Przejdź do serwisu tematycznego

Norweskie pojazdy podwodne Hugin na kolejne Kormorany

Norweska spółka Kongsberg Maritime dostarczy Stoczni Remontowej Shipbuilding trzy zestawy pojazdów podwodnych Hugin na potrzeby kolejnych trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II.

11 października br. norweska spółka Kongsberg Maritime (część Kongsberg Gruppen) poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 10 mln EUR (48,5 mln zł) ze Stocznią Remontową Shipbuilding na dostawę trzech zestawów autonomicznych pojazdów podwodnych AUV (Autonomous Underwater Vehicle) Hugin z systemem pozycjonowania i łączności HiPAP (High Precision Acoustic Positioning system) na potrzeby kolejnych trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II, zamówionych dla Marynarki Wojennej RP w czerwcu br. Okręty wejdą do służby w latach 2026-2027 (Kolejne trzy niszczyciele min Kormoran II dla Marynarki Wojennej).

Norweska spółka Kongsberg Maritime dostarczy Stoczni Remontowej Shipbuilding trzy zestawy pojazdów podwodnych Hugin na potrzeby kolejnych trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II / Grafika: Stocznia Remontowa Shipbuilding

Trzy zestawy autonomicznych pojazdów podwodnych Hugin z systemem pozycjonowania i łączności HiPAP zostaną dostarczone do polskiej spółki stoczniowej w ciągu najbliższych czterech lat, aby dopasować je do harmonogramu dostaw nowych okrętów. Powyższe zamówienie jest kontynuacją poprzednich umów na udaną integrację systemów Hugin i HiPAP na pierwszych trzech niszczycielach min projektu 258 Kormoran II: OORP Kormoran (601), Albatros (602) i Mewa (603) (ORP Albatros przekazany Marynarce Wojennej RP).

Pojazdy podwodne Hugin oferują najwyższą autonomiczną zdolność do zdalnego wyszukiwania i badań podmorskich. Pojazdy te charakteryzują się dużą zwrotnością i doskonałą statecznością w celu gromadzenia danych wysokiej jakości. Hydrodynamiczny kształt, dokładne czujniki i wysoka pojemność baterii sprawiają, że roboty są popularnym wyborem dla sił zbrojnych na całym świecie. Napędzane są przez silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych. Zapewnia to długotrwałość działania od 24 do 74 h przy prędkości 2-6 w. Masa pojazdu zależy od konfiguracji to 1000-1550 kg.

Jedną z wielu zalet systemu Hugin jest ich modułowa konstrukcja i szeroka gama opcji. W przypadku konfiguracji do integracji z niszczycielami min projektu 258 Kormoran II przewiduje się wyposażenie w:

  • sonar interferometryczny z aperturą syntetyczną HISAS 1032 SAR (High Resolution Iterferometric Synthetic Aperture Sonar) o dużym zasięgu, wysokiej rozdzielczości obrazów i batymetrii;
  • echosondę wielowiązkową EM2040 Multibeam Echosounder do mapowania batymetrycznego;
  • kolorową kamerę o rozdzielczości Ultra HD z panelem oświetleniowym LED do akwizycji obrazów optycznych o wysokiej rozdzielczości;
  • sonar aktywny OAS (Obstacle Avoidance System) do unikania przeszkód podwodnych;
  • system wodowania i wybierania LARS (Launch And Recovery System) o niskiej sygnaturze magnetycznej;
  • zaawansowany system nawigacji zliczeniowej Sunstone zapewniający dokładność położenia pojazdu w wodzie.

Hugin, zdolny do w pełni autonomicznych operacji bez wsparcia niszczyciela min, został również zaprojektowany do współpracy z rodziną podwodnych systemów pozycjonowania i nawigacji HiPAP. Pozwala to na aktualizację pozycji pojazdu w wysokiej dokładności, a także komunikację w czasie rzeczywistym w celu uzyskania statusu, zapewnienia jakości czujników i zmiany planu misji w jej trakcie.

Autonomiczny pojazd podwodny AUV Hugin / Zdjęcie: Kongsberg Maritime

Stene Førsund, starszy wiceprezes w Kongsberg Maritime powiedział:

Te najnowsze kontrakty są prawdziwym uznaniem wysiłku zespołu od wielu lat i pokazują, że Kongsberg Maritime oferuje odpowiednią technologię i rozwiązania dla rozwijającego się rynku autonomicznych pojazdów podwodnym. Widzimy, że klienci użytkują je w wielu aplikacjach i uważamy, że autonomiczne pojazdy podwodne będą wykorzystywane w jeszcze większej liczbie aplikacji w przyszłości. Mamy kilku znanych klientów, ale kiedy marynarka wojenna suwerennego państwa i członka NATO nadal ufa naszym technologiom, jest to dla nas inspirujący moment.

Dariusz Jaguszewski, członek zarządu ds. handlowych w Stoczni Remontowej Shipbuilding, dodał:

Te niszczyciele min stanowią ważną umowę dla Stoczni Remontowej Shipbuilding, a także ważne oświadczenie i wzmocnienie bezpieczeństwa narodowego Polski w szybko zmieniającym się świecie. Kongsberg Maritime z powodzeniem dostarczył i wprowadził systemy Hugin i HiPAP dla pierwszych trzech okrętów w programie Kormoran II. Dziewięcioletnie doświadczenie w pracy z Kongsbergiem dzięki tym dostawom było wysoce profesjonalne przez cały czas i jesteśmy przekonani, że technologie, które mają być dostarczone, stanowią najnowocześniejsze systemy autonomii podwodnej i przeciwminowej.

Niszczyciel min proj. 258 to jednostka o wyporności ok. 850 ton, długości maksymalnej 58,5 m (długość między pionami 55,58 m), szerokości 10,3 m oraz zanurzeniu konstrukcyjnym 2,7 m. Napęd okrętu stanowią dwa ośmiocylindrowe silniki wysokoprężne MTU 8V 396 TE74L o mocy nominalnej 1000 kW (1360 KM) każdy, napędzających dwa pędniki cykloidalne Voith 21R5/160, powalające na osiągnięcie prędkości projektowej 15 węzłów. Zasięg wynosi ok. 2500 Mm, a autonomiczność 10 dni. Załoga Kormoran II liczy 45 osób, w tym 7 oficerów. W stosunku do prototypowego ORP Kormoran w jednostkach seryjnych dokonano licznych zmian w zakresie broni podwodnej. Na ich pokład trafiły nowe pojazdy podwodne Saab Double Eagle Sarov i Teledyne Gavia oraz sonar holowany Kraken Katfish 180. Uzbrojeniem są 35-mm armata automatyczna OSU-35K (docelowym; na prototypie jest 23-mm podwójna armata automatyczna ZU-23-2MR Wróbel II), trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm oraz przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom (Umowa na OSU-35K dla Kormoranów).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X