Przejdź do serwisu tematycznego

Wybrano dostawcę brytyjskich okrętów zaopatrzeniowych FSS

Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii wskazało konsorcjum Team Resolute (BMT, Harland & Wolff i Navantia UK) jako dostawcę trzech okrętów zaopatrzeniowych o kryptonimie Fleet Solid Support.

16 listopada br. Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że wskazano ofertę konsorcjum Team Resolute (złożonego ze spółek BMT, Harland & Wolff i Navantia UK) w programie budowy trzech okrętów zaopatrzeniowych o kryptonimie Fleet Solid Support (FSS). Program wznowiono w maju ub. r. (Brytyjski program okrętów zaopatrzeniowych wznowiony).

Wizualizacja oferty Team Resolute w programie okrętów zaopatrzeniowych FSS / Grafika: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Okręty wsparcia lotniskowcowych grup bojowych nowej generacji trafią do pomocniczej królewskiej marynarki wojennej Royal Navy (Royal Fleet Auxiliary, RFA) i zastąpią pojedynczy okręt zaopatrzeniowy RFA Fort Victoria (A387), typu Fort i dwa okręty wsparcia RFA Fort Rosalie (A385) i Fort Austin (A386), typu Fort Rosalie.

Jak informuje resort obrony, przyszła umowa o wartości 1,6 mld GBP (8,58 mld zł; wartość przed inflacją z zastrzeżeniem zgody Skarbu Państwa i Ministerstwa Obrony) pozwoli na utworzenie 1200 miejsc pracy w stoczni w Wielkiej Brytanii, setek możliwości dla absolwentów i praktykantów oraz oczekiwanych jest 800 kolejnych miejsc pracy w całym łańcuchu dostaw w Wielkiej Brytanii. Resort zobowiązał się, w imieniu rządu, do zainwestowania 77 mln GBP (413 mln zł) w najnowocześniejszą infrastrukturę stoczniową, w celu rozpoczęcia produkcji.

Oferta Team Resolute przewiduje, że cała końcowa budowa wszystkich trzech okrętów zostanie sfinalizowana w stoczni Harland & Wolff w Belfaście, a kadłuby zostaną zbudowane w stoczni BMT w Bath. Większość bloków i modułów z których powstaną okręty zostanie zbudowane w zakładach Harland & Wolff w Belfaście i Appledore, a komponenty będą produkowane w Methil i Arnish. Program ten ma wspierać również rozbudowany łańcuch dostaw w kraju we współpracy z hiszpańską spółką Navantia, która ma kluczowe zdolności i zapewni transfer technologii. Dlatego pewien zakres prac ma odbywać się w hiszpańskim Kadyksie,

Będą to największe, poza lotniskowcami typu Queen Elizabeth, okręty brytyjskie. Mają mieć po 216 m długości, 34,5 m szerokości i poruszą się z prędkością do 19 węzłów. Będą zabierać na pokład 9 000 metrów kwadratowych zapasów (paliwa okrętowego i lotniczego, amunicji różnego typu, części zamiennych, żywności czy wody pitnej). Załoga ma liczyć 101 osób z możliwością zaokrętowania kolejnych 80 specjalistów. Mają charakteryzować się energooszczędnymi technologiami, w ramach celu Net Carbon Zero, czyli redukcji śladu węglowego w ciągu 30 lat eksploatacji.

Budowa okrętów ma rozpocząć się w 2025, a wszystkie trzy jednostki mają być dostarczone do Royal Navy do 2032. Umowa produkcyjna ma zostać udzielona przez brytyjską agencję logistyczną DE&S (Defence Equipment & Support) do pierwszego kwartału 2023.

Budowa będzie odbywać się w ramach ogłoszonego 19 listopada 2020 przez premiera Borisa Johnsona czteroletniego planu inwestycyjnego dla rozwoju sił zbrojnych o wartości 16,5 mld GBP (88,5 mld zł). Program FSS notuje czteroletnie opóźnienie.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X