Na odbywających się w dniach 17-21 czerwca w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte targach Eurosatory 2024, niemiecka grupa Rheinmetall AG we współpracy z amerykańską Lockheed Martin zaprezentowała prototyp zapowiedzianej w tamtym roku wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej GMARS (Global Mobile Artillery Rocket System).
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Przypomnijmy, że 23 czerwca 2023 portal branżowy Defense News jako pierwszy informował, że amerykańska spółka Lockheed Martin i niemiecka grupa Rheinmetall AG chcą wspólnie zaoferować niemieckim siłom zbrojnym (Bundeswehrze) nową wieloprowadnicową wyrzutnię rakietową GMARS o dwa razy większej jednostce ognia niż M142 HIMARS, posadowioną na podwoziu kołowym RMMV HX2 8×8.
Nowy system miałby być następcą niemieckich zestawów MARS-II/MLRS-E na podwoziu gąsienicowym, które są europejskim wariantem amerykańskiej wyrzutni M270 MLRS. Niemcy chcą dysponować dziesięcioma bateriami artylerii polowej, lufowej i rakietowej, do 2035, wraz z trzema niderlandzkimi, które byłyby głęboko zintegrowane z niemieckimi. Z tego trzema bateriami artylerii rakietowej po 12 wyrzutni każda w ramach programu Zukünftiges System Indirektes Feuer mittlerer Reichweite (Media: PULS dla Bundeswehry).
Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec miało już wtedy prowadzić wstępne rozmowy z Rheinmetall AG i Lockheed Martin, aby znaleźć rozwiązanie dla następców zestawów MARS-II/MLRS-E, z których część została przekazana Ukrainie (5 zestawów, w tym 3 w lipcu 2022 i 2 w październiku 2022), a reszta się starzeje i wymaga wymiany (34 wyrzutnie). Protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) między obiema spółkami w tej sprawie został podpisany w kwietniu 2023.
Koncepcja GMARS to zastosowanie podwójnej jednostki ogniowej, takiej jak w przypadku MARS-II/MLRS-E czy M270 MLRS, ale na podwoziu kołowym, analogicznie jak w przypadku np. koreańskiej K239 Chunmoo i jej spolonizowanej wersji Homar-K na podwoziu Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS 8×8.
W przypadku oferty dla Bundeswehry, jest to ciężkie podwozie kołowe RMMV HX2 w układzie napędowym 8×8 z opancerzoną kabiną, sztandarowy produkt Rheinmetall AG. GMARS w konfiguracji marszowej ma 9,8 m długości (dla porównania M142 HIMARS ma ok. 7 m), 2,5 m szerokości i 3,9 m wysokości. Masa własna wynosi 31,14 t, natomiast masa bojowa z załadowaną amunicją ma wynosić poniżej 40 t. Pojazd ma rozpędzać się do prędkości maksymalnej na drodze utwardzonej do 100 km/h, przy zasięgu jazdy do 700 km.
Załoga liczy dwóch żołnierzy (z możliwością zwiększenia do trzech). System umożliwia natychmiastowe otworzenie ognia bez konieczności użycia dodatkowych podnośników stabilizujących. System Boom & Hoist umożliwia bezpieczny i szybki przeładunek pakietów amunicyjnych w każdych warunkach pogodowych.
Podwozia byłyby produkowane w zakładach spółki joint venture Rheinmetall MAN Military Vehicles w Wiedniu, wyrzutnie w zakładach Lockheed Martin w Camden w stanie Arkansas, a montaż końcowy GMARS w wybranych zakładach Rheinmetall AG w Niemczech.
W ub. r. informowano, że jeśli chodzi o dalsze partnerstwo przemysłowe, Lockheed Martin uważa, że niemiecka spółka Diehl Defence mogła by dostarczać głowice bojowe do amunicji rakietowej, wraz z komponentami amerykańskimi, natomiast Rheinmetall AG jest zainteresowany dostarczeniem silników rakietowych.
Według najnowszych informacji, GMARS ma używać pocisków balistycznych ATACMS o zasięgu 300 km i ich następców PrSM o zasięgu ponad 400 km oraz kierowanej amunicji rakietowej rodziny GMLRS o zasięgu ponad 70 km i o wydłużonym zasięgu ER GMLRS do 150 km. W dalszej kolejności planowana jest integracja z nowym pociskiem manewrującym o zasięgu ponad 370 km (prawdopodobnie, według doniesień medialnych, lądowy wariant pocisku NSM) oraz niekierowaną amunicją rakietową kal. 122 mm o zasięgu 22 km. Pojedynczy zasobnik ma pomieścić jeden pocisk ATACMS dwa PrSM lub 6 GMLRS. GMARS wykorzystuje ten sam system kierowania ognia co HIMARS co pozwala na współdziałanie z innymi systemami artyleryjskimi w ramach konwencji ASCA.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.