W środę, 24 lipca 2024, podczas ćwiczenia Pitch Black 2024 w Australii doszło do wypadku samolotu wielozadaniowego Eurofighter F-2000 Typhoon, należącego do wojsk lotniczych Republiki Włoskiej (Aeronautica Militare Italiana). Pilot zdołał się bezpiecznie katapultować. Przyczyna zdarzenia nie jest znana.
Zdjęcie poglądowe: kpr. Joanna Wlazło, 22. Baza Lotnictwa Taktycznego
Wypadek
Zgodnie z dostępnymi informacjami, do wypadku doszło w rejonie miejscowości Douglas-Daly, około 18 km na południowy zachód od rzeki Daly, położonej na Terytorium Północnym, około 154 km na południe od stolicy terytorium, Darwin. Nieoficjalnie, wrak samolotu znajduje się w połowie drogi między lotniskiem Daly River Mission Airport, a zatoką Anson, na południe od rzeki Daly.
Zgodnie z komunikatem prasowym Aeronautica Militare Italiana przekazanym do mediów, pilotowi udało bezpiecznie katapultować. Jest zdrowy i przechodzi badania lekarskie w szpitalu. Nie odnotowano dalszych uszkodzeń (ciała) – poinformowano. Pilot został odnaleziony przez załogę śmigłowca ratunkowego Leonardo AW139 (nr rej. VH-RQY), którego operatorem jest spółka CHC Helicopters Australia.
Według doniesień lokalnych mediów, loty samolotów wojskowych w ramach ćwiczenia Pitch Black 24 zostały tymczasowo zawieszone po katastrofie.
Ćwiczenie Pitch Black 2024
Ćwiczenia Pitch Black to trzytygodniowe, odbywające się co dwa lata, międzynarodowe ćwiczenie organizowane przez królewskie australijskie wojska lotnicze (Royal Australian Air Force, RAAF), w tym roku od 12 lipca do 2 sierpnia. Tegoroczna edycja jest największą w historii, w której bierze udział 21 państw z ponad 140 statkami powietrznymi. Włochy po raz pierwszy biorą w nich udział.
Ćwiczenie odbywa się w północnej Australii, a operacje lotnictwa bojowego są prowadzone z baz lotniczych RAAF Tindal i RAAF Darwin. Z kolei samoloty wsparcia (tankowce i transportowce), stacjonują w bazie RAAF Amberly.
Mieszany kontyngent Aeronautica Militare Italiana liczący 400 żołnierzy został rozmieszczony w bazie RAAF Darwin, 5 lipca. Składa się z sześciu samolotów wielozadaniowych F-35A i F-35B Lightning II, czterech Eurofighter EF-2000 Typhoon i jednego samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli E-550/G550 CAEW, a także tankowca KC-767 i transportowca C-130J. 18 lipca włoskie samoloty brały udział w epizodzie ćwiczenia w rejonie plaży Mindil nad Morzem Timor.
Eurofighter EF-2000 Typhoon
Do chwili wypadku, Aeronautica Militare Italiana dysponowały 21 samolotami w obecnie najnowszej i najbardziej zaawansowanej wersji Tranche 3A, 47 w wersji Tranche 2 i 27 najstarszymi w wersji Tranche 1 – łącznie było to 95. Pierwotnie miało być 96 samolotów, ale jeden z nich uległ tragicznej w skutkach katastrofie 24 września 2017 w pobliżu miejscowości Terracina, leżącej 76 km na południe od Rzymu. Pierwsze włoskie Typhoony osiągnęły wstępną gotowość operacyjną 16 grudnia 2005. Są zgrupowane w sześciu eskadrach i wylatały ponad 80 tys. godzin.
14 maja br. pojawiły się doniesienia o planach zakupu kolejnych 24 egzemplarzy. Krótko po decyzji o anulowaniu zakupu 6 samolotów transportowo-tankujących Boeing KC-46A Pegasus, 4 lipca br. Ministerstwo Obrony Włoch zatwierdziło zakup Typhoonów, a zatwierdzenie finansowania jest oczekiwane, że nastąpi do 13 sierpnia br. podczas posiedzeń III Komisji Spraw Zagranicznych, IV Komisji Obrony oraz V Komisji Planowania Gospodarczego Senatu (na których ma również zostać zatwierdzony zakup uzbrojenia dla F-35B Lightning II). Zakup nowych Typhoonów pozwoli na utrzymanie floty przed wprowadzeniem do służby samolotu wielozadaniowego 6. generacji rozwijanego w ramach brytyjsko-włosko-japońskiego programu GCAP (Global Combat Air Programme).