Przejdź do serwisu tematycznego

CH-3D: Nowy ulepszony bezzałogowiec bojowy z Chin

Chińska państwowa spółka CAAA zaprezentowała bojowy bezzałogowy statek latający CH-3D, który jest ulepszoną wersją CH-3 z rodziny Cai Hong (pol. Tęcza).

We wtorek, 9 kwietnia 2024, chińska państwowa spółka CAAA (China Academy of Aerospace Aerodynamics), wchodząca w skład CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) zaprezentowała bojowy bezzałogowy statek latający (bbsl) typu CH-3D, który jest ulepszoną wersją CH-3 z rodziny Cai Hong (pol. Tęcza) (Dwusilnikowy odrzutowy bsl z Chin).

Zdjęcia: Chiński Internet via Weibo

Oryginalny bezzałogowy samolot CH-3 charakteryzował się rozpiętością skrzydeł wynoszącą 8 m, ładownością 60-80 kg, długotrwałością lotu wynoszącą do 12 godzin, maksymalną masę startową 650 kg, zasięgiem do 960 km, pułapem 5000 m i maksymalną prędkością do 260 km/h. Był to produkt zorientowany na eksport, został sprawdzony w działaniach zbrojnych począwszy od 2014, gdy Chiny dostarczyły egzemplarze do Mjanmy i Nigerii. Koncepcja projektu CH-3 zakładała, że będą to małe, ekonomiczne i praktyczne bezzałogowce eksportowe (Chiny: Morski wariant CH-5 oblatany).

Jednakże, zgodnie z chińskimi analizami, państwa, które nie mogą sobie pozwolić na zakup wysokiej klasy, dużych bezzałogowców klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) preferują małe, ale wysokowydajne samoloty, które mogą dłużej pozostać w powietrzu. Dlatego okazało się, że standardowe CH-3, które mają typowe dla swojej kategorii masowej wydajność, nie mogą pokonać tureckiego Bayraktar TB2 na rynkach międzynarodowych (Airshow China 2018: Premiera CH-7).

Później powstał zmodyfikowany CH-3A o ładowności ponad 100 kg, ale bez sukcesów. Dlatego w konstrukcji CH-3D zmieniono materiał kadłuba na kompozytowy zamiast włókna szklanego, dodano anteny nawigacji satelitarnej (SATCOM), zintegrowano ulepszone wyposażenie elektroniczne i zmieniono zespół napędowy. W rezultacie poprawiły się osiągi: uzyskano do 20 godzin lotu non-stop, maksymalną masę startową 700 kg, maksymalny pułap 7200 m i maksymalną prędkość do 280 km/h (FH-97: Chiński bezzałogowy lojalny skrzydłowy?).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X