Przejdź do serwisu tematycznego

Polskie F-16 przechwyciły rosyjskiego Ił-20M

Stacjonujące na Litwie w ramach operacji NATO Baltic Air Policing, polskie samoloty wielozadaniowe F-16C Jastrząb przechwyciły rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.

8 grudnia br. biuro prasowe Sojuszniczego Dowództwa Sił Powietrznych NATO (NATO Allied Air Command) poinformowało, że stacjonujące w 1. Bazie Lotniczej w Szawlach na Litwie w ramach operacji NATO Baltic Air Policing (BAP), polskie samoloty wielozadaniowe F-16C Jastrząb przechwyciły rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.

Stacjonujące na Litwie w ramach operacji NATO Baltic Air Policing, polskie samoloty wielozadaniowe F-16C Jastrząb przechwyciły rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M / Zdjęcia: Siły Powietrzne RP

Do zdarzenia doszło nad wodami międzynarodowymi nad Bałtykiem dzień wcześniej i było to pierwsze alarmowe wezwanie polskich samolotów w celu zidentyfikowania i przechwycenia statku powietrznego, który zbliżył się do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, a który nie złożył planu lotu ani nie komunikował się z kontrolą ruchu lotniczego.

Para dyżurna F-16C wykonywała zaplanowane i rutynowe szkolenie lotnicze nad Morzem Bałtyckim, kiedy otrzymała wezwanie alarmowe w ramach kodu Alpha Scramble. Cztery F-16C wraz ze 150-osobowym personelem z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego (31. BLT.) w Poznaniu-Krzesinach, w ramach 10. zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) Orlik, pełni dyżur bojowy na Litwie od 30 listopada br. Wspierają je cztery belgijskie F-16AM, rozmieszczone 1 grudnia br. w bazie lotniczej Ämari w Estonii (Polskie F-16 po raz trzeci nad Litwą).

Ppłk pil. Paweł Stajniak, dowódca PKW Orlik 10, powiedział:

To był pierwszy „Alpha Scramble” dla polskiego oddziału, zwanego Orlik 10, i była to doskonała okazja do potwierdzenia jednolitości procedur, gotowości operacyjnej oddziału i jego interoperacyjności z innymi komponentami NATO. Misja została pomyślnie przeprowadzona zgodnie z zasadami zaangażowania w ramach misji Baltic Air Policing i innymi odpowiednimi przepisami.

Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A) jest wyspecjalizowaną wersją samolotu Ił-18 (dlatego alternatywne oznaczenie to Ił-18D-36 Bizon), przeznaczoną do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMmunications INTelligence, COMINT) i rozpoznania elektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT), tj. przechwytywania emisji sygnałów elektromagnetycznych. Jest wyposażony w szeroki zestaw czujników optoelektronicznych A-87P LOROP, Romb 4 i Wisznaja, a także pokładowy radar obserwacji bocznej z anteną fazowaną Igła-1 (ang. Side-Looking Airborne Radar, SLAR) oraz systemy komunikacji satelitarnej do transferu informacji w czasie rzeczywistym. Prototyp Ił-20M oblatano w marcu 1968.

Co ciekawe, tego typu samolot został już raz przechwycony przez polskie F-16C w ramach operacji NATO Baltic Air Policing – mianowicie 15 maja 2017 przez załogi z PKW Orlik 7. Natomiast 17 września 2018 inny rosyjski egzemplarz został omyłkowo zestrzelony z 15-osobową załogą na pokładzie przez syryjską obronę powietrzną, w czasie izraelskiego ataku rakietowego na cele w Syrii (Ił-20M zestrzelony u wybrzeży Syrii).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X