W sobotę, 30 listopada 2024, magazyn branżowy Scramble Magazine jako pierwszy poinformował, że władze tureckie zakończyły ujawnione w 26 lipca br. negocjacje z rządem brytyjskim dotyczące odkupienia 12 wycofanych z eksploatacji średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules (z puli łącznie 15 egzemplarzy dostępnych).
Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez źródło, dowództwo tureckich wojsk lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı) pozyska 12 C-130J-30 o wydłużonym kadłubie, oznaczonych lokalnie jako Hercules C Mk 4. Uzupełnią obecnie posiadaną flotę: 10 Airbus A400M-180 Atlas, 17 Lockheed C-130B/E Hercules i 41 CASA/IPTN CN-235.
Będą pochodzić z puli następujących 13 egzemplarzy:
- ZH865, 382-5408, eks-N130JA
- ZH866, 382-5414, eks-N130JE
- ZH867, 382-5416, eks-N130JJ
- ZH868, 382-5443, eks-N130JN
- ZH869, 382-5444, eks-N130JV
- ZH870, 382-5445, eks-N73235
- ZH871, 382-5446, eks-N73238
- ZH872, 382-5456, eks-N4249Y
- ZH874, 382-5458, eks-N41030
- ZH875, 382-5459, eks-N4099R
- ZH877, 382-5461, eks-N4081M
- ZH878, 382-5462, eks-N73232
- ZH879, 382-5463, eks-N4080M
Przypomnijmy, że Wielka Brytania użytkowała 25 Super Herculesów, w tym 10 C-130J i 15 C-130J-30 o wydłużonym kadłubie, oznaczonych, odpowiednio jako C Mk 5 i C Mk 4. Zostały one zamówione w 1994, z których pierwszy dostarczono do RAF Lyneham w 1998. Do 30 czerwca 2023 zostały całkowicie wycofane i następnie wystawiono na sprzedaż 15 egzemplarzy, których przygotowaniem dla nowych klientów zajęły się zakłady Marshall Aerospace and Defence Group, dysponujące ciężkim centrum naprawczo-serwisowym (Heavy Maintenance Repair Center) na lotnisku w Cambridge w angielskim hrabstwie Cambridgeshire.
Wcześniej, brytyjskie królewskie wojska lotnicze (Royal Air Force, RAF) sprzedały pięć samolotów do Bangladeszu, dwa do Bahrajnu, a jeden do USA, gdzie trafił do zespołu akrobacyjnego US Navy Blue Angels jako nowy Fat Albert.
Co ciekawe, podczas targów ILA Berlin Air Show 2024 (5-9 czerwca br.), jak poinformował magazyn branżowy Janes, Larry Gallogly, dyrektor działu Air Mobility and Maritime Missions w amerykańskiej spółce Lockheed Martin powiedział, że Wielka Brytania znalazła, nieujawnionego wówczas kupca na samoloty, a umowa miała zostać zawarta 31 marca (wydaje się, że raczej to był list intencyjny, otwierający proces negocjacji – przyp. red.). Przedmiotem miało być co najmniej 10 samolotów, jeśli nie wszystkie oferowane. Już wówczas były doniesienia, że samolotami zainteresowane są Turcja i Grecja (USA także zaoferowały Grecji dwa C-130H w ramach tzw. pakietu Blinkena – przyp. red.).