Przejdź do serwisu tematycznego

Damen zwodował LST 1314 dla Nigerii

Marynarka wojenna Nigerii poinformowała o wodowaniu technicznym okrętu desantowego LST 1314 typu LST-100, budowanym przez niderlandzką spółkę Damen Naval w stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

7 czerwca marynarka wojenna Nigerii poinformowała o wodowaniu technicznym okrętu desantowego LST 1314 typu LST-100 (Landing Ship Transport 100). Okręt jest budowany przez niderlandzką spółkę Damen Naval w stoczni w Szardży w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, należącej do spółki joint venture Albwardy Damen (Okręt desantowy dla Nigerii).

Marynarka wojenna Nigerii poinformowała o wodowaniu technicznym okrętu desantowego LST 1314 typu LST-100, budowanym przez niderlandzką spółkę Damen Naval w stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich / Zdjęcie: marynarka wojenna Nigerii

Umowa na budowę została zawarta 13 czerwca 2019, a stępkę pod jednostkę położono 9 grudnia tego samego roku. Teraz, po zwodowaniu, rozpocznie się proces doposażania, a po zakończeniu prób morskich, w marcu 2022 okręt zostanie przekazany zamawiającemu. Co ciekawe, w postępowaniu przetargowym odrzucono kontroferty spółek Anadolu Deniz z Turcji i Indian Shipyards GOA z Indii.

Według dowództwa sił morskich Nigerii, wprowadzenie do służby LST 1314 zwiększy możliwości do transportu żołnierzy (234 ludzi), sprzętu wojskowego, w tym pojazdów, podczas prowadzenia operacji morskich, a także dostaw materiałów pomocowych podczas operacji humanitarnych i ewakuacji.

Ponadto okręt będzie służył jako kluczowy element projekcji siły morskiej w celu zwiększenia bezpieczeństwa na wodach Zatoki Gwinejskiej i poza nią. W swojej drugorzędnej roli LST 1314 odegra kluczową rolę w ochronie zasobów morskich oraz utrzymania prawa i porządku na morzu, przyczyniając się w ten sposób znacząco do promowania światowego handlu morskiego, pokoju i bezpieczeństwa – czytamy w komunikacie prasowym.

LST 1314 typu LST-100 jest to okręt klasy ro-ro, który charakteryzuje się długością kadłuba 100,08 m, prędkością maksymalną do 16 w., zasięgiem do 4000 mil morskich (przy prędkości 15 w.), autonomicznością do 15 dni i ładownością do 1400 t. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Caterpillar 3516C o mocy 2244-3400 KM każdy (1650-2500 kW) i cztery generatory prądotwórcze Caterpillar C18 o mocy 816 KM (600 kW) każdy. Jednostki układu napędowego pomyślnie przetestowano w sezonie zimowym 2019/2020.

Załoga będzie składać się z 32 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania dodatkowych 16 osób i wspomnianych 234 żołnierzy). Na wypadek sytuacji krytycznej, okręt będzie mógł przez krótki czas pomieścić nawet 450 osób. Okręt będzie zdolny do transportu dwóch łodzi desantowych klasy LCVP (Landing Craft Vehicle Personnel).

Okręt wyposażono w rampę dziobową o nośności do 70 t, wewnętrzną o nośności 30 t i rufową o nośności 70 t. Z pokładu rufowego będzie mógł operować śmigłowiec lub bezzałogowy statek latający. Jednostka wyposażona w 25-tonowy żuraw (w sekcji dziobowej) będzie mogła zabierać na pokład bezzałogowy pojazd podwodny lub nawodny. Okręt otrzyma także system obrony bezpośredniej, pomyślnie przetestowany w marcu tego roku.

LST 1314 wypełni lukę operacyjną po wycofaniu do rezerwy w 2010 dwóch okrętów desantowych NNS Ambe (LST-1312) i Ofiom (LST-1313), typu 502 Hippo (o długości 87 m i wyporności 1750 t), zbudowane przez Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) w Niemczech Zachodnich. Okręty odegrały kluczową rolę podczas operacji humanitarnych w Liberii i Sierra Leone w latach 1980. i 1990.

Warto dodać, że 17 maja br. do Nigerii przybył odebrała pełnomorski okręt hydrograficzny NNS Lana (A499) typu Offshore Survey Vessel 190 Mk. II, zbudowany przez francuską spółkę OCEA Shipbuilding w stoczni w Les Sables d’Olonne. Jednostkę zwodowano 24 września 2020, a 15 stycznia 2021 podpisano protokół zdawczo-odbiorczy. Francuska spółka dostarczyła też w ostatnim czasie cztery szybkie łodzie C-Falcon.

W swoim dążeniu do zwiększenia zdolności reagowania nigeryjskiej marynarki wojennej, obecne kierownictwo pod dowództwem wadm. Awwala Gambo jest w pełni zaangażowane w pozyskiwanie bardziej niezbędnego zestawu platform. Dlatego zakupiono 90 łodzi półsztywnych klasy RHIB, a obecnie trwają starania o zakup kolejnego 35-metrowego statku badawczego i trzech śmigłowców włoskiej spółki Leonardo. Marynarka wojenna nadal angażuje lokalne przedsiębiorstwa, takie jak Epenal, Tuwasco i SEWA do budowy jednostek pływających, co ułatwi rozbudowę zdolności nigeryjskiego przemysłu morskiego – czytamy dalej w komunikacie prasowym.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X