W piątek, 22 listopada 2024, amerykańskie dowództwo NAVSEA (Naval Air Systems Command) z NAS Patuxent River w Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 869 947 066 USD (3,62 mld zł) ze spółką Lockheed Martin na pierwsze prace przy 20. partii produkcyjnej samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II w ramach produkcji wielkoseryjnej (Full-Rate Production, FRP).
Jest to kontrakt na zakup materiałów o długim okresie realizacji, części, komponentów i powiązanego wsparcia na potrzeby produkcji 20. partii samolotów F-35 Lot 20 dla Sił Powietrznych (US Air Force, USAF), Marynarki Wojennej (US Navy), Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) odbiorców eksportowych programu F-35 Joint Strike Fighter (JSF) oraz klientów w programie sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales (FMS).
Prace będą wykonywane w Fort Worth w Teksasie (59%), El Segundo w Kalifornii (14%), Warton w Wielkiej Brytanii (9%), Cameri we Włoszech (4%), Orlando na Florydzie (4%), Nashua w New Hampshire (3%), Baltimore w Maryland (3%), San Diego w Kalifornii (2%) i innych różnych lokalizacjach poza kontynentalną częścią Stanów Zjednoczonych (2%), a ich zakończenie spodziewane jest w maju 2031.
Fundusze pochodzą z budżetu obronnego NDAA ze środków na zakup samolotów w roku fiskalnym 2025 (USAF) w kwocie 197 529 066 USD (822,152 mln zł), środków na zakup samolotów w roku fiskalnym 2025 (US Navy) w kwocie 172 718 000 USD (718,884 mln zł), funduszy partnera zagranicznego w kwocie 35 400 000 USD (147,341 mln zł) oraz funduszy programu FMS w kwocie 464 300 000 USD (1,932 mld zł). Zostały uruchomione w chwili zawarcia umowy, z których żadne nie wygasają z końcem bieżącego roku fiskalnego (30 września 2025).
Przypomnijmy, że 12 marca br. zastępca sekretarza obrony USA ds. zakupów i utrzymania dr William A. LaPlante ogłosił długo oczekiwaną decyzję Milestone C w programie F-35 JSF, która umożliwia uruchomienie produkcji wielkoseryjnej tych samolotów.
Zgoda Milestone C raczej nie wpłynie na wolumen produkcji rocznej F-35, która wynosi około 150 egzemplarzy rocznie, gdyż Lockheed Martin wykorzystuje obecnie wszystkie dostępne moce produkcyjne. Warto też dodać, że pierwotnie zakładano, że FRP zostanie uruchomiona najpóźniej w 2020.
Samoloty z 20. partii produkcyjnej będą reprezentować długo oczekiwaną i najnowszą wersję Block 4 w konfiguracji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3). USAF odebrały pierwsze dwa samoloty F-35A w tym standardzie w lipcu br., natomiast USMC pierwszy F-35B w październiku br.
Aktualnie globalnie działa ponad 1000 samolotów F-35, generując ponad 940 000 godzin nalotu. Samoloty F-35 operują z 33 baz na całym świecie, w tym z 10 baz operujących na ojczystym terytorium. W obliczu postępującej ekspansji przeciwników i starzenia się samolotów poprzednich generacji, F-35 będzie odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu dominacji powietrznej przez kolejne dziesięciolecia.
Jeśli chodzi o najnowsze kluczowe sukcesy programu F-35 Joint Strike Fighter, to dzień przed kontraktem Rumunia zamówiła 32 F-35A stając się 20. użytkownikiem rodziny tych samolotów na świecie, niedawno rozpoczęła się budowa pierwszego z 64 samolotów dla Finlandii, zawarta została umowa produkcyjna na pierwsze z 24 czeskich egzemplarzy, umowa międzyrządowa na zakup 20 F-35A (z opcją na 20 kolejnych) przez Grecję czy prezentacja pierwszego polskiego F-35A Husarz (z 32 zamówionych). Z kolei Włochy ogłosiły plan zakupu kolejnych 25 F-35, w tym 15 F-35A i 10 F-35B, Królestwo Niderlandów ogłosiło pełną gotowość operacyjną swoich F-35A, których liczba zostanie zwiększona do 58, a według doniesień medialnych, USA zaproponowały Turcji powrót do programu.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.