W piątek, 30 maja 2025, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Wright Patterson w Ohio, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 8 198 239 USD (30,533 mln zł) ze spółką General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) w sprawie przeprowadzenia integracji systemów uzbrojenia z bezzałogowymi statkami latającymi MQ-9A Reaper Block 5 klasy MALE klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), należącymi do wojsk lotniczych i kosmicznych Hiszpanii (Ejército del Aire y del Espacio).
Zdjęcia: Ejército del Aire y del Espacio
Umowa przewiduje dostawę wyposażenia i realizację usług wsparcia w zakresie integracji uzbrojenia klasy powietrze-ziemia. Prace zostaną zrealizowane w zakładach GA-ASI w Poway w Kalifornii z terminem do 30 czerwca 2027. Pierwsze fundusze w wysokości 4 017 137 USD (14,961 mln zł) zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy i pochodzą ze środków programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) do Hiszpanii.
W październiku 2025 Hiszpania zamówiła cztery MQ-9A Reaper w nieuzbrojonej wersji Block 5 do misji patrolowo-rozpoznawczych oraz trzy naziemne stacje kontroli (Ground Control Stations, GCS) za równowartość ok. 243 mln USD. Dostawy zrealizowano pomiędzy grudniem 2019 a listopadem 2020. Trafiły do 233. Eskadry 23. Skrzydła (Escuadrón 233; Ala 23), stacjonującej w bazie lotniczej Talavera la Real (Base Aérea de Talavera la Real) położonej w pobliżu Badajoz, we wspólnocie autonomicznej Estremadura. Samoloty o lokalnej nazwie Predator (nie mylić z MQ-1 Predator) otrzymały nr rejestracyjne NR.05-01, NR.05-02, NR.05-03 i NR.05-04.
14 listopada 2023 hiszpański rząd podjął decyzję o uzbrojeniu samolotów w przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire, których zakup oszacowano na 13 395 015 EUR.
Jeśli chodzi o użytkowników eksportowych, wcześniej do integrację swoich dotychczas nieuzbrojonych Reaperów zdecydowały się Włochy, Francja i Królestwo Niderlandów, podczas gdy od początku wariant bojowy eksploatowała Wielka Brytania (tymczasowo dzierżawione przez Polskę samoloty są nieuzbrojone; w przyszłości zostaną zastąpione przez MQ-9B SkyGuardian, pozyskane na własność).
MQ-9A Reaper Block 5 są przystosowane do przenoszenia wspomnianych AGM-114R2 Hellfire II oraz bomb kierowanych typów GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM, GBU-49 i GBU-54 (Amerykanie zintegrowali swoje aparaty dodatkowo z pociskami powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i planowali także AIM-120 AMRAAM oraz przeciwradiolokacyjne AGM-88 HARM).
Przy okazji umowy dla Hiszpanii, warto wspomnieć, że tego samego dnia dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) podpisało umowę o wartości 34 870 790 USD (129,874 mln zł) z GA-ASI na części zamienne do MQ-9A Reaper i GCS należących do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) w ramach Marine Air Ground Task Force Expeditionary. Prace będą wykonywane w Poway z terminem do maja 2028.