Przejdź do serwisu tematycznego

Singapore Airshow 2024: Premiera chińskiego eksportowego śmigłowca szturmowego Z-10ME-02

Podczas targów Singapore Airshow 2024, chińska państwowa spółka CAIC, wchodzącą w skład konglomeratu AVIC, zaprezentowała nową wersję eksportowego śmigłowca szturmowego Z-10ME, oznaczoną jako Z-10ME-02.

Podczas targów Singapore Airshow 2024, zaplanowanych na 20-25 lutego, chińska państwowa spółka Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC), wchodzącą w skład konglomeratu Aviation Industry Corporation of China (AVIC), zaprezentowała nową wersję eksportowego śmigłowca szturmowego Z-10ME, oznaczoną jako Z-10ME-02. Wiropłat był prezentowany na wspólnej ekspozycji China National Aero-Technology Import & Export Corp.

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Przypomnijmy, że Z-10ME jest zmodernizowanym wariantem eksportowym śmigłowca Z-10 opracowanego dla chińskich wojsk lądowych i wprowadzonego do służby w liczbie 208 egzemplarzy. Wiropłat, ujawniony w 2018, otrzymał mocniejsze silniki (1630 KM w porównaniu do 1270 KM w Z-10), a także aktywne i pasywne systemy samoobrony czy system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera i radaru (Nowy chiński śmigłowcowy ppk).

Najbardziej zauważalna modyfikacja: radar kierowania ogniem Yu Huo

Cechą charakterystyczną są nowe dysze wylotowe silników skierowane do góry w celu rozproszenia spalin i zmniejszenia sygnatury w podczerwieni, nowe układy filtracji wlotów powietrza i panele pancerza oparte na grafenie (chroniące wrażliwe elementy), większy magazyn amunicji, system zakłócania wiązki podczerwieni i nowy systemem identyfikacji swój-obcy. Część ze zmian w układzie napędowym wynika z przystosowania śmigłowca do gorącego, tropikalnego i pustynnego klimatu, co sugeruje, że jest on oferowany państwom przede wszystkim Azji Południowej, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.

5 stycznia 2022 pojawiło się oficjalne potwierdzenie, że Pakistan zdecydował się na zakup Z-10ME zamiast tureckich TUSAŞ/TAI T129 ATAK. Dostawy miały rozpocząć się sierpniu tego samego roku – wiadomo o przynajmniej 3 przekazanych egzemplarzach. Co ciekawe, wiele wskazuje, że jest to właśnie Z-10ME-02:

Zgodnie z dostępnymi informacjami, śmigłowiec ma maksymalną masę startową 7,2 t, z czego 1,5 t wynosi ładowność. Pięciołopatowy wirnik główny ma średnicę 13 m, podczas gdy długość kadłuba wiropłatu to 14,2 m. Śmigłowiec osiąga prędkość maksymalną 274 km/h (148 w.), a długotrwałość lotu wynosi ok. 3 godz. 45 min.

Najbardziej widoczną dla oka zmianą w Z-10ME-02 w porównaniu z Z-10ME jest zastosowanie milimetrowego radaru kierowania ogniem Yu Huo, pracującego w każdych warunkach pogodowych i umieszczonego ponad wirnikiem głównym, podobnie jak radar AN/APG-78 Longbow w śmigłowcach AH-64 Apache. Przenosi także głowicę optoelektroniczną, montowaną na nosie i jest komplementowany z chińskim systemem nawigacji satelitarnej Beidou.

W Singapurze wraz z wiropłatem zaprezentowano uzbrojenie i wyposażenie podwieszane, jakie może przenosić: armatę automatyczną kal. 23 mm montowaną pod nosem zasilaną amunicją z pociskami odłamkowo-burzącymi (High Explosive Incendiary, HEI), pociski rakietowe powietrze-ziemia z głowicą odłamkowo-burzącą FS70B, pociski kierowane GR5, pociski klasy powietrze-powietrze TY-90 i CM-502KG oraz 280-kilogramowe zbiorniki paliwa. Pod jednym ze skrzydeł zaprezentowano 7-komorową wyrzutnię pocisków rakietowych, ale nie jest jasne dla jakiego konkretnie uzbrojenia.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X