Przejdź do serwisu tematycznego

Pełna gotowość izraelskiego samolotu wywiadowczego Oron

Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało, że ujawniony w 2021 nowy samolot wywiadowczy Oron osiągnął pełną gotowość operacyjną i wykonuje loty nad Strefą Gazy.

We wtorek, 26 marca 2023, Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało, że ujawniony w kwietniu 2021 nowy wielozadaniowy samolot wywiadowczy Oron, zabudowany na kadłubie samolotu biznesowego Gulfstream G550, osiągnął pełną gotowość operacyjną (Full Operational Capability, FOC) i wykonuje loty nad Strefą Gazy w ramach operacji pk. Żelazne Miecze (ang. Iron Swords) przeciwko Hamasowi.

Zdjęcia: Amit Agronow, Chejl ha-Awir

Samolot szybko stał się gotowy do użycia w operacji „Żelazne Miecze” i zanotował już setki godzin operacyjnych lotów podczas blisko 100 lotów bojowych – poinformowano w komunikacie prasowym.

Samolot dostarczono do 122. Eskadry Nahshon w bazie lotniczej Newatim na Pustyni Negew, 3 kwietnia 2021. Do jego zadań miało należeć przede wszystkim zobrazowanie lotnicze i wywiadowcze na potrzeby Korpusu Morskiego (Zro’a ha-Jam) oraz Dyrekcji Wywiadu Sił Obronnych i wyspecjalizowanej jednostki specjalnej Maof Rahav (Oron – nowy izraelski samolot wywiadowczy).

W ciągu dwóch lat zrealizowano prace integracyjne z pakietem misji i izraelską awioniką, które opracowała i zabudowała izraelska spółka IAI (Israel Aerospace Industries). Samo opracowanie pakietu wyposażenia zajęło 9 lat. Prace nadzorowała Dyrekcja Badań i Rozwoju Ministerstwa Obrony (DDR&D) Ministerstwa Obrony Izraela oraz Korpus Powietrzny Izraela (Chejl ha-Awir, IDF). W sierpniu 2023 rozpoczęto loty testowe.

Samolot otrzymał zaawansowany radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), dostarczonym przez przez spółkę zależną IAI, ELTA Systems, a także czujniki elektrooptyczne i rozpoznania radioelektronicznego/wywiadu sygnałowego (SIGINT) oraz zaawansowane systemy przetwarzania danych. Zasięg instrumentalny czujników ma wynosić nawet 1000 km.

To, co czyni Oron wyjątkowym, to jego zdolność do wykonywania szerokiego zakresu misji wywiadowczych w ramach tego samego lotu i przekazywania informacji w czasie rzeczywistym do wszystkich odpowiednich podmiotów – stwierdzono w oświadczeniu izraelskiego resortu obrony. Dodano, że samolot może zebrać większą ilość informacji niż jakakolwiek inna platforma powietrzna w Chejl ha-Awir.

Podpułkownik Yoed, szef działu Missionized Aircraft w DDR&D, powiedział, że po ataku Hamasu na Izrael z 7 października 2023, rozpoczęto przyspieszone wdrażanie samolotu do osiągnięcia statusu FOC, aby wykonywał zadania nad Strefą Gazy.

122. Eskadra Nahshon ma obecnie na wyposażeniu, również bazujące na G550, dwa samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli Eitam CAEW z dwuzakresowym radarem AESA typu IAI EL/W-2085 (w służbie od 2006) i trzy do specjalnych misji elektronicznych (Special Electronic Missions Aircraft, SEMA) oznaczone jako Shavit z pakietem wyposażenia IAI EL/I-3001 (w służbie od 2005).

Źródło: Ministerstwo Obrony Izraela

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X