Jak poinformował w piątek, 23 czerwca br., portal branżowy Defense News, amerykańska spółka Lockheed Martin i niemiecka grupa Rheinmetall AG chcą wspólnie zaoferować niemieckim siłom zbrojnym (Bundeswehrze) nową wieloprowadnicową wyrzutnię rakietową GMARS o dwa razy większej jednostce ognia niż M142 HIMARS, posadowioną na podwoziu kołowym RMMV HX2 8×8.
System miałby być następcą niemieckich zestawów MARS-II/MLRS-E na podwoziu gąsienicowym, które są europejskim wariantem amerykańskiej wyrzutni M270 MLRS. Powiedział o tym dla Defense News, w ekskluzywnym wywiadzie z 21 czerwca podczas wystawy Paris Air Show 2023, Howard Bromberg, wiceprezes ds. strategii i rozwoju w dziale biznesowym obrony powietrznej i rakietowej spółki Lockheed Martin.
Trwająca wojna na Ukrainie z siłami rosyjskimi pokazała zapotrzebowanie na nową artylerię rakietową na kontynencie (europejskim), powiedział Bromberg. Wszyscy dyskutują o swoich przyszłych wymaganiach dotyczących systemów artylerii rakietowej.
Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec już prowadzi wstępne rozmowy z Rheinmetall AG i Lockheed Martin, aby znaleźć rozwiązanie dla następców zestawów MARS-II/MLRS-E, z których część została przekazana Ukrainie (5 zestawów) w ciągu ostatniego roku, a reszta się starzeje i wymaga wymiany (34 wyrzutnie). Protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) między obiema spółkami w tej sprawie został podpisany w kwietniu br.
Chcą szybko wypełnić lukę po przekazanych systemach, a następnie wprowadzić zmodernizowanego siły artylerii rakietowej – powiedział Bromberg.
Rzecznik prasowy Bundeswehry na pytania Defense News nie powiedział jak wygląda stan gotowości operacyjnej zestawów MARS-II/MLRS-E, ale wskazał, że trwają prace dotyczące zakupu następców.
Koncepcja GMARS zakłada zastosowanie podwójnej jednostki ogniowej, takiej jak w przypadku MARS-II/MLRS-E czy M270 MLRS, ale na podwoziu kołowym, tak jak w przypadku np. K239 Chunmoo. W przypadku oferty dla Bundeswehry, byłoby to ciężkie podwozie kołowe RMMV HX2 w układzie napędowym 8×8 z opancerzoną kabiną, sztandarowy produkt Rheinmetall AG.
Choć dokładne specyfikacje techniczne są nadal formułowane, GMARS w konfiguracji marszowej miałby ok. 12 m długości (dla porównania M142 HIMARS ma ok. 7 m). Podwozia byłyby produkowane w zakładach spółki joint venture Rheinmetall MAN Military Vehicles w Wiedniu, wyrzutnie w zakładach Lockheed Martin w Camden w stanie Arkansas, a montaż końcowy GMARS w wybranych zakładach Rheinmetall AG w Niemczech.
Będzie to nasz wstęp na rynek europejski z produkowaną w Europie wersją artylerii rakietowej…, którą można zaoferować w całej Europie – powiedział Bromberg.
Zatem GMARS miałby być konkurencją dla coraz popularniejszych na Starym Kontynencie lżejszych wyrzutni HIMARS czy izraelskich PULS (ostatnio na zakup zdecydowały się Dania i Królestwo Niderlandów). Zwłaszcza, że oprócz Niemiec, wyrzutnie oparte na M270 użytkuje także Wielka Brytania (M270B), Francja (LRU) czy Włochy (MLRS-I) i od kilku lat trwają prace koncepcyjne nad ich następcami w ramach programu E-COLORSS (European COmmon LOng Range indirect Fire Support System).
Jeśli chodzi o dalsze partnerstwo przemysłowe, Lockheed Martin uważa, że niemiecka spółka Diehl Defence mogła by dostarczać głowice bojowe do amunicji rakietowej, wraz z komponentami amerykańskimi, natomiast Rheinmetall AG jest zainteresowany dostarczeniem silników rakietowych, co jest bardzo realną opcją, powiedział Bromberg.
Po zawarciu umowy na pierwsze pięć systemów GMARS (prototypów), mogłyby zostać dostarczone już w 2025, aby zatwierdzić produkcję seryjną. Zatem, jeśli Niemcy chcieliby mieć dodatkowe możliwości (operacyjne) w międzyczasie, mogliby poprosić rząd USA o pomostowy zakup HIMARS-ów – powiedział Bromberg.
Podkreślił, że amunicja rakietowa do GMARS może być kompatybilna z amunicją HIAMRS w ok. 80%.
Rzecznik prasowy niemieckiego partnera powiedział, że Rheinmetall AG może przygotować podwozie do integracji w ciągu kilku miesięcy od podpisania odpowiedniej umowy.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.