Przejdź do serwisu tematycznego

Airbus zmodernizuje amerykańskie UH-72A Lakota

Europejska spółka Airbus Helicopters otrzymała zamówienie na modernizację 50 lekkich śmigłowców UH-72A Lakota, należących do Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych.

W poniedziałek, 21 sierpnia br., europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że otrzymała zamówienie o wartości 28,7 mln USD (117,93 mln zł) na modernizację 50 lekkich śmigłowców UH-72A Lakota, należących do Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych (z 107 użytkowanych łącznie). Chodzi o pakiet Mission Equipment Package (MEP) dla Army National Guard Security & Support Battalion, realizującego zadania patroli na wszystkich odcinkach granicy państwowej (są rozmieszczone w 67 lokalizacjach, a pozostałe także za granicą).

Zdjęcie: Airbus Helicopters

Ulepszenia w ramach pakietu MEP rozszerzą możliwości śmigłowców UH-72A Lakota w zakresie prowadzenia operacji w dzień i w nocy, zapewniając zaawansowaną ruchomą mapę, ulepszone interfejsy cyfrowe, nowe wyświetlacze, pokładowy system zarządzania misją i inne usprawnienia systemów.

To zlecenie zapewni pilotom znacznie zwiększoną funkcjonalność i możliwość wykonywania współcześnie wymagających misji, jeszcze bardziej zwiększając wartość Lakoty jako zasobu ISR dla Gwardii Narodowej, powiedział Scott Tumpak, wiceprezes Military Line of Business w Airbus US Space and Defence.

Pakiety MEP dla śmigłowców UH-72A zostały specjalnie zaprojektowane do wykonywania operacji pogranicza Gwardii Narodowej w ramach szeregu misji, w tym operacji krajowych, zwalczania narkotyków i bezpieczeństwa granic. Śmigłowce te będą modyfikowane w zakładzie produkcyjnym Airbusa w Columbus w stanie Missisipi, z którego od 2006 dostarczono wojskom lądowym (US Army) ponad 480 śmigłowców UH-72A i UH-72B Lakota opartych na H145, wcześniej znanym jako EC145/BK 117 C2 (w październiku 2021 informowano o przekroczeniu miliona godzin nalotu floty).

Najnowszym kontraktem będzie zarządzała spółka Airbus US Space & Defence, która oferuje światowej klasy rozwiązania w zakresie łączności satelitarnej, laserowej oraz wsparcia floty śmigłowcowej i stałopłatów, aby sprostać najbardziej złożonym wymaganiom USA w zakresie obronności, bezpieczeństwa, przestrzeni kosmicznej i wywiadu.

Przypomnijmy, że pierwszą Lakotę (pierwotnie oznaczoną jako UH-145), Airbus dostarczył amerykańskiemu wojsku 30 czerwca 2006 roku – konstrukcja ta zwyciężyła w programie LUH (Light Utility Helicopter) na nowy lekki śmigłowiec wielozadaniowy US Army. Od tego czasu przekazano 463 wiropłaty pierwszego modelu Lakoty (UH-72A), który służy US Army przede wszystkim jako śmigłowiec szkolny. Zastąpiły one UH-1H/V Huey i OH-58A/C Kiowa oraz najstarsze UH-60A Black Hawk w jednostkach wojsk lądowych i Gwardii Narodowej.

7 września 2021 przekazano pierwszy z 18 zamówionych pod koniec sierpnia 2020 UH-72B, który w porównaniu ze starszym modelem otrzymał pięciołopatowy wirnik główny, osłonięty wirnik ogonowy Fenestron, silniki turbowałowe Arriel 2E dostarczone przez spółkę Safran (mocniejsze o 20%; 2x 1039 KM/775 kW w porównaniu z Arriel 1E2 w UH-72A o mocy 2x 738 KM/550 kW) i zaprojektowany przez konstruktorów Airbusa pakiet awioniki Helionix wraz z ulepszonym sterowaniem.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X