Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2024: Boeing pogłębia partnerstwo z polskim przemysłem ws. F-15EX

Podczas XXXII MSPO w Kielcach, amerykańska spółka Boeing podpisała porozumienia z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym, wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

W środę, 4 września 2024, amerykańska spółka Boeing podpisała porozumienia z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 (WZL-2) oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym (WCBKT), wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ). Umowy zostały podpisane w czasie XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Targach Kielce i wspierają ofertę Boeinga, w przypadku gdy Polska wybierze samoloty wielozadaniowe F-15EX (II dzień XXXII MSPO 2024 dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej).

Zdjęcia: Boeing

Umowy te mają na celu wykorzystanie mocnych stron, umiejętności i technologii Boeinga oraz możliwości polskiego przemysłu. Oferta F-15EX dla Polski będzie obejmować kompleksowy plan współpracy z przemysłem i pomoże poszerzyć lokalne kompetencje jak również ekspertyzę w zakresie produkcji, wsparcia i utrzymania tego najbardziej zaawansowanego samolotu  wielozadaniowego.

Jesteśmy pod wrażeniem znacznego potencjału polskich firm. Dzisiaj wytyczamy ścieżkę przyszłej współpracy, która nie tylko pogłębi nasze więzi z Polską, ale także przyczyni się do rozwoju platformy F-15EX i wzmocni możliwości polskiego przemysłu – powiedział Mark Sears, wiceprezes Boeinga zarządzający działem Boeing Fighters.

Porozumienia wspierają priorytety polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie utrzymywania stanu wysokiej gotowości bojowej i wsparcia samolotów w kraju.

  • Boeing i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 (WZL-2) porozumiały się w sprawie analizy możliwości przeprowadzania przeglądów i obsługi technicznej samolotu F-15EX, w tym konserwacji, napraw i remontów podzespołów samolotu. Boeing i WZL-2 odbyły wizyty w Bydgoszczy w celu identyfikacji przyszłych działań mających przyczynić się do wsparcia polskich Sił Powietrznych w kraju.
  • Boeing i Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne (WCBKT) zbadają możliwości współpracy związane z produkowanym w Polsce sprzętem wsparcia naziemnego.

Ponadto, Boeing dokonuje analizy swoich niedawno utworzonych polskich biur inżynieryjnych, a także polskich firm pod kątem udziału w projektowaniu i produkcji wybranych komponentów dla samolotów F-15EX wytwarzanych w przyszłości. Boeing oczekuje na rozszerzenie tych partnerstw, mając na celu stworzenie wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy, przyniesienie korzyści gospodarczych i zwiększenie autonomii obronnej Polski (Wywiad: Czy Polska potrzebuje F-15EX?).

Przypomnijmy, że podczas ubiegłorocznego MSPO 2023, przedstawiciel Boeinga informował Redakcję Magazynu MILMAG o ofercie z samolotem F-15EX Eagle II złożonej Polsce (MSPO 2023: F-15EX dla Polski w ramach FMS).

Jak dotąd jedynym użytkownikiem F-15EX Eagle II są amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF), gdzie 10 lipca br. ogłoszono status wstępnej gotowości operacyjnej IOC (Initial Operational Capability). Jak dotąd dostarczono już 8 egzemplarzy z 12 partii próbnej. USAF planują obecnie zakup łącznie 98 egzemplarzy (wobec 144 pierwotnie deklarowanych), z których już zamówiono 48.

Kolejnym użytkownikiem eksportowym będzie natomiast Indonezja, która która jest zainteresowana 24 egzemplarzami F-15IDN. Z kolei 13 sierpnia br. zgodę USA na zakup 50 nowych samolotów F-15IA Eagle oraz modernizację 25 posiadanych F-15I Ra’am /do standardu F-15I+ otrzymał Izrael.

Na podstawie informacji prasowej

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X