21 maja ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o wznowieniu program budowy floty trzech nowych okrętów wsparcia lotniskowcowych grup bojowych o kryptonimie Fleet Solid Support (FSS). Jednostki trafią do pomocniczej królewskiej marynarki wojennej Royal Navy (Royal Fleet Auxiliary, RFA) i zastąpią pojedynczy okręt zaopatrzeniowy RFA Fort Victoria (A387), typu Fort i dwa okręty wsparcia RFA Fort Rosalie (A385) i Fort Austin (A386), typu Fort Rosalie.
Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii wznowiło program budowy floty nowych okrętów zaopatrzeniowych o kryptonimie Fleet Solid Support (FSS) / Zdjęcie: US Navy
Minister obrony Ben Wallace podpisał decyzję o uruchomieniu procedury zakupowej w formie przetargu publicznego. Ogłoszenie w tej sprawie opublikowała brytyjska agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support). Zgodnie z nim, oferent może współpracować w zakresie projektu z partnerami zagranicznymi, ale budowa okrętów musi być realizowana w stoczniach brytyjskich. Oczekuje się, że podpisanie umowy nastąpi w ciągu maksymalnie dwóch lat (Desantowce Royal Navy).
Budowa będzie odbywać się w ramach ogłoszonego 19 listopada 2020 przez premiera Borisa Johnsona czteroletniego planu inwestycyjnego dla rozwoju sił zbrojnych o wartości 16,5 mld GBP, który wraz z oczekiwanym 0,5-procentowym wzrostem wydatków obronnych pozwoli na wyasygnowanie na cele obronne łącznie 24,1 mld GBP (Wielka Brytania chce fregat typu 32).
Będzie to też jeden z celów zaktualizowanej krajowej strategii rozwoju przemysłu stoczniowego, która zostanie opublikowany latem tego roku. Koszty inwestycji na te cele w czasie obecnej kadencji rządu oszacowano na ponad 1,7 mld GBP rocznie, o co resort obrony już zwrócił się do parlamentu.
Analiza
Głównym zadaniem nowych okrętów będzie zapewnianie dwóm lotniskowcowym grupom bojowym Royal Navy oraz innym okrętowym grupom zadaniowym zapasów paliwa okrętowego i lotniczego, amunicji różnego typu, części zamiennych, żywności czy wody pitnej. Okręty będą zdolne do przenoszenia ładunków o masie do 2 t z pokładu na pokład w ruchu (Vulcano przekazany włoskiej marynarce wojennej, Nowy okręt zaopatrzeniowy US Navy zwodowany, Budowa francuskiego zaopatrzeniowca BRF).
Plan zakupu nowych okrętów zaopatrzeniowych został pierwotnie ujęty w przeglądzie strategii obrony i bezpieczeństwa (Strategic Defence and Security Review, SDSR) z 2015. Konieczność zakupu wynikała z planów wprowadzenia do służby dwóch nowych lotniskowców typu Queen Elizabeth, HMS Queen Elizabeth (R08) i Prince of Wales (R09) (Brytyjski lotniskowiec wyruszył w pierwszą misję operacyjną).
3 grudnia 2018 poinformowano, że oferty złożyły dwa konsorcja: Babcock, BAE Systems, Cammell Laird i Rolls-Royce oraz Fincantieri, Navantia, Marine United Corporation oraz Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. Wcześniej odrzucono wstępne oferty z Niemiec, Niderlandów i Polski.
Jednak 5 listopada 2019 program FSS wstrzymano z powodu niewystarczającej jakości obu ofert do ceny. Program miał zostać zostać wznowiony pod koniec 2020, tak aby pierwszy z okrętów mógł osiągnąć gotowość operacyjną pomiędzy październikiem 2027 a kwietniem 2029. Potem plany przesunięto na wiosnę 2021.
26 czerwca 2020 brytyjski Krajowy Urząd Kontroli NAO (National Audit Office) opublikował 57-stronicowy raport na temat postępów realizacji programu wdrażania lotniskowców typu Queen Elizabeth. Krytycznie oceniono w nim postępy programu FSS, kluczowego z punktu widzenia osiągnięcia pełnej gotowości operacyjnej lotniskowców (Gotowość brytyjskich lotniskowców).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.