Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy UH-60V w służbie

UH-60V, najnowszy wariant rodziny śmigłowców wielozadaniowych Black Hawk, wszedł do służby liniowej w lotnictwie Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych.

11 sierpnia amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że pierwszy UH-60V, najnowszy wariant rodziny śmigłowców wielozadaniowych Black Hawk, wszedł do służby liniowej w lotnictwie Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych. Wiropłat, wyposażony w otwartą architekturę elektroniczną Northrop Grumman OpenLift, trafił na lotnisko Muir Army Airfield w bazie Fort Indiantown Gap w stanie Pensylwania.

UH-60V, najnowszy wariant rodziny śmigłowców wielozadaniowych Black Hawk, wszedł do służby liniowej w lotnictwie Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych

Choć komunikat prasowy ukazał się dopiero teraz, śmigłowiec został faktycznie przebazowany 27 lipca br. do Fort Indiantown Gap, gdzie mieści się ośrodek szkoleniowy Gwardii Narodowej stanu Pensylwania o nazwie EAATS (Eastern Army National Guard Aviation Training Site). Łącznie trafi tam sześć UH-60V. Ośrodek będzie odpowiedzialny za przeszkolenie i kwalifikację pierwszych pilotów-instruktorów.

Decyzja o przekazaniu do jednostki pierwszego UH-60V zapadła 9 października 2020 podczas uroczystości w ośrodku magazynowym Corpus Christi Army Depot (CCAD) w Teksasie. Nastąpiło to w sześć miesięcy po zakończeniu w kwietniu 2020 wstępnych testów operacyjnych i ewaluacyjnych (Initial Operational Test & Evaluation, IOT&E) w ośrodku testowym US Army w Redstone Arsenal w Alabamie (Testy UH-60V).

W 2014 Northrop Grumman, wraz z podwykonawcą Redstone Defense Systems, wygrał przetarg na modernizację wszystkich 760 śmigłowców UH-60L, która obejmuje wymianę analogowych przyrządów w kabinie na cyfrowe. Jeszcze w lipcu tego samego roku rozpoczęły się prace badawczo-rozwojowe w Centrum Badań i Rozwoju Systemów Lotniczych i Rakietowych US Army (AMRDEC).

UH-60V został wyposażony w otwartą architekturę elektroniczną Northrop Grumman OpenLift w standardzie FACE, który jest równoważny dla śmigłowców UH-60M / Zdjęcia: Northrop Grumman

Pakiet modernizacyjny zawiera w pełni zintegrowane wyposażenie zwiększające świadomość sytuacyjną pilotów i bezpieczeństwo misji. Dzięki awionice w standardzie FACE (Future Airborne Capability Environment), szkolenie na UH-60V i UH-60M zostanie w pełni ujednolicone, a resursy eksploatacyjne zostaną wydłużone o 10 lat. Co ciekawe, opracowane oprogramowanie może również zostać zintegrowane z awioniką pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye czy śmigłowców szturmowych AH-1F/S Cobra. 30 kwietnia 2016 zapowiedziano oblot pierwszego UH-60V, który odbył się 19 stycznia 2017 w Huntsville w Alabamie.

Niewykluczone, że w przyszłości UH-60V, podobnie jak UH-60M (których jest ok. 1375 egzemplarzy), otrzymają nowy silnik turbowałowy General Electric T901-GE-900 (GE3000) o mocy 3000 KM (2200 kW), wybrany przez US Army w programie Improved Turbine Engine Program (ITEP). Nowe jednostki będą napędzać docelowo także inne wiropłaty: uderzeniowe AH-64E Apache Guardian, nowe śmigłowce rozpoznawczo-uderzeniowe pozyskane w ramach programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) oraz wielozadaniowe w ramach programu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), które w przyszłości zastąpią UH-60M/V (Bell gotowy do decydującej fazy programu FLRAA, Cyfrowy bliźniak śmigłowca Bell 360 Invictus, Nowe silniki dla AH-64E).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X