Przejdź do serwisu tematycznego

Prototyp Sikorsky Raider X w pełnej krasie

Wchodząca w skład Lockheed Martin, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corp. zaprezentowała pierwszy prototyp śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego Raider X, konkurującego w programie wojsk lądowych o kr. FARA.

W czasie trwania trzydniowej waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2023 stowarzyszenia Association of the United States Army (9-11 września), wchodząca w skład Lockheed Martin, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corp. zaprezentowała ukończony niemal w całości pierwszy prototyp śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego Raider X, konkurującego w programie wojsk lądowych (US Army) o kryptonimie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft).

Zdjęcie: Lockheed Martin

Zgodnie z przekazanymi podczas AUSA 2023 informacjami, statek powietrzny został ukończony w 98%, ale jego oblot zaplanowano na czwarty kwartał 2024 (w kwietniu 2022 postęp budowy wynosił ponad 85%) (Sikorsky Raider X nabiera kształtu). Koncepcja wiropłatu została zaprezentowana podczas AUSA 2019 (AUSA19: Sikorsky Raider X).

Obecnie czeka on na certyfikację i zabudowę pojedynczego silnika turbowałowego General Electric T901-GE-900 (oznaczenie producenta: GE3000), opracowanego w ramach programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) jako następców serii T700-701C. Pierwsze dwa silniki zostały dostarczone US Army pod koniec września i na początku października br. Drugi silnik trafi do konkurencyjnego Bell 360 Invictus (Pierwszy silnik General Electric T901-GE-900 dostarczony US Army, Prototyp Bell 360 Invictus prawie ukończony).

Montaż Raidera X jest realizowany w zakładach Sikorsky Development Flight Center w West Palm Beach na Florydzie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii projektowania i wytwarzania komponentów. Zbudowano też drugi kadłub, ale służący jedynie do testów naziemnych, wspierających program bezpieczeństwa lotu, aby dostarczyć danych w celu optymalizacji i przyspieszenia projektu pełnej platformy.

Projekt śmigłowca Raider X bazuje na demonstratorze technologii S-97 Raider i doświadczeniach producenta z eksperymentalnym śmigłowcem X2. Miał otrzymać nową awionikę i elektroniczne systemy misji, w tym cyfrowe układy sterowania fly-by-wire, oparte na modułowej architekturze otwartego systemu (MOSA), oferujące opcje plug-and-play w zakresie systemów misji, czujników i uzbrojenia. Złożona technologia śmigłowca współosiowego z dwoma przeciwbieżnymi śmigłami i śmigłem pchającym X2 ma zapewnić niezrównany potencjał i margines wzrostu w zakresie prędkości, promienia lotu i ładunku użytecznego. Umożliwi to szerszy zakres konfiguracji śmigłowców dla określonych wymagań misji.

Zgodnie z wcześniejszymi wizualizacjami, wrażliwe elementy silnika będą chronione przez osłony głowicy wirnika głównego i ukryty głęboko za wlotami powietrza w kształcie litery V, a kształt kadłuba ma pozwolić na lepsze pochłanianie fal radarowych, natomiast anteny, czujniki, wsporniki z uzbrojeniem czy 20-mm działko będą wsuwane do środka i wysuwane w razie potrzeby.

Dodatkowo, układ wydechowy będzie ulokowany głęboko pod charakterystyczną płetwą na belce ogonowej. Mieścić się tam będzie układ chłodzenia spalin, dzięki czemu sygnatura termiczna śmigłowca będzie dużo niższa. Podobne rozwiązanie wprowadzono w śmigłowcu Boeing-Sikorsky RAH-66 Commanche. Producent deklaruje uzyskanie niskich kosztów eksploatacyjnych i dużej prędkości – wymagana jest co najmniej na poziomie 380 km/h.

Zwycięzca programu FARA – Raider X albo 360 Invictus, wypełni rolę wycofanych w 2014 śmigłowców typu Bell OH-58D Kiowa Warrior. Zgodnie z wcześniejszymi planami, dostawy miały rozpocząć się w 2028.

Źródło: Lockheed Martin

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X