W czwartek, 12 września 2024 o godz. 17.00 czasu lokalnego, we włoskiej bazie lotniczej Treviso-Istrana w Wenecji Euganejskiej, gdzie mieści się 51. Skrzydło wojsk lotniczych (51º Stormo Aeronautica Militare), odbyła się uroczystość prezentacji pierwszego samolotu szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Master przeznaczonego dla zespołu akrobacyjnego Frecce Tricolori (Wypadek włoskiego Typhoona w Australii).
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Włoch, Aeronautica Militare
W wydarzeniu wzięli udział minister obrony Włoch Guido Crosetto oraz szef sztabu włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) gen. Luca Goretti, a także przedstawiciele producenta, spółki Leonardo. Zaprezentowany egzemplarz T-346A (włoskie oznaczenie wojskowe M-346) o nr rejestracyjnym MM55224/0 otrzymał specjalne malowanie Frecce Tricolori, zaprojektowane przez biuro Carrozzeria Pininfarina, specjalizujące się m.in. w branży motoryzacyjnej (Włochy wycofały samoloty szturmowe AMX A-11 Ghibli).
Dzisiaj jest historyczny dzień dla Aeronautica Militare: zaprezentowano malowanie M-346, przyszłego samolotu Frecce Tricolori. Ten samolot reprezentuje doskonałość włoskiej technologii i projektu lotniczego: prawdziwy symbol Made in Italy – powiedział minister Crosetto.
Prezentacja pierwszego samolotu nowej generacji zespołu akrobacyjnego włoskiego lotnictwa wojskowego odbyła się po powrocie Frecce Tricolori z North America Tour 2024, gdzie od 10 czerwca do 5 września uczestniczył w 9 pokazach i 17 przelotach w USA i Kanadzie.
M-346 Master jest następcą dla samolotów szkolno-treningowych Aermacchi MB-339-A/PAN. Co ciekawe, pierwotnie zgodnie z decyzją z 2013 ich następcą miał być szkolno-treningowy Leonardo M-345 HET (High Efficiency Trainer), ale już w 2024 resort obrony zablokował decyzję, a po 2015, gdy M-346 wszedł do służby, wybrano ten typ. Jak poinformowano, wymiana parku maszynowego potrwa kilka lat, tak aby pierwszy pełny pokaz w nowym składzie nastąpił w 2028.
Frecce Tricolori, a właściwie 313. Akrobatyczna Grupa Szkoleniowa 313º Gruppo Addestramento Acrobatico) została założona w 1961, a od 1982 używa samolotów MB-339, które w ramach modernizacji MLU otrzymały obecne oznaczenie. Przed katastrofą z 16 września 2023 (drugi lewy skrzydłowy Pony 4), dziewięć samolotów było używanych do lotów pokazowych w formacji, a jeden do lotów solo (z łącznie 11 posiadanych, od Pony 0 do Pony 10).
"Avete conquistato il cuore di migliaia di spettatori oltreoceano, in ogni volo avete dimostrato ciò che significa essere italiani: passione, dedizione e profondo rispetto per i valori che ci uniscono. Bentornati a casa!". Così il Min @GuidoCrosetto rivolgendosi al personale… pic.twitter.com/tdQtkx1D0H
— Ministero Difesa (@MinisteroDifesa) September 12, 2024
"Oggi giornata storica per l'#AeronauticaMilitare: presentata la livrea dell’#M346, il futuro velivolo delle @FrecceTricolori. Questo aereo rappresenta l’eccellenza della tecnologia aerospaziale e del design italiani: un vero simbolo del #madeinItaly". Così Min @GuidoCrosetto ad… pic.twitter.com/FxaRdxsWPQ
— Ministero Difesa (@MinisteroDifesa) September 12, 2024
Cerimonia rientro in Patria delle #FrecceTricolori da #NorthAmericaTour: presentato l'aereo che nei prossimi anni sostituirà l'MB.339PAN, un velivolo progettato e prodotto in Italia da @LDO_Aircraft già in uso all'#AeronauticaMilitare: il caccia M.346
📹 https://t.co/obBjPZn1Vs pic.twitter.com/UczPHRQLzD— Aeronautica Militare (@ItalianAirForce) September 12, 2024
The @ItalianAirForce held a ceremony in Istrana, marking the return of the @FrecceTricolori aerobatics team from their #NorthAmericaTour, during which the twin engine #M346 jet with the #FrecceTricolori’s new livery was unveiled. Thus announcing that #Leonardo’s cutting-edge jet… pic.twitter.com/fa2OMUqOUH
— Leonardo Aircraft (@LDO_Aircraft) September 13, 2024