Przejdź do serwisu tematycznego

Powstanie turecko-indonezyjski transporter opancerzony na podwoziu Kaplan

Turecka spółka FNSS Savunma Sistemleri i indonezyjska PT Pindad poinformowały, że na zlecenie Ministerstwa Obrony Indonezji opracują gąsienicowy transporter opancerzony na podwoziu Kaplan.

We wtorek, 22 października 2024, podczas wystawy obronnej Saha Expo Defence & Aerospace Exhibition 2024 w Stambule (zaplanowanej do 26 października), turecka spółka FNSS Savunma Sistemleri i indonezyjska PT Pindad poinformowały, że na zlecenie Ministerstwa Obrony Indonezji opracują gąsienicowy transporter opancerzony na podwoziu Kaplan.

Grafiki: FNSS Savunma Sistemleri

W ramach umowy zostanie opracowany 30-tonowy gąsienicowego transportera opancerzony dla wojsk lądowych Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Darat, TNI-AD) wstępnie oznaczony jako Kaplan APC (od: Armored Personnel Carrier).

Wybór spółek, jak i platformy bazowej wynika z sukcesu programu czołgu średniego MMWT (Modern Medium Weight Tank), w ramach którego został opracowany Kaplan MT, który otrzymał nazwę Harimau Hitam (pol. Czarny tygrys). Opracowanie czołgu wiązało się bowiem z transferem technologii i produkcji lokalnej do Indonezji (co ciekawe, został wyposażony w polski system ostrzegania przed opromieniowaniem laserowym SSP-1 Obra-3). 12 kwietnia 2019 podpisano umowę na dostawę pierwszej partii wozów, z których do października br. dostarczono 18 egzemplarzy (z ok. 400 planowanych). Wozami były zainteresowane Brunei i Ghana oraz bezskutecznie był oferowany Bangladeszowi (przegrał z chińskim VT-5) i Filipinom (przegrał z izraelskim Sabrah).

Z uwagi na to, że nowy pojazd ma wykorzystywać elementy podwozia czołgu Kaplan MT, produkcja transportera opancerzonego może rozpocząć się już w 2025, ale pierwszy prototyp zostanie wyprodukowany w zakładach FNSS w Turcji, a drugi przez PT Pindad w Indonezji. Pojazdy, których dostawa jest planowana do końca 2026, zostaną zaprojektowane zgodnie z wymaganiami użytkownika końcowego, a testy kwalifikacyjne zostaną przeprowadzone przez FNSS i PT Pindad, zarówno w Turcji, jak i Indonezji.

Jak czytamy, Kaplan APC ma charakteryzować wysokim poziomem ochrony balistycznej i przeciwminowej oraz dużą siłą ognia (na grafikach zaprezentowano zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym – przyp. red.).

Przy czym zarówno ochrona jak i ogólna konstrukcja pojazdu ma być modułowa, co należy rozumieć pod kątem zwiększania ochrony balistycznej na życzenie klienta (np. aktywny system ochrony pojazdów do ochrony przez bronią przeciwpancerną) i opracowaniu wariantów specjalistycznych, takich jak wóz dowodzenia, wóz zabezpieczenia technicznego, wóz ewakuacji technicznej, wóz ewakuacji medycznej, wóz rozpoznawczy czy wozów bojowych do prowadzenia ognia bezpośredniego lub pośredniego: z armatami automatycznymi kal. 30 mm lub 35 mm, a także moździerzami kal. 120 mm i systemami przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Załoga ma składać się z trzech osób: kierowcy, dowódcy i działonowego, a desant z 10 żołnierzy. Zawieszenie ma charakteryzować się zredukowanymi drganiami przenoszonymi do kabiny załogi i desantu oraz ulepszoną przyczepnością. Ma otrzymać silnik wysokoprężny dużej mocy sprzężony z automatyczną skrzynią biegów.

Pojazd będzie wyposażony w infrastrukturę elektroniczną o otwartej architekturze, co ułatwi integrację różnych systemów, w tym zarządzania polem walki klasy BMS (Battlefield Management System) i systemem obserwacji dookólnej (360°), które umożliwią prowadzenie działań zarówno w dzień, jak i w nocy. Pojazd będzie wyposażony w automatyczny system przeciwpożarowy, klimatyzację i system ochrony przed zagrożeniami CBRN.

Kaplan APC ma też wykorzystywać części komponentów i podsystemów znanych z pływającego transportera opancerzonego ZAHA (Zırhlı Amfibi Hücum Araçları), znanego pod nazwą zakładową MAV (Marine Assault Vehicle). Dekalracja ta oznacza, że FNSS chce zaoferować nowy pojazd także rodzimym siłom zbrojnym, które oprócz ZAHA w piechocie morskiej, używają też przeciwpancernego Kaplan-10 w wojskach lądowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X