5 kwietnia na łamach ukraińskiej agencji informacyjnej OPK (Kurier Obronno-Przemysłowy), lokalna spółka Arey Engineering Group z Kijowa (która powstała w kwietniu 2015 w odpowiedzi na zapotrzebowanie rodzimych sił zbrojnych uwikłanych w konflikt z Rosją) ujawniła koncepcję ciężkiego, gąsienicowego bojowego wozu piechoty (bwp) o nazwie BMPW Babilon (Ukraina odbiera pierwsze Neptuny).

Ukraińska spółka Arey Engineering Group ujawniła koncepcję ciężkiego, bojowego wozu piechoty o nazwie BMPW Babilon

Zgodnie z opublikowanymi informacjami praca badawczo-rozwojowa BMPW Babilon odbywa się na zlecenie ministerstwa obrony Ukrainy i ma to być w przyszłości pierwszy wóz bojowy w ukraińskich wojskach lądowych (Suchoputni Wijśka Zbrojnych Sył Ukrajiny, SW ZSU), zbudowany zgodnie ze standardami NATO (choć stwierdzenie to brzmi dość enigmatycznie – przyp. red.) (Nowe wyposażenie ukraińskiej armii).

BMPW Babilon ma zostać wyposażony w hybrydowy układ napędowy, złożony z niemieckiego silnika wysokoprężnego Deutz TCD 16.0 V8 o mocy 768 KM (568 kW) silników elektrycznych o łącznym ekwiwalencie mocy do 701 KM (500 kW), dzięki czemu łączna moc wyjściowa wyniesie 1469 KM (1080 kW). Dzięki temu mógłby pracować w trzech trybach: spalinowym, elektrycznym lub mieszanym ze wsparciem agregatów prądotwórczych. Pojazd będzie mógł pokonywać przeszkody wodne o maksymalnej głębokości 5 m (Ukraina zamówi pociski balistyczne Grom-2/Sapsan).

BMPW Babilon wydaje się rozwinięciem koncepcji ciężkiego, gąsienicowego bojowego wozu piechoty o nazwie Don

Pojazd zostanie wyposażony w zunifikowane cyfrowe systemy sterowania, złożone z systemu sterowania pojazdem, systemu kierowania ogniem wieżą i systemu kierowania ogniem zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia, połączonych z panelami zbiorczymi, system inspekcyjnym i trzema zautomatyzowanymi stacjami roboczymi (Ukraina odebrała Bars-8MMK).

Ma otrzymać także nowe opancerzenie z możliwością dodatkowego zwiększenia jego stopnia ochrony do poziomu nie niższego, niż 6 według STANAG 4569A. Według producenta, podczas zrealizowanych prób opancerzenia czołowego kadłuba, wytrzymał on ostrzał 30-mm amunicją z odległości 200 m i 125-mm amunicją czołgową, kumulacyjną i podkalibrową, z odległości 500 m.

Podwozie ma powstać w dwóch wariantach: w oparciu o elementy czołgów T-64 i T-84. Masa bojowa wozu nie przekroczy 36 t, załoga ma liczyć trzech żołnierzy (dowódcy, kierowcy i działonowego), a desant – ośmiu żołnierzy. Będą mieć do dyspozycji fotele przeciwwybuchowe o anatomicznym kształcie i pięciopunktowymi pasami bezpieczeństwa, klimatyzację i system filtracyjny.

BMPW Babilon zostanie wyposażony bezzałogowy system wieżowy

BMPW Babilon zostanie wyposażony bezzałogowy system wieżowy, uzbrojony w 30-mm armatę automatyczną ZTM-2 (odpowiednik rosyjskiej 2A42), opracowaną przez zakłady uzbrojenia z Kamieńca Podolskiego, a także 7,62-mm sprzężony karabin maszynowy PKT, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm karabinem maszynowy NSW, 40-mm granatnikiem maszynowym UAG-40 oraz przeciwpancernymi pociskami kierowanymi (ppk) Barrier (wyrzutnia chowana do wnętrza wieży). Na wieży zostaną umieszczone także czujniki opromieniowania laserem wraz wyrzutniami granatów dymnych i aerozolowych, co tworzy aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) klasy soft-kill.

Docelowo, BMPW Babilon ma być wyjściem do opracowania transportera piechoty, samobieżnej armatohaubicy czy samobieżnego systemu przeciwlotniczego. Co ciekawe, spółka Arey Engineering Group ma na swoim koncie zaprezentowany w listopadzie 2015 demonstrator technologii transportera piechoty o nazwie Azowiec, ale status prac nad nim jest nieznany. Na swojej stronie internetowej, spółka prezentuje z kolei koncepcję ciężkiego, gąsienicowego bojowego wozu piechoty o nazwie Don, który jest bardzo podobny do Babilona. Został wyposażony w bezzałogową wieżę, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Sword of Arey i cyfrowy system zarządzania walką Checkmate. Wydaje się, że oba wozy współdzielą tę samą wieżę, a Babilon jest rozwinięciem koncepcji Dona.