Państwa chcące zmodernizować swoje floty F-16 dzięki zaawansowanemu systemowi walki elektronicznej (WRE) AN/ALQ-254V(1) Viper Shield produkowanemu przez amerykańską spółkę L3Harris Technologies, mają teraz do dyspozycji wariant w postaci zasobnika, który oferuje taki sam poziom ochrony, jak system zintegrowany z płatowcem.
Zasobnikowy wariant Viper Shield zapewnia państwom elastyczność przy rozbudowie lub wzmacnianiu zdolności flot F-16 w zakresie walki elektronicznej / Zdjęcia i grafika: L3Harris Technologies
Siedmioro partnerów USA, w tym ostatnio Polska, wybrało system Viper Shield ze względu na jego zaawansowane możliwości walki elektronicznej oraz łatwość modernizacji – powiedział Ed Zoiss, prezes działu Space and Airborne Systems w L3Harris. Przyszli klienci – zwłaszcza ci, którzy eksploatują F-16 w wersjach Block 50 lub wcześniejszych – mogą preferować elastyczność zewnętrznego zasobnika Viper Shield, żeby zwiększyć przeżywalność samolotów (Polska wybrała system WRE L3Harris dla swoich F-16).
Oto pięć powodów, dlaczego tak jest:
1. Zaawansowana, cyfrowa, elektroniczna ochrona WRE w przystępnej cenie – aktywna linia produkcyjna Viper Shield, w połączeniu z bieżącym finansowaniem rozwoju systemu przez państwa partnerskie oraz inwestycjami wewnętrznymi L3Harris, sprawiają, że zarówno wariant wewnętrzny, jak i zewnętrzny, w postaci zasobnika, są przystępne cenowo. Elastyczność stosowania zasobnika pozwala operatorom F-16 kupować ich mniej dla swoich flot – zespoły naziemne mogą przenosić całe systemy z jednego samolotu na inny, odpowiednio do planowanych operacji.
2. Szybkie wdrożenie i osiągnięcie gotowości operacyjnej oraz możliwości rozwoju – Viper Shield ma zapewnione pełne finansowanie produkcji, co zapewnia szybkie wdrożenie do służby i integrację z platformami. Otwarta architektura zapewnia możliwości rozwoju i integracji z nowymi systemami, takimi jak zaawansowane radary czy systemy elektroniczne, co pozwala dodatkowo zwiększać świadomość sytuacyjną oraz zdolność wykrywania i przeciwdziałania zagrożeniom. Zaawansowane funkcje obu wariantów opierają się na gotowych, rynkowych technologiach oraz na architekturze definiowanej programowo.
3. Elastyczność – Viper Shield jest lżejszy, mniejszy i bardziej modułowy w konstrukcji niż wcześniejsze systemy WRE. Zasobnik pasuje do wszystkich wariantów F-16, od najstarszych po najnowsze. Jego moduły LRU można łatwo wymieniać na miejscu, z możliwością dołączenia dodatkowych, zaawansowanych zdolności w ramach przyszłych modernizacji 3U Versatile Performance Extension.
4. Unifikacja – produkowane dziś zasobniki Viper Shield i wersja wewnętrzna są identyczne, łącznie z tymi samymi numerami części, co – w razie potrzeby – daje zespołom naziemnym możliwość przenoszenia całych systemów z jednego samolotu na inny. Siły powietrzne poszczególnych państw będą korzystać z interoperacyjności systemu podczas wspólnych szkoleń lub operacji, niezależnie od wybranego wariantu.
5. Krótszy czas przestoju samolotów – tak samo jak w wersji wbudowanej, usługi serwisowe dla zasobników Viper Shield są prowadzone na zasadzie umów z głównym wykonawcą platformy, co zapewnia największą efektywność. Dostępność zasobnika i możliwość jego odłączania od samolotu zapewniają proste i szybkie naprawy, dzięki czemu może on szybko wrócić do służby.
Niezależnie od tego, czy klienci Viper Shield wybiorą wariant zasobnikowy, czy wewnętrzny, czy oba, wydłużą żywotność operacyjną F-16, co wzmocni całą flotę – powiedział Zoiss. Projektując Viper Shield dla F-16 wykorzystaliśmy dziesięciolecia doświadczeń w zakresie WRE, aby te zasłużone myśliwce mogły się dalej rozwijać i odpowiadać na wyzwania współczesnego pola walki, a na końcu by mogły bezpiecznie sprowadzać pilotów do domu.
Przypomnijmy, że umowa międzyrządowa na modernizację 48 samolotów F-16 Jastrząb została podpisana 13 sierpnia br. i ma wartość 3,8 mld USD netto (obecnie flota liczy 47 egzemplarzy po tragicznej katastrofie z 28 sierpnia). O system Viper Shield w liczbie 73 zestawów lub równoważny, czyli AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite) od Northrop Grumman, MON wnioskowało w pakiecie modernizacji Mid-Life Upgrade (MLU) do standardu Viper z 23 października 2024.
W międzyczasie, bo 7 listopada 2024 spółka L3Harris Technologies informowała, że nowy, cyfrowany system WRE Viper Shield zakończył kwalifikację bezpieczeństwa lotu (Safety of Flight, SOF), a na zakup zdecydowali się użytkownicy F-16 z Bahrajnu, Słowacji, Bułgarii, Maroka, Tajwanu oraz Jordanii. Wcześniej, bo 17 września 2024 produkcja systemu rozpoczęła się w swoim L3Harris w Clifton, w New Jersey. Z kolei 4 lutego br. system Viper Shield został oblatany na bahrańskim egzemplarzu F-16.
Na podstawie informacji prasowej
Meet the Pod variant of our Viper Shield electronic warfare system. 👇
Offering the same level of protection as an internally integrated system, the external Pod offers flexibility for nations augmenting EW capabilities in F-16 fleets. Learn more: https://t.co/MVdwj5XVGM… pic.twitter.com/Io0CgvXviJ
— L3Harris (@L3HarrisTech) September 24, 2025


