Przejdź do serwisu tematycznego

WOJNA W UKRAINIE

Jedyny ukraiński An-178-100P przebazowany do Bydgoszczy

W porcie lotniczym Bydgoszcz-Szwederowo wylądował prototyp średniego samolotu transportowego An-178-100P, przeznaczony dla Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy, którego wprowadzenie do służby przerwała wojna z Rosją.

W środę, 9 października 2024, Międzynarodowy Port Lotniczy im. Ignacego Jana Paderewskiego Bydgoszcz-Szwederowo poinformował w mediach społecznościowych o lądowaniu średniego samolotu transportowego należącego do ukraińskiego Państwowego Przedsiębiorstwa Antonow. Zgodnie z opublikowaną fotografią, jest to prototyp An-178-100P, przeznaczony dla Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny), którego wprowadzenie do służby przerwała wojna z Rosją (Współpraca Boeinga i Antonowa przy projektach wojskowych).

Zdjęcie: BZG – Port Lotniczy Bydgoszcz via Facebook

Dzisiaj wylądował na naszym lotnisku statek powietrzny należący do ukraińskiego producenta Antonov JSC, który realizował lot techniczny. Jest to drugi samolot tego kontrahenta w PLB. Współpracujemy z ukraińskim producentem, udostępniając możliwość skorzystania z infrastruktury lotniskowej Lotniska Bydgoszcz – poinformowano we wczorajszym wpisie.

Rzeczony egzemplarz o nr 008 został zaprezentowany 28 grudnia 2021 i pochodzi z zamówienia na łącznie trzy samoloty z 29 grudnia 2020. Miał służyć do lotów testowych i certyfikacji typu przed planowanym wprowadzeniem do służby operacyjnej. W chwili rozpoczęcia działań zbrojnych na pełną skalę samolot znajdował się na lotnisku Kijów-Swiatoszyn, gdzie został uziemiony. Warto dodać, że przed wybuchem wojny Antonow był w trakcie montażu końcowego drugiego egzemplarza o nr 007 – jego los nie jest znany. Z kolei nr 008 zostanie zakonserwowany tak samo jak drugi samolot, o którym czytamy we wpisie.

Ogólnie rzecz biorąc wybuch wojny i zerwanie łańcuchów dostaw spowodowały, że Ukraina utraciła wcześniejsze zamówienia na te samoloty: jednego dla Policji Narodowej Peru, 13 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy, dwóch dla nieujawnionego użytkownika z Iraku i dziesięciu dla azerskich linii lotniczych Silky Way Airlines.

Zainteresowanie wyrażały też Arabia Saudyjska (30 egz.; wcześniej planowano licencję na od 80 do 253 mniejszych An-132D, ale współpracę zawieszono, a jedyny egzemplarz został uszkodzony przez Rosjan podczas ataku na lotnisko Kijów-Hostomel), chińska spółka A-Star (produkcja licencyjna 50 egz.) i emirackie linie lotnicze Maximus Air.

W produkcję seryjną samolotów transportowych An-178 zostało zaangażowanych ponad 30 ukraińskich spółek, które miały dostarczać 177 komponentów różnego typu. W szczególności, spółki: Antonow, STC Ekran, PJSC Fed i SE HAKB opracowały i wdrożyły jako pierwsze na Ukrainie elektroniczny system sterowania samolotem oraz mechaniki skrzydeł. Z kolei Południowe Zakłady Budowy Maszyn imienia A. M. Makarowa (JużMasz) uruchomiły produkcję podwozi. Jednak w wyposażanie samolotów zaangażowane zostały spółki zagraniczne z Europy, USA i Kanady.

An-178 ma 32,95 m długości, 28,84 m rozpiętości skrzydeł i 10,14 m wysokości. Ładownia ma z kolei 16,65 m długości, 2,745 m szerokości i 2,75 m wysokości. Samolot może przenieść maksymalnie 18 ton ładunku na odległość 1 tys. km, z kolei 10 ton na odległość ponad 4 tys. km, na paletach MIL-P-27443E HCU-6E 88”×108”. Alternatywnie może przetransportować 90 żołnierzy lub 86 skoczków spadochronowych albo 48 rannych na noszach i 15 na siedząco/8 modułów medycznych. Kadłub został zbudowany z duraluminium i kompozytów. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Progress D-436-148FM.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X