W poniedziałek, 17 marca 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) opublikowało informację na platformie zakupowej SAM (System for Award Management) o zamiarze rozpoczęcia negocjacji z Lockheed Martin Missiles Fire Control w sprawie wsparcia integracji i wsparcia testowego lotniczego pocisku przeciwokrętowego AGM-158C-1 LRASM (Long-Range Anti-Ship Missile) z samolotem wielozadaniowym F-16 Fighting Falcon, należącymi do Sił Powietrznych (US Air Force, USAF).
F-16C z pociskiem manewrującym AGM-158 JASSM / Zdjęcie: USAF
AGM-158C-1 to podstawowa podwersja pocisku będąca obecnie w produkcji o zasięgu szacowanym na 320-480 km (200-300 mil morskich). Warto dodać, że 8 stycznia br. dowództwo NAVAIR opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w sprawie wsparcia integracji AGM-158C-1 z samolotami wielozadaniowymi Boeing F-15E Strike Eagle i najnowszymi F-15EX Eagle II.
Oznacza to, że samoloty F-16 i F-15 dołączą do platform-nosicieli pocisków LRASM w USAF, obok bombowców strategicznych B-1B Lancer. Z kolei w przypadku F-16 będzie to kolejny pocisk przeciwokrętowy na uzbrojeniu, po niedawnym ujawnieniu szybkiej integracji pocisku rakietowego Boeing AGM-84 Harpoon Block II+. Obecnie samoloty te są zintegrowane także z pociskami manewrującymi AGM-158 JASSM (w tym polskie Jastrzębie).
Do tej pory pociski AGM-158C LRASM zostały zintegrowane również z samolotami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet (w tym australijskimi), trwa proces integracji z samolotami F-35 Lightning II (w tym konwencjonalnego startu F-35A, krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B i pokładowymi F-35C) czy patrolowymi i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.
Z kolei w kooperacji z australijską spółką Thales Australia, Lockheed Martin opracuje technologie dla pocisków w wersji bazowania okrętowego LRASM-SL (Long Range Anti-Ship Missile – Surface Launch).
AGM-158C LRASM / Zdjęcie: US Navy
Zainteresowanie zakupem pocisków LRASM wyrażają Wielka Brytania, Singapur, Kanada czy Japonia (ta ostatnia rozważa rezygnację z ewentualnego zakupu), a także Polska, która rozważa zintegrowanie z nimi samolotów F-35A Husarz (obok brany pod uwagę jest konkurencyjny Joint Strike Missile).
AGM-158C LRASM wywodzi się z pocisków manewrujących rodziny JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Wyposażono go w głowicę odłamkowo-burzącą o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać ma cele nawodne w odległości od 320-480 km do 930 km (w zależności od wersji: AGM-158C-1 lub AGM-158C-2; a w planach jest AGM-158C-3 o zasięgu nawet do 1600 km). Za ulepszony system naprowadzania odpowiada spółka BAE Systems (Prawie 2 mld USD na produkcję pocisków JASSM i LRASM).
Jak wspomniano, LRASM jest morskim wariantem pocisków AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i AGM-158B JASSM-ER (Extended Range) o zasięgu ponad 925 km. Najnowszym przedstawicielem rodziny jest zaprezentowany 16 września ub. r. prototyp pocisku manewrującego bardzo dalekiego zasięgu AGM-158D JASSM-XR (Extreme Range).