W piątek, 26 lipca 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) wybrała ofertę amerykańskiej należącej do niej spółki Sikorsky Aircraft Corp. w fazie koncepcyjnej programu śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji o kryptonimie NGRC (Next Generation Rotorcraft Capabilities). Zgodnie z informacją prasową agencji NSPA, konkurencyjne umowy otrzymały: europejska spółka Airbus Helicopters i włoska Leonardo. Faza ta potrwa 13 miesięcy.
Sikorsky X2 / Grafika: Lockheed Martin
Sikorsky jest gotowy zaprojektować prototyp śmigłowca na potrzeby studium koncepcyjnego NGRC dla NATO, aby wesprzeć obronę i odstraszanie w ciągle zmieniającym się globalnym środowisku. Lata inwestycji i rygorystycznych testów lotniczych z wieloma demonstratorami technologii X2 udowodniły, że są one w stanie zmienić przyszłą przestrzeń powietrzną — powiedział Andy Adams, wiceprezes Sikorsky Future Vertical Lift. Nasz śmigłowiec X2 wykorzysta mocne strony Lockheed Martin wraz z wkładem naszej europejskiej grupy przemysłowej, takim jak projektowanie cyfrowe, zaawansowana produkcja, utrzymanie, szkolenie oraz rozwój systemów uzbrojenia i misji, aby zapewnić NATO zintegrowany system śmigłowców, który łączy prędkość, zasięg, zwrotność, przeżywalność i elastyczność operacyjną.
Europejska grupa przemysłowa Lockheed Martin/Sikorsky Aircraft Corp. obejmuje dostawców z branży lotniczej, takich jak BAE Systems, ELT Group, ESG Elektroniksystem-und Logistik GmbH, GE Aerospace, Hellenic Aerospace Industry, Kongsberg, Liebherr-Aerospace Lindenberg GmbH, MAGroup, Malloy Aeronautics, SAFRAN, Rheinmetall AG i TERMA. Grupa przedstawi informacje na temat tego, w jaki sposób ich światowej klasy produkty wojskowe mogą wspierać rozwój koncepcji platformy X2 w celu zapewnienia rozwiązania w postaci śmigłowca nowej generacji.
Dzięki zainwestowaniu ponad 1 mld USD oraz 15 latom testów i lotów w śmigłowiec X2 ze śmigłem pchającym spółki Sikorsky, opracowano demonstrator technologii S-97 Raider na potrzeby amerykańskich wojsk lądowych (US Army), który nadal dostarcza kluczowych danych, które korelują z wirtualnym prototypem i umożliwiają spółce Sikorsky eksperymentowanie z unikalnymi możliwościami, jakie może zapewnić śmigłowiec w technologii X2. Warto dodać, że z konstrukcji S-97 wyewoluował z kolei Raider X na potrzeby programu śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych o kryptonimie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), który jednak został anulowany w lutym br.
Dyrektor generalna agencji NSPA, Stacy A. Cummings, oświadczyła:
Uruchomienie studium koncepcyjnego nr 5 jest znaczącym kamieniem milowym dla działań na etapie koncepcyjnym NGRC i pokazuje zaangażowanie NSPA w sprostanie wyzwaniu średnich śmigłowców nowej generacji dla krajów uczestniczących. Strategia uruchomienia trzech równoległych kontraktów przyznanych w drodze konkursu realizuje nasze zobowiązanie do maksymalizacji wiedzy branżowej, możliwości i zaangażowania w program oraz zapewni szeroki zakres potencjalnych koncepcji w wynikach badania dla naszych międzynarodowych klientów.
Udział w tym programie NATO dotyczącym następnej generacji śmigłowców wojskowych oferuje wyjątkową okazję do wykorzystania naszego doświadczenia we współpracy z różnymi europejskimi siłami zbrojnymi. Naszym celem, wspólnie z naszymi wysoko wykwalifikowanymi partnerami, jest opracowanie europejskiego rozwiązania, koncepcji, która spełniłaby zarówno potrzeby sił zbrojnych NATO, jak i zagwarantowałaby suwerenność przemysłową naszym europejskim narodom i utrzymała kluczowe kompetencje inżynieryjne. Ten projekt będzie w pełni interoperacyjny z innymi środkami NATO. Dzięki naszemu doświadczeniu w projektowaniu śmigłowców cywilnych i wojskowych jesteśmy przekonani, że w Airbus Helicopters mamy odpowiednie, opłacalne i wydajne pod względem operacyjnym rozwiązania dla następnej generacji śmigłowców wojskowych – powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters.
Partnerami Airbus Helicopters zostały spółki Airbus Defence and Space, Collins Aerospace, Raytheon (część korporacji RTX) oraz konsorcjum MBDA. Partnerzy zbadają dwie koncepcje.
Inicjatywa programu NGRC rozpoczęła się w 2022 i obejmuje Francję, Niemcy, Grecję, Włochy, Królestwo Niderlandów, Wielką Brytanię i Kanadę. Stany Zjednoczone i Hiszpania pełnią obecnie rolę obserwatorów. W ramach programu NGRC, NATO dąży do opracowania średniej klasy, wielozadaniowego śmigłowca, którego celem jest zastąpienie średnich wielozadaniowych śmigłowców obecnie będących w służbie. NSPA, poprzez swoje dedykowane Partnerstwo Wsparcia NGRC, zamierza odpowiedzieć na to nowe wymaganie w terminowy i opłacalny sposób, wykorzystując jednocześnie szeroki wachlarz najnowszych osiągnięć technologicznych, metod produkcji i koncepcji operacyjnych.
Więcej o programie NGRC: NATO formułuje wymagania dla śmigłowca średniego.
https://twitter.com/NSPA_NATO/status/1816808380528197975
https://twitter.com/Sikorsky/status/1816853436165447988
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1816822196532080881