W środę, 30 kwietnia 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że przekazała Ministerstwu Obrony Iraku pierwsza dwa z 12 zamówionych średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal.
Wiropłaty zostały formalnie przekazane w obecności ministra obrony Iraku, Thabeta al-Abbassiego, w zakładach spółki we francuskim Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu.
Przypomnijmy, że 6 września 2024 spółka Airbus Helicopters informowała o sfinalizowaniu umowy na 12 H225M Caracal dla Iraku. Wcześniej bowiem, 31 lipca 2024, gen. dyw. pil. Tahseen Al-Khafaji, szef Połączonego Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych Iraku informował o zamówieniu 12 nowych i 2 używanych wiropłatów tego typu (używane mają pochodzić z nadwyżek francuskich).
Śmigłowce te będą eksploatowane przez dowództwa lotnictwa wojsk lądowych Iraku, zastępując starsze Mi-17 w szerszym zakresie misji: zwalczanie terroryzmu, operacje specjalne, taktyczny transport wojsk, operacje szturmowe, wsparcie ogniowe sił lądowych, ewakuacja medyczna (MEDEVAC) oraz bojowe misje poszukiwawczo-ratownicze (CSAR).
O ile Airbus Helicopters nie poinformowała o wartości umowy, to według szacunków niezależnych ekspertów z lipca 2024, kiedy ujawniono fakt zamówienia, może ona opiewać na około 800 mln EUR (wówczas 3,44 mld zł).
O zainteresowaniu zakupem 12 Caracali przez Irak po raz pierwszy informował francuski dziennik La Tribune, 11 maja 2022. Jak wówczas informowano, negocjacje trwają od kilku tygodni. Później zostały jednak wstrzymane z powodu trudności politycznych i ekonomicznych. Chodziło o brak gwarancji bankowych Ministerstwa Gospodarki i Finansów Francji dla spółek prowadzących interesy z władzami Iraku.
Poza Irakiem, ostatnio zamówienia na nowe H225M Caracal złożyło także Królestwo Niderlandów – również 12 fabrycznie nowych egzemplarzy (zamiast 14 planowanych wcześniej). Poza tym, śmigłowce Caracal trafiły na eksport do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru, Tajlandii oraz Węgier. Z zakupu wycofały się Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W planach pozyskanie miały też Kazachstan i Indie, ale nie doszło do sygnowania umów. Z kolei w styczniu br. Francja rozpoczęła odbiory nowych wiropłatów (dwóch z ośmiu zamówionych). W służbie znajduje się ponad 350 śmigłowców rodziny H225 Super Puma i H225M Caracal, których łączny nalot wyniósł ponad 880 000 godzin (według danych za listopad 2024).
Dowództwu lotnictwa wojsk lądowych Iraku podlega obecnie flota śmigłowcowa złożona z 21 szturmowych Mi-35M (z czego 15 nie jest operacyjnych, 12 kolejnych pozostaje opcją do umowy) i 15 Mi-28NE/UB (żaden nie jest operacyjny, 19 kolejnych pozostaje opcją do umowy), natomiast w planach jest zakup 12 T129 ATAK.
Poza tym dysponują co najmniej 4 lekkimi Aérospatiale Gazelle SA342, 35 Bell 407M (+5 w ramach opcji), 24 Eurocopter EC635 (Airbus H135), 45 Mi-171 (38 nie jest operacyjnych; wcześniej pojawiały się doniesienia o negocjacjach ws. przekazania ich Ukrainie) i 16 UH-1H. Do szkolenia używane są: 10 Bell 206 i 10 OH-58A/C Kiowa. Najnowszym nabytkiem są wielozadaniowe jednosilnikowe lekkie śmigłowce Bell 505 Jet Ranger X. 25 lipca 2024 pojawiła się informacja na portalu branżowym Janes o odbiorze 7 z 15 z zamówionych tych wiropłatów (Amerykańskie wsparcie dla irackich śmigłowców Bell).
The Republic of Iraq's Minister of Defense has officially taken delivery of the first two #H225M CARACAL 🚁.
These helicopters will soon be operated by the Iraqi Army Aviation for a wide range of missions, including tactical troop transport and Special operations, among others. pic.twitter.com/HI6owa9yKO— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) April 30, 2025