We wtorek, 29 kwietnia 2025, włoska spółka Leonardo Helicopters (część grupy Leonardo) poinformowała, że przekazała włoskim wojskom lądowym (Esercito Italiano) pierwszy egzemplarz śmigłowca wielozadaniowego UH-169D w ramach programu LUH (Light Utility Helicopters). Uroczystość miała miejsce dzień wcześniej w siedzibie dowództwa Esercito Italiano w Viterbo w regionie Lacjum z udziałem przedstawicieli wojska i przemysłu.
Pierwszy przekazany UH-169D jest częścią całkowitego zamówienia na 25 wiropłatów w pakiecie wraz ze wsparciem i szkoleniem, a dostawy mają zostać ukończone do 2027. Nastąpiło to po dostawie dwóch śmigłowców szkoleniowych UH-169B, oznaczonych wówczas jako AW169 ABC (Addestratore Basico Commerciale), w 2020, które były używane głównie w celu umożliwienia załodze zapoznania się z charakterystyką typu i ułatwienia przejścia na zaawansowaną wersję wielozadaniową w miarę postępu prac rozwojowych przed rozpoczęciem dostaw seryjnych (Włochy odbierają pierwszy AW169 ABC).
UH-169D to wariant rozwojowy AW169M, a konkretnie wersji wielozadaniowej w konfiguracji MA (Multiruolo Avanzato). Śmigłowce zostały zamówione 15 kwietnia 2020 (początkowo 15 egz., potem rozszerzono do 25 egz.). Program, zatwierdzony w listopadzie 2019, ma na celu wymianę do 2029 floty śmigłowców typów Agusta A109, Agusta/Bell AB206, Agusta/Bell AB205, Agusta/Bell AB212 i Agusta/Bell AB412.
Na zakup AW169M zdecydowały się także Austria, Macedonia Północna i Katar, jak również włoski Korpus Straży Skarbowej (Corpo della Guardia di Finanza) i lotnictwo Korpusu Karabinierów (Arma dei Carabinieri).
Bazowy AW169 ma 14,645 m długości, 2,53 m szerokości i 4,5 m wysokości. Średnica głównego wirnika to 12,12 m. Śmigłowiec jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Pratt & Whitney PW210A, w pełni sterowanymi cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Zapewniają prędkość maksymalną 306 km/h, zasięg 820 km i maksymalny czas lotu 4 godz. 20 min. Co ciekawe, na potrzeby włoskiego użytkownika wojskowego, maksymalna masa startowa AW169M została zwiększona z 4800 do 5100 kg.
UH-169D LUH będą mogły wykonywać szereg operacji, w tym między innymi w zakresie transportu żołnierzy i ładunków, ewakuacji medycznej MEDEVAC i rannych CASEVAC, zwiększając poziom bezpieczeństwa narodowego, a także skuteczność i możliwości włoskiej armii na arenie międzynarodowej.
Program LUH włoskiej armii zdecydowanie oznacza początek nowej ery pod względem możliwości, wsparcia technicznego, elastyczności misji i interoperacyjności w segmencie lekkich śmigłowców — powiedział Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters. Ten nowy program korzysta z dziesięcioleci udanych partnerstw i ciągłej wymiany informacji. Ma on na celu pełne zrozumienie zmieniających się potrzeb operacyjnych i sposobów ich zaspokajania dzięki możliwościom oferowanym przez nowe technologie, ponieważ nowoczesne scenariusze również wymagają prawdziwego podejścia wielodomenowego. W ostatnich latach LUH stał się również punktem odniesienia dla nowych inicjatyw eksportowych, dostarczając dalszych dowodów na synergię między naszą firmą a włoską armią. Jesteśmy zobowiązani do wspierania operatora w celu maksymalizacji korzyści z tych nowych śmigłowców.
Program LUH opiera się na zaawansowanej konfiguracji wielozadaniowej wyposażonej w dedykowany sprzęt do misji, w tym między innymi w zaawansowany zintegrowany system dowodzenia, kontroli i komunikacji C4 zaprojektowany przez Leonardo, aby zapewnić pełną interoperacyjność w ramach rozwijającego się technologicznie, platformowo i systemowo inwentarza włoskiej armii oraz z innymi zasobami w środowisku NATO.
Śmigłowce otrzymują płozowe podwozie, które zapewnia dużą wszechstronność w trudnych warunkach i nieprzygotowanym terenie, dostosowania wnętrza kabiny do 14 układów, aby spełnić wymagania dotyczące wielu zadań, najnowocześniejszą kabinę pilotów w układzie glass cockpit i podstawową awionikę, w tym planowanie misji, zaawansowany automatyczny system sterowania lotem (autopilot typu AFCS) z dedykowanymi trybami pracy, funkcję automatycznego lądowania, aby zwiększyć bezpieczeństwo w trudnych warunkach (takich jak warunki zaciemnienia/zamglenie), laserowo-radarowy system LiDAR wykrywający przeszkody zapewniający załodze większą świadomość sytuacyjną.
Kompletny zestaw do samoobrony obejmuje odbiorniki ostrzegawcze laserowe/radarowe, wyrzutnie flar/dipoli, system MAIR (Multi Aperture InfraRed) łączący dane z różnych czujników na podczerwień w celu jednoczesnego wykrywania i śledzenia nadlatujących pocisków czy 7,62-mm karabiny maszynowe montowane na sworzniach po obu stronach drzwi. Ponadto, śmigłowce są wyposażone w samouszczelniające się zbiorniki paliwa, zestawy do szybkiego zjazdu na linie, wciągarkę ratunkową i haki do przenoszenia ładunków, które również obsługują misje gaśnicze. LUH pozwala na dalszy rozwój platformy w przyszłości, w zakresie łączności, w tym szyfrowanej i dodatkowych zbiorników paliwa.
Warto dodać, że elementy śmigłowców AW169M powstają w należących do Leonardo Helicopters, zakładach WSK PZL-Świdnik w Polsce.
The Italian Army (@Esercito) took a step forward in the framework of its comprehensive modernization plan with the delivery of the first #UH169DLight Utility Helicopter (#LUH).
The handover was carried out during an official ceremony held at the Italian Army Aviation’s… pic.twitter.com/mHlTL6EORh
— Leonardo Helicopters (@LDO_Helicopters) April 30, 2025