Przejdź do serwisu tematycznego

Orizzonte Sistemi Navali zbuduje trzy patrolowce dla Włoch

Orizzonte Sistemi Navali (joint venture Fincantieri i Leonardo) otrzymała zamówienie od Ministerstwa Obrony Włoch na budowę trzech okrętów patrolowych nowej generacji.

W poniedziałek, 31 lipca br., włoska spółka Orizzonte Sistemi Navali (OSN), czyli joint venture Fincantieri – Cantieri Navali Italiani (51%) i Leonardo (49%), otrzymała zamówienie o wartości 925 mln EUR (4,11 mld zł) od Sekretariatu Generalnego Obrony i Narodowej Dyrekcji ds. Uzbrojenia SEGREDIFESA (Segretariato Generale della Difesa e Direzione Nazionale degli Armamenti) przy Ministerstwie Obrony Włoch na budowę trzech oceanicznych okrętów patrolowych nowej generacji klasy OPV (Offshore Patrol Vessel) wraz z kompleksowym pakietem logistycznym (Fincantieri zbuduje trzeci włoski okręt podwodny U212 NFS).

Grafika: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani

Wartość umowy zostanie rozdzielona w najbliższych dniach rozdzielona na mocy umów podwykonawczych pomiędzy Fincantieri a Leonardo, po odpowiednio, około 540 mln EUR (2,4 mld zł) i 255 mln EUR (1,13 mld zł). Umowa przewiduje opcjonalne rozszerzenie jej wartości na trzy kolejne jednostki i prace modernizacyjne w bazach morskich w Auguście (Sycylia), Cagliari (Sardynia) i Mesynie (Sycylia), gdzie okręty będą bazować. Okręty zostaną zbudowane w stoczniach Fincantieri w Riva Trigoso oraz Muggiano z terminem przekazania trzeciego okrętu w 2026 (Katar odebrał pierwszy patrolowiec od Fincantieri).

Okręty trafią na wyposażenie włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare Italiana), gdzie będą pełnić zadania patrolowe, obserwacyjne, nadzoru morskiego, kontroli ruchu handlowego, ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także działań na rzecz ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z zanieczyszczeń mórz, takich jak toksyczne wycieki.

Okręty mają mieć po około 95 m długości, 2300 t wyporności, a dzięki 97-osobowej załodze będą charakteryzować się dużym nasyceniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także wysokimi standardami w zakresie automatyzacji. Dzięki temu będą mogły nadawać się do działania w szerokim zakresie scenariuszy operacyjnych i warunków pogodowych.

Okręty zostaną uzbrojone w systemy Leonardo: armatę automatyczną OTO Melara Super Rapid kal. 76mm/L62 oraz dwóch armat OTO Melara Marlin-WS kal. 30 mm. Na rufie znajdzie się lądowisko oraz hangar dla średniego śmigłowca morskiego.

Jedną z najbardziej innowacyjnych rozwiązań będzie innowacyjny mostek nawigacyjny, opracowany pierwotnie dla wielozadaniowych fregat rakietowych typoszeregu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) przez Leonardo i Fincantieri NexTech. Wysoki poziom automatyzacji pozwala na kierowanie operacjami nawet przez dwóch oficerów, dowódcy i oficera wachtowego.

Roberto Cingolani, dyrektor generalny Leonardo, powiedział:

Ten kontrakt nagradza i łączy najlepsze włoskie technologie. Leonardo i Fincantieri poprzez OSN są w stanie zaoferować najnowocześniejsze rozwiązania dla bezpieczeństwa narodowego. To owoc solidnej i perspektywicznej synergii. Marynarce wojennej gwarantuje się jednostkę o długoterminowej zdolności.

Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny Fincantieri dodał:

Podpisanie tej umowy oznacza znaczące osiągnięcie na poziomie komercyjnym, biorąc pod uwagę, że OPV należą do rodziny FCX, która jest kamieniem węgielnym nowej globalnej oferty Fincantieri w sektorze obronnym. Potwierdza również zdolności menedżerskie Grupy do pełnienia roli strategicznego partnera naszej Marynarki Wojennej, jednej z najnowocześniejszych na świecie. Wreszcie, program, poprzez ponowne zaangażowanie Orizzonte Sistemi Navali, jeszcze bardziej wzmacnia naszą współpracę z Leonardo, pozwalając nam skupić się na naszej wiedzy w zakresie integracji systemów okrętowych i, w szerszym znaczeniu, potwierdzić wartość naszego krajowego systemu gospodarczego.

Włoska marynarka wojenna dysponuje obecnie czterema patrolowcami typu Cassiopea: Cassiopea (P 401), Libra (P 402), Spica (P 403) i Vega (P 404), wprowadzonymi do służby w latach 1989-1992, czterema patrolowcami pełnomorskimi typu Comandanti: Comandante Cigala Fulgosi (P 490), Comandante Borsini (P491), Comandante Bettica (P 492) i Comandante Foscari (P 493), wprowadzonymi do służby jednocześnie 31 stycznia 2004 oraz dwoma typu Sirio: Sirio (P 409) i Orione (P 410), wprowadzonymi do służby w 2003.

Ponadto, przewiduje się wprowadzenie do włoskiej służby ośmiu europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC (Modular Multirole Patrol Corvette/European Patrol Corvette), które również będą zastępować powyższe patrolowce, ale będzie to perspektywa po 2027 (Oferta w programie europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X