15 lutego br. indyjska spółka Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) poinformowała w mediach społecznościowych o podpisaniu porozumienia o współpracy z francuską Safran Helicopter Engines w zakresie opracowania zespołu napędowego dla planowanego indyjskiego śmigłowca wielozadaniowego o kryptonimie IMRH (Indian Multi Role Helicopter) oraz jego pokładowego wariantu DBMRH (Deck Based Multirole Helicopter) (Wstępna gotowość lekkiego śmigłowca HAL LUH).
Dokument sygnowano podczas trwającej 14. wystawy lotniczej Aero India 2023 w indyjskiej w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru w stanie Karnataka, na której zaprezentowano model śmigłowca w skali 1:3. Nie poinformowano o szczegółach porozumienia, wiadomo jedynie, że wymogiem Ministerstwa Obrony Indii dla IMRH/DBMRH jest silnik turbowałowy o mocy wyjściowej co najmniej 2800 KM/2072 kW (Centrum serwisowe Super Herculesów w Indiach).
17 kwietnia 2022 spółka HAL opublikowała dokument EOI (Expression of Interest) w celu wyboru partnerów przemysłowych do zaprojektowania, opracowania i produkcji seryjnej śmigłowców. 8 lipca tego samego roku został podpisany protokół ustaleń MoU (Memorandum of Understandings) z rzeczoną Safran Helicopter Engines.
Projekt IMRH/DBMRH jest obecnie na etapie finalizacji w Rotary Wing Research and Design Center (co ciekawe jest to trzynasty projekt). Będzie to 13-tonowy wielozadaniowy śmigłowiec transportowy, który w wersji dla wojsk lotniczych Indii (Bhartiya Vāyu Senā) zastąpi śmigłowce rosyjskie rodziny Mi-17 (obecnie 222 wiropłaty są w służbie, a 48 kolejnych zostało zamówionych). Będzie wyposażony w pięciołopatowy wirnik główny o średnicy 21,2 m i czterołopatowy wirnik ogonowy. Ma transportować od 24 do 36 osób na pokładzie.
Od sierpnia 2017 marynarka wojenna (Bhāratīya Nau Senā) poszukuje dostawców 123 średnich śmigłowców wielozadaniowych z naciskiem na zwalczanie okrętów podwodnych w ramach programu Naval Multi-Role Helicopter (NMRH). DBMRH dla marynarki wojennej Indii zastąpi 25 brytyjskich Westland Sea King Mk. 42B i uzupełni 24 amerykańskie MH-60R Seahawk (z planami ewentualnego zwiększenia ich liczby) oraz do 111 lekkich śmigłowców wielozadaniowych o kryptonimie NUH (Naval Utility Helicopters) (Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R, Śmigłowce morskie dla Indii).
Oferowany DBMRH będzie miał zdolności zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych, wsparcia operacji specjalnych, misji poszukiwawczo-ratowniczych, dostarczania ładunków i zaopatrzenia na linie oraz dowodzenia i kontroli. DBMRH ma mieć wyższą o 1,2 tony masę startową od IMRH, a przez to zamawiający oczekuje mocniejszego wariantu napędu (NSM dla indyjskich MH-60R).
Program IMRH rozpoczęto około 2007, ale później został wstrzymany. Został ponownie uruchomiony w 2018. Intencją HAL jest oblatanie pierwszego z sześciu planowanych prototypów śmigłowca (3 IMRH i 3 DBMRH) w latach 2024-2025, tak aby dostawy seryjnych egzemplarzy rozpoczęły się w 2028. Śmigłowce mają być produkowane w nowo budowanych zakładach HAL w Tumkur, w stanie Karnataka. Zapotrzebowanie dla sił zbrojnych Indii szacowane jest na prawie 400 egzemplarzy, ze szczytową produkcją roczną do 36 egzemplarzy.
Safran Helicopter Engines and HAL have signed a workshare agreement for the joint development of the engine intended for the future 13-ton Indian Multi-Role Helicopter and its naval version DBMRH. @SpokespersonMoD @DefProdnIndia @gopalsutar pic.twitter.com/AlfutdEY22
— HAL (@HALHQBLR) February 15, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.