich, pocisków przechwytujących do systemów obrony powietrznej i amunicji precyzyjnej w jednostkach podległych pod Departament Obrony USA spadła do zbyt niskiego poziomu, aby można było kontynuować dostawy pomocy dla Ukrainy. Decyzja miała zapaść na początku czerwca, ale dopiero teraz weszła w życie, w czasie gdy Ukraina odpiera jedne z największych rosyjskich ostrzałów rakietowych i dronowych od początku pełnoskalowej wojny.
W oświadczeniu wydanym po opublikowaniu artykułu przez Politico, zastępca sekretarza prasowego Białego Domu Anna Kelly stwierdziła, że decyzja została podjęta, aby na pierwszym miejscu postawić interesy Ameryki po przeglądzie Departamentu Obrony dotyczącym wsparcia wojskowego i pomocy naszego kraju dla innych krajów na całym świecie. Siła Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych pozostaje niepodważalna —wystarczy zapytać Iran.
Jak informuje magazyn, wśród amunicji, których dostawy wstrzymano do Ukrainy znajdują się pociski przechwytujące do systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104 Patriot (a więc: PAC-2 GEM-C, PAC-2 GEM-T, PAC-3 CRI i PAC-3 MSE – przyp. red.). rakietowa amunicja kierowana rodziny GMLRS (Guided Multiple Launch Rocket System) kalibru 227 mm, przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire (pociski tego typu dostarczały Norwegia i Szwecja, więc do tej pory nie było wiadomo o dostawach z USA – przyp. red.) i inne pociski rakietowe używane przez samoloty F-16 oraz bezzałogowce (AIM-9 Sidewinder i AIM-120 AMRAAM).
Jak podkreśla Politico, niedobory dostaw z USA z pewnością będą odczuwalne na miejscu, gdyż Ukraina nadal będzie odpierać nowe ataki sił rosyjskich.
Co ciekawe, podczas spotkania prezydenta USA Donalda Trumpa z ukraińskim odpowiednikiem, Wołodymyrem Zełenskim na Szczycie NATO w Hadze, 24-25 czerwca br., Amerykanin na pytanie o pociski do ukraińskich zestawów Patriot stwierdził, że [Ukraińcy] chcą mieć rakiety przeciwrakietowe, jak je nazywają, i zobaczymy, czy uda nam się je udostępnić. Bardzo trudno je zdobyć.
Decyzja Pentagonu o wstrzymaniu niektórych dostaw wywołała wśród sojuszników Ukrainy w Kongresie niepokój, że kraj ten będzie narażony na dalsze rosyjskie ataki rakietowe i dronowe.
Amerykańskie systemy obrony powietrznej, w tym platforma Patriot, stanowią centralny element obrony Ukrainy… Działają. Codziennie ratują życie – powiedziała kongresmenka polskiego pochodzenia Marcy Kaptur (reprezentująca Partię Demokratyczną ze stanu Ohio), współprzewodnicząca Klubu Ukraińskiego Kongresu (a także Grupy Roboczej ds. Polski). Jeśli te doniesienia są prawdziwe, to pan Colby… podejmuje działania, które z pewnością doprowadzą do nieuchronnej śmierci wielu ukraińskich żołnierzy i cywilów – dodała.
Od momentu objęcia urzędu prezydenta przez Donalda Trumpa, 20 stycznia br., USA nie udzieliły żadnego nowego pakietu wsparcia wojskowego Ukrainie, a na początku maja pomoc została czasowo wstrzymana po raz pierwszy, włącznie z informacjami wywiadowczymi oraz wsparciem ukraińskich F-16 w zakresie walki radioelektronicznej (WRE).
Ostatni pakiet, został udzielony jeszcze za czasów prezydenta Joe Bidena, 9 stycznia br. i miał wartość 500 mln USD (wówczas 2,069 mld zł). Do tej daty Stany Zjednoczone przeznaczyły dla Ukrainy ponad 66,5 mld USD (275,18 mld zł) na pomoc wojskową od początku prezydentury Joe Bidena, w tym około 65,9 mld USD (272,7 mld zł) od 24 lutego 2022. Warto jednak mieć na uwadze, że przez ostatnie sześć miesięcy cały czas trwały dostawy wsparcia wojskowego, które zatwierdził poprzednik Trumpa: z funduszy mechanizmu Presidential Drawdown Authority (PDA) oraz Ukraine Security Assistance Initiative (USAI).
Obecna administracja Białego Domu nie zgodziła się na nowe pakiety pomocy, mimo obowiązywania ustawy federalnej H.R.8035 – Ukraine Security Supplemental Appropriations Act, 2024 o wznowieniu pomocy wojskowej Ukrainie o łącznym budżecie 60,84 mld USD (wówczas 246,09 mld zł), choć według urzędnika administracji, na którego powołuje się Politico, pozostało jej wystarczająco dużo, aby Ukraina mogła walczyć jeszcze kilka miesięcy.
Osoba zaznajomiona z wstrzymaniem dostaw amunicji powiedziała magazynowi, że Pentagon od lutego br. obawiał się o zbyt duże zużycie pocisków przeciwlotniczej podczas operacji przeciwko Huti w Jemenie (obecnie operacja dobiegła końca – przyp. red.). Już wtedy urzędnicy mieli opracować listę amunicji na zlecenie sekretarza obrony Pete’a Hegsetha, których dostawy trzeba będzie zamrozić, zarówno tej pochodzącej z zapasów Departamentu Obrony, jak i dopiero zamówionej u producentów. Decyzja ta jednak nie została podjęta aż do czerwca. Oznacza to, że już od lutego planowano przekierować kluczową amunicję, w tym pociski artyleryjskie, amunicję czołgową i pociski systemów obrony powietrznej, z powrotem do USA lub do Izraela.
Od marca wielokrotnie proponowali wstrzymanie dostaw – powiedziała magazynowi Politico osoba zaznajomiona z tematem.
Co warte przypomnienia, już w czasie pierwszej kadencji Donalda Trumpa, w 2019 wstrzymano pakiet pomocy Ukrainie o wartości 214 mln USD. Jednakże Biuro Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO) w raporcie wskazało, że tamta decyzja naruszyła ustawę federalną Impoundment Control Act, ponieważ nieporozumienia polityczne nie są zgodnym z prawem powodem blokowania przyznanych środków. Obecnie posunięcia drugiej administracji Trumpa mogą skutkować podobnym naruszeniem prawa federalnego.