Zaprezentowany 18 lutego 2024 pojazd został zaprojektowany tak, aby zapewnić jak największą świadomość sytuacyjna oraz poprawić komfort działania załodze i żołnierzom desantu. Jak większość współczesnych platform, Terrex s5 został stworzony jako konstrukcja modułowa. Na bazie jednej platformy można zabudować kołowy bojowy wóz piechoty, wóz dowodzenia, transporter piechoty z możliwością pływania, mobilny moździerz, wóz wsparcia oraz niszczyciel czołgów, uzbrojony w kierowane pociski przeciwpancerne. Co więcej, producent zapewnia, że w porównaniu ze starszymi wersjami udało się zwiększyć przestrzeń użytkową o 60% i podwoić zasięg maksymalny (Singapur odebrał bwp Hunter).
Terrex s5 w konfiguracji kołowego, bojowego wozu piechoty
Oprócz modułowej budowy, Terrex s5 charakteryzuje się nowym, hybrydowym napędem. Prócz standardowej, napędzanej dieslowską jednostką Catepillar o mocy 711 KM producent stworzył wersje z dodatkowym silnikiem elektrycznym. Hybrydowa konfiguracja, razem z 7-stopniową przekładnią automatyczną pozwala na sprawne poruszanie się w trudnym terenie pojazdu o masie 35 t (zgodnie z informacjami uzyskanymi u producenta masa maksymalna może być podniesiona do 36 t).
Dodatkowo, dzięki zabudowanym litowo-jonowym akumulatorom, kołowy bojowy wóz piechoty może poruszać się napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym, co pozwala na skryte dotarcie do rejonu działania (do 50 km), a dodatkowe zasilanie wydłuża również czas pracy systemów bez konieczności włączania jednostki napędowej (silent watch). Sumaryczna moc silników spalinowego i elektrycznego wynosi 1200 KM. Dodatkowo wbudowane akumulatory i rozbudowana sieć zasilania pozwala na zainstalowanie na pokładzie Terrexa s5 zaawansowanych systemów zarządzania polem walki opartych na protokołach sztucznej inteligencji.
Pojazd może być uzbrojony w bezzałogową wieżę systemu ADDER z 30-mm armata automatyczną, bądź inny podobny system wskazany przez użytkownika
Założeniem konstruktorów było również stworzenie pojazdu łatwego w obsłudze z intuicyjnym systemem kontroli. Jako, że siły zbrojne Singapuru bazują na poborze, eksploatacja Terrexa s5 ma być maksymalnie uproszczona. Załoga składa się z trzech żołnierzy: dowódcy pojazdu, celowniczego i kierowcy. Każdy z członków załogi ma do dyspozycji wielofunkcyjne wyświetlacze (jeden dodatkowy jest przeznaczony dla dowódcy desantu).
Świadomość sytuacyjną zapewniają przyrządy obserwacyjne dowódcy i działonowego oraz zabudowane kamery. Dzięki temu, przy wsparciu sztucznej inteligencji, załoga może obserwować przestrzeń wokół pojazdu praktycznie w każdym kierunku. Dodatkowo stanowiska dowódcy i kierowcy zostały wyposażone w standardowe peryskopy. Ten ostatni obserwuje drogę na trzech ekranach rozmieszczonych tak aby uzyskać panoramiczny obraz całość uzupełnia Advanced Driver Assistance System (ADAS), wspomagający prowadzenie pojazdu. Kierowca ma również do dyspozycji zautomatyzowany system wykrywania przeszkód, który również wyświetla ukształtowanie terenu wokół pojazdu widziane z lotu ptaka (F-35B dla Singapuru).
W tylnej części kadłuba znajduje się zasobnik z którego mogą startować rozpoznawcze czterowirnikowce
Terrex s5 został stworzony tak aby móc realizować różne zadania. Wersja pływająca z lekkim, zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (ADDER Light) jest przeznaczona dla jednostek piechoty morskiej. Bojowe wozy piechoty (ADDER 30mm), nosiciele przeciwpancernych pocisków kierowanych (ADDER Twin) oraz wozy wsparcia zostały zaprojektowane do walki z pojazdami przeciwnika. Piechotę może również wspierać moździerz SRAMS zabudowany na pojeździe. Dodatkowo na pojeździe został zabudowany moduł bazowania małych bezpilotowych systemów latających (czterowirnikowców z głowicą obserwacyjną). MILMAGowi nie udało się uzyskać potwierdzenia czy możliwe jest bazowanie i użytkowanie amunicji krążącej.
Bezzałogowy, autonomiczny Taurus może współdziałać z Terrexem
Dzięki rozbudowanym systemom cyfrowej łączności Terrex s5 ma mieć możliwość współpracy z bezzałogowymi platformami naziemnymi (np. produkowany lokalnie Taurus) oraz, jak dowiedziała się Redakcja MILMAG ma istnieć techniczna możliwość zdalnej kontroli pojazdu, czyniąc z niego opcjonalnie bezzałogową platformę.
Zgodnie z danymi udostępnionymi przez producenta 35-tonowy pojazd zapewnia ochronę balistyczną kompatybilną z poziomem IV standardu NATO, ma ładowność 13 ton i może przewozić do 10 żołnierzy desantu na podwieszanych siedzeniach chroniących przed skutkami wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Dzięki niezależnemu zawieszeniu pojazd może poruszać się w trudnym terenie. Kąty natarcia i zejścia wynoszą po 40 stopni. Terrex s5 pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 0,7 m i rowy do szerokości 2 m. Głębokość brodzenia to 1,8 m. Zasięg pojazdu to 1000 km a prędkość maksymalna 120 km/h. Wymiary to odpowiednio: długość 8,3 m, szerokość 3 m oraz wysokość 2,7 m.
Dookólny system kamer zapewnia poszerzona świadomość sytuacyjna załodze i żołnierzom desantu / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Obecnie Terrex s5 jest gotowy do procesu badań technicznych prowadzonego przez potencjalnych użytkowników, a jak zapewnia ST Engineering zakłady mają być gotowe do produkcji pierwszych egzemplarzy na przełomie lat 2024 i 2025. Co więcej, nowy Terrex został skonstruowany tak, aby można było zamontować inne zdalnie sterowane wieże wraz z elektronicznymi systemami kontroli i dowodzenia (w tym oprogramowaniem BMS użytkownika). Singapurski producent nie wyklucza również produkcji licencyjnej i współpracy z lokalnym przemysłem zbrojeniowym w krajach potencjalnych odbiorców.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.