Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2021: Zmodernizowany BWP-1 od WZM

Na kieleckich targach MSPO zadebiutował zmodernizowany bojowy wóz piechoty BWP-1 w wersji rozszerzonej, opracowany przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania.

Na XXIX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach zadebiutował zmodernizowany bojowy wóz piechoty BWP-1 w wersji rozszerzonej, opracowany przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) z Poznania, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) (Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne wyremontują BWP-1).

Na kieleckich targach MSPO zadebiutował zmodernizowany bojowy wóz piechoty BWP-1 w wersji rozszerzonej, opracowany przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania

Zgodnie z ujawnionymi przez WZM informacjami, pojazd otrzymał zmodernizowany kadłub z podniesionym stropem, wzmocniony układ zawieszenia, system ogrzewania i klimatyzacji zintegrowany z układem filtrowentylacji, nowoczesny systemem wykrywania skażeń NBC, nowe systemy: przeciwpożarowy i tłumienia wybuchu czy nową instalację elektryczną (wykonaną w nowej technologii).

Specjaliści z WZM wymienili bloki i urządzenia elektryczne na nowe, dostosowane do zmienionej konfiguracji, ochrona balistyczna pojazdu wzrosła do poziomu 3 według STANAG 4569A (opcjonalnie może zostać zwiększona do poziomu 4), a przeciwminowa wynosi 1 według STANAG 4569B. Wóz otrzymał nowoczesny system łączności zewnętrznej i wewnętrznej oraz system obserwacji w zakresie 360 stopni wokół niego.

Najbardziej zauważalną zmianą jest jednak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Cockerill 1030 z 30-mm armatą automatyczną ATK Mk 44 Bushmaster II i 7,62-mm karabinem maszynowym, głowicą optoelektroniczną, zintegrowaną wyrzutnią dla przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) i ośmioma wyrzutniami granatów dymnych zintegrowanych z systemem samoosłony SSP-1 Obra-3. Wieża Cockerill 1030 w wariancie podstawowym ma masę poniżej 1500 kg i poziom ochrony 2 według STANAG 4569A (może zostać zwiększony do poziomu 4, co będzie wiązać się ze zwiększeniem masy). Masa bojowa całego wozu ma oscylować wokół 15 t.

Pojazd otrzymał wyższy kadłub i belgijski zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 30-mm armatą automatyczną jako uzbrojeniem głównym / Zdjęcia: Archiwum MILMAG

Napęd stanowi silnik wysokoprężny MTU 6R 106 TD21 o mocy 326 KM w układzie power packa. Załoga wozu liczy 2-3 żołnierzy, a desant 6 kolejnych. Przedział bojowy o desantowy zostały powiększone w porównaniu z bazowym BWP-1 i charakteryzują się znacznie wyższą ergonomią i komfortem pracy oraz bezpieczeństwem. Pojazd zachował możliwość pływania.

Jak twierdzi WZM, zaprezentowana propozycja modernizacji BWP-1 może być szybkim (pomostowym) rozwiązaniem dla Sił Zbrojnych RP w zakresie pozyskania bojowych wozów piechoty wraz z wariantami specjalistycznymi do czasu wprowadzenia docelowego, nowego bojowego pływającego wozu piechoty (NBPWP) Borsuk, wyposażonego w Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30 z 30-mm armatą automatyczną ATK Mk 44 Bushmaster II, zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael Spike LR i 7,62-mm karabin maszynowy UKM-2000C (Borsuk na poligonie w Drawsku Pomorskim).

Warto dodać, że Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej pracuje nad zmodernizowaniem jednego batalionu zmechanizowanego, wyposażonego w BWP-1. W ramach fazy analityczno-koncepcyjnej w ramach zadania pod nazwą Moduł batalionowy wyposażony w zmodernizowane bojowe wozy piechoty BWP-1 zgłosiło się 12 podmiotów krajowych i zagranicznych, wśród nich konsorcjum PGZ z WZM (Chętni na modernizację BWP-1).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X