W środę, 24 września 2025, na hiszpańskiej platformie zakupowej Boletín Oficial del Estado (BOE) została opublikowana informacja Ministerstwo Przemysłu i Turystyki o zatwierdzeniu rządowego dekretu nr 848/2025. Obejmuje on m.in. zakup sześciu średnich śmigłowców wielozadaniowych Airbus H175 w programie o kryptonimie HACES (Programa Helicóptero Multipropósito) do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP).
H175 / Zdjęcie poglądowe: Airbus Helicopters
Jak czytamy w uzasadnieniu wniosku, śmigłowce zostaną zamówione w spółce Airbus Helicopters España SAU (część europejskiej Airbus Helicopters, wchodzącej w skład Airbus Defence and Space) przez Ministerstwo Obrony dla wojsk lotniczych i kosmicznych (Ejército del Aire y del Espacio), gdzie w ramach 402. Eskadry 48. Skrzydła (402 Escuadrón, Ala 48) z bazy lotniczej Cuatro Vientos k. Madrytu, zastąpią obecnie użytkowane cztery Eurocopter AS332M1 Super Puma (oznaczenie wojskowe: HT.21A) oraz dwa Eurocopter AS532UL Cougar (HT.27). Program HACES został uruchomiony w 2022.
402. Eskadra zajmuje się transportem osobistości: Domu Królewskiego, Prezydencji, Wiceprezydencji, Ministerstw i członków innych oficjalnych organizacji oraz współpracuje przy szkoleniu załóg 803. Eskadry 48. Skrzydła.
Jak czytamy, wymiana floty ma na celu wprowadzenie najmowych technologii, aby sprostać nowym i nadchodzącym wymogom regulacyjnym, a także uwzględnić najnowsze standardy bezpieczeństwa, zwiększając tym samym zdolność do wykonywania misji wojskowych i zdolności przydzielonych wojskom lotniczym i kosmicznych w ramach wsparcia działań państwa. Program obejmuje także kwalifikację operacyjną do misji w warunkach rzeczywistych w krótkim czasie, w tym integrację z odpowiednią strukturą logistyczną. Obejmuje on również instalację bezpiecznych systemów łączności i nawigacji do użytku w środowisku wojskowym.
Tym samym Hiszpania zostanie pierwszym użytkownikiem wojskowym H175, który dotąd był użytkowany przez przedsiębiorstwa i instytucje bezpieczeństwa publicznego. W wersji VIP otrzyma dźwiękoszczelną kabinę, indywidualną klimatyzację i łączność satelitarną.
W służbie od 2015 śmigłowiec H175 należy do klasy śmigłowców super-średnich (7-tonowy), łącząc duży zasięg i ładowność z płynnymi właściwościami lotu, co czyni go optymalnym rozwiązaniem dla szerokiego zakresu profili misji lądowych i morskich, w tym pomocy w przypadku katastrof, poszukiwań i ratownictwa oraz innych usług publicznych, a także przeszkolenia załóg oraz lotnictwa prywatnego i biznesowego. Do września ubiegłego roku dostarczono 65 śmigłowców H175, które zgromadziły ponad 240 000 godzin nalotu (Pierwszy Airbus H175 dla służb porządku publicznego w Kantonie).
Warto dodać, że H175 jest produkowany na licencji przez chińską państwową spółkę AVIC (Aviation Industry Corporation of China jako Avicopter AC352 (oznaczenie wojskowe: Z-15), wyposażony w rodzime silniki turbowałowe WZ-16 (oryginalny H175 jest napędzany dwoma Pratt & Whitney Canada PT6C-67E).
Wariant zmilitaryzowany H175M był wstępnie oferowany w brytyjskim programie NHM (New Medium Helicopter), ale ofertę ostateczną złożyła tylko konkurencyjna spółka Leonardo UK ze znanym w Polsce modelem AW149. Oferty ostatecznej nie przedłożyła też Lockheed Martin UK z S-70M Black Hawk.
Czytaj także:
-
- Pierwszy hiszpański Airbus A330 MRTT przekazany wojsku
- Pierwszy morski samolot rozpoznawczy Airbus C295 MSA dla Hiszpanii ukończony
- Airbus zintegruje taktyczny bezzałogowiec SIRTAP ze śmigłowcowcem Juan Carlos I
- Airbus otrzymał kontrakt Hisdesat na budowę hiszpańskich satelitów PAZ-2
- Hiszpania odbiera śmigłowce NH90 TTH Standard 3
- Hiszpania pierwszym eksportowym użytkownikiem tureckiego Hürjet
- Jeszcze więcej Typhoonów dla Hiszpanii
- Hiszpański Typhoon z radarem AESA typu Captor ECRS Mk.1
