Przejdź do serwisu tematycznego

Otwarcie linii produkcyjnej AW149 w PZL-Świdnik

4 czerwca 2024 w siedzibie zakładów WSK PZL-Świdnik miała miejsce ceremonia otwarcia linii produkcyjnej śmigłowców wielozadaniowych AW149. Wiropłaty będą wytwarzane w świdnickich zakładach w ramach programu dostaw dla Sił Zbrojnych RP.

Jak podkreślił, obecny podczas ceremonii, wiceminister Obrony Narodowej Paweł Bejda: Otwarcie nowej linii montażowej AW149 w PZL Świdnik to koło zamachowe dla polskiej gospodarki. Kontrakt na 8,25 mld zł z MON to istotne wsparcie pozwalające na stopniowy wzrost zatrudnienia wynoszący dziś 3,5 tys. pracowników. Ten zakład jest dumą Polski regionu (Trzeci AW149 w Wojsku Polskim).

Nowa linia, funkcjonująca w reżimie jednozmianowym, ma zapewnić możliwość produkcji 10 śmigłowców AW149 rocznie. Taka wydajność pozwoli zarówno na wywiązanie się z dostaw na potrzeby Sił Zbrojnych RP do końca 2029 jak i, w razie potrzeby, będzie mogła obsłużyć dalsze zamówienia (Końcowy montaż pierwszych dwóch polskich AW149).

Jak podkreślił Jacek Libucha, Prezes PZL-Świdnik: Ostatni okres był czasem wielomilionowych inwestycji, obejmujących infrastrukturę, sprzęt i obiekty, a szczególnie budynek, w którym obecnie mieści się kompletna linia produkcyjna śmigłowców AW149. Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów – było to dla mnie jasne od samego początku, kiedy zostałem powołany na stanowisko prezesa PZL-Świdnik – potrzebowaliśmy nowej linii do produkcji najnowocześniejszych śmigłowców, aby dalej rozwijać nasze kompetencje, które muszą nadejść wraz z transferem technologii. To, co uzyskaliśmy, zaspokaja również najwyższe potrzeby Sił Zbrojnych RP – śmigłowce AW149 zapewnią Wojskom Lądowym najlepsze możliwe wsparcie bojowe – do czego ta platforma została stworzona (Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego).

Już oblatany AW149 gotowy do przekazania użytkownikowi

Podczas wizyty w zakładach zebrani goście mieli możliwość zapoznania się nowymi inwestycjami PZL Świdnik. Są to linia montażu końcowego AW149 (final assembly line, FAL) oraz stanowisko testów, montażu wyposażenia specjalnego i oblotu, czyli Flight Line (Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149).

Proces montażu końcowego jest podzielony na trzy etapy, w ramach których śmigłowiec jest wyposażany w instalację elektryczną, systemy kontroli, instalację paliwową i hydrauliczną. Następnie kompletowana jest kabina pilotów, instalowane są silniki, przekładnia główna, podwozie oraz agregaty zasilające. W końcowym etapie montażu dokręcana jest belka ogonowa wraz z wirnikiem, okna, stateczniki oraz kopuła wirnika.

Pierwszy AW149, który jest kompletowany na linii montażu końcowego w PZL-Świdnik

Stanowisko na którym będzie miał miejsce montaż największych komponentów AW149: Silnika, przekładni głównej, podwozia oraz połączenie kadłuba z belką ogonową. Końcowym krokiem tego etapu ma być montaż tablic przyrządów oraz test śmigłowca ATP

Ostateczny etap produkcji śmigłowców ma miejsce na Flight Line, FL gdzie dokonywane jest ostateczne sprawdzenie wiropłatów, wyposażenie ich w systemy kryptograficzne oraz oblot.

Program AW149 dla Sił Zbrojnych RP opiera się na zlokalizowaniu produkcji tych wiropłatów na terytorium Polski, w PZL-Świdnik – jest to strategiczna decyzja resortu obrony mająca na celu zabezpieczenie zarówno bezpieczeństwa narodowego, jak i kluczowych korzyści przemysłowych. Dzięki lokalnej produkcji Polska zyskuje nie tylko najnowocześniejsze śmigłowce, ale także krajową bazę logistyczną i zaplecze techniczne zlokalizowane blisko wojska. Warta 8,25 mld złotych brutto umowa na 32 śmigłowce AW149 została podpisana w Świdniku w 2022 roku i obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca i przeznaczonego dla niego uzbrojenia oraz przyszłe modernizacje i wsparcie techniczne przez cały cykl użytkowania polskiej floty AW149.

Prezentacja AW149 w locie. Jest to piąty wiropłat, który ma być przekazany Siłom Zbrojnym RP. Ten konkretny egzemplarz został jeszcze wyprodukowany  w zakładach Leonardo w Vergiate / Zdjęcia i film: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Gian Piero Cutillo, Dyrektor Zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział podczas ceremonii: PZL-Świdnik działający w ramach Leonardo Helicopters jest przykładem najwyższego poziomu doskonałości, uzyskując bardzo dobre wyniki we wszystkich obszarach. Świdnickie zakłady mają duży potencjał do dalszego rozwoju w ramach Leonardo. W związku z tym rosną wymagania, aby PZL-Świdnik nadal ewoluował od producenta do kluczowego gracza rynkowego zarządzającego złożonymi kontraktami i dostawami, integrując wszystkie te zdolności. Program AW149 polskiego MON jest dziś tego wyraźnym przykładem, w którym pierwsza faza dostaw wymagała perfekcyjnej koordynacji i współpracy. Lokalizacja zdolności produkcyjnych i logistycznych tych nowych śmigłowców, która jednocześnie spełnia potrzeby Polski, umacnia kilkudziesięcioletnie i unikalne kompetencje PZL-Świdnik, którego profesjonalizm, w połączeniu z wyjątkowymi zdolnościami operacyjnymi AW149 zapewnią Polsce wyjątkowe korzyści.

PZL-Świdnik, jako jedyny krajowy OEM śmigłowcowy posiada pełne zdolności: od projektowych po produkcyjne i serwisowe, ale będąc częścią Leonardo wykorzystuje też głębię strategiczną, jaką daje europejskie zaplecze – oznacza to między innymi szybkość dostaw i elastyczność w reagowaniu na wymagające terminy realizacji dostaw lub potencjalny scenariusz związany z zagrożeniem militarnym w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej. Pierwsze AW149 zostały wyprodukowane w Vergiate (Włochy), gdzie pracownicy PZL-Świdnik przeszli szkolenie na stanowiskach pracy, włączając się w cykl produkcyjny śmigłowców dla polskiego wojska, w ramach pilnej potrzeby. Pierwsze śmigłowce zostały odebrane przez Wojska Lądowe już po 15 miesiącach od podpisania kontraktu.

PZL-Świdnik zatrudnia ponad 3200 pracowników, z czego 20% stanowią inżynierowie, a coraz większa jest też liczba młodych, nowozatrudnionych pracowników, absolwentów politechnik. Dlatego współpraca z politechnikami i technicznymi uczelniami wojskowymi stale się rozwija. Ma to zabezpieczyć obecne i przyszłe potrzeby kraju na silną kadrę inżynierską, mając na uwadze znów – zarówno rozwój przemysłowy i bezpieczeństwo. Świdnickie zakłady zatrudniają pilotów testowych o najwyższym poziomie zdolności (Level 1), aby sprostać obecnym i przyszłym potrzebom Wojska Polskiego i innych klientów. Piloci ci wykonali dynamiczny pokaz AW149 podczas uroczystego otwarcia linii produkcyjnej AW149.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X