W piątek, 9 lutego, spółka Kongsberg Discovery z siedzibą w Lynnwood w stanie Waszyngton (część norweskiej grupy Kongsberg) otrzymała zlecenie na rzecz amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) w programie budowy dużego bezzałogowca podwodnego w programie LDUUV (Large Diameter Unmanned Underwater Vehicle). Bezpośrednim zleceniodawcą jest jednostka badawcza Defense Innovation Unit (DIU) Departamentu Obrony USA.
Norweska spółka otrzymała 24-miesięczną umowę w ramach której dostarczy autonomiczne pojazdy podwodne klasy AUV (Autonomous Underwater Vehicle) typów Hugin Endurance i Hugin Superior.
Kongsberg Discovery oferuje niezrównane i sprawdzone doświadczenie w zakresie bezzałogowych pojazdów podwodnych (Unmanned Underwater Vehicle, UUV) zdobyte na przestrzeni ponad 30 lat. Od samego początku Kongsberg kontynuuje rozwój i dostarcza najbardziej udane i cieszące się zaufaniem duże, głębokowodne systemy klasy AUV dla klientów komercyjnych i rządowych, w tym około 100 dużych systemów Hugin na całym świecie. Użytkownikiem Hugin 1000MR jest Polska – trafiają one na wyposażenie niszczycieli min projektu 258 typu Kormoran II.
Hugin Endurance, jeden z najnowszych członków rodziny Hugin AUV, jest największym i najbardziej wydajnym pojazdem o długości 11,8 m (39 stóp), średnicy 1,19 m (47 cali) i 15-dniowej autonomiczności, umożliwiającym operacje bez nadzoru w odległości w 1200 mil morskich. Hugin Superior, koń pociągowy rodziny Hugin AUV i standard w branży głębinowej, to pojazd o długości 6,7 m (22 stóp), średnicy 0,88 m (35 cali) i autonomiczności do 70 godzin.
Oba pojazdy są zintegrowane z zestawem sprawdzonych czujników produkcji spółek Kongsberg, zapewniających wywiadowcze przygotowanie środowiska operacyjnego (Intelligence Preparation of the Operational Environment, IPoE), zwalczanie min morskich ((Mine Counter Measure, MCM), dozór infrastruktury na dnie morskim (Seabed Warfare, SBW) i możliwości mapowania dna morskiego w momencie dostawy. Wieloletnie doświadczenie Kongsberg w zakresie nawigacji zliczeniowej, autonomii zarówno w dla pojazdów podwodnych jak i nawodnych (Unmanned Surface Vehicle USV), rozwoju akumulatorów oraz możliwości płynnego łączenia danych z czujników i ładunku, zwiększa efektywność w zakresie ładowności i zasięgu.
Martin Wien Fjell, prezes Kongsberg Discovery, powiedział:
Dzięki Hugin Endurance przesuwamy granice autonomicznych operacji AUV poza horyzont. Jesteśmy podekscytowani możliwością wniesienia naszego wieloletniego doświadczenia w dziedzinie AUV do wsparcia rządu USA i nie możemy się doczekać ścisłej współpracy z DIU i Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych, aby wesprzeć urzeczywistnienie ich programu LDUUV. Niezawodność Hugin stworzyła dziedzictwo, a nasza ciągła ewolucja umożliwiła nam zapewnienie wiedzy specjalistycznej potrzebnej w takim programie.
Amerykański oddział Kongsberg Discovery specjalizuje się w dostarczaniu i integracji podwodnych systemów akustycznych, w tym klasy UUV i USV.
Caitlin Hardy, prezes amerykańskiego oddziału Kongsberg Discovery, powiedziała:
Nasz zespół w USA jest dumny z długotrwałych relacji z klientami rządu USA, które umożliwiają pozyskiwanie najwyższej jakości danych oceanograficznych w celu szybkiego tworzenia informacji o znaczeniu krytycznym z wykorzystaniem produktów technologii akustycznych Kongsberg Discovery, uznawanych za złote standardy w zakresie skutecznego mapowania i charakteryzacji dna morskiego. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy pomóc DIU w wysiłkach na rzecz wykorzystania najlepszego w swojej klasie dostępnego na rynku sprzętu wraz z naszym zespołem ekspertów UUV wspierających nas tutaj, w Stanach Zjednoczonych.
Program LDUUV, obok XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle), na mocy którego opracowano pojazd podwodny Orca, jest kluczową inicjatywą US Navy w zakresie autonomicznej walki podwodnej. LDUUV ma na celu opracowanie bezzałogowych aparatów podwodnych przenoszonych przez okręty podwodne typu Virginia. Zbudowano prototyp Snakehead, który został ochrzczony 2 lutego 2022. Jednak po wstępnych testach, zgodnie z informacją z portalu branżowego Breaking Defense z 12 kwietnia 2023, program w tamtej formie anulowano. Teraz jest realizowane drugie podejście do programu.
Konkurencyjne prototypy w programie LDUUV dostarczą spółki Oceaneering International i Anduril Industries, zgodnie z informacją DIU z 8 lutego.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.