Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne CC-330 Husky dla Kanady

Departament Obrony Narodowej Kanady podpisał umowę ze spółką Airbus Defence and Space na dostawę kolejnych samolotów transportowo-tankujących A330-200 MRTT, które otrzymają lokalne oznaczenie CC-330 Husky.

We wtorek, 25 lipca br., europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że podpisała umowę z Departamentem Obrony Narodowej Kanady na dostawę kolejnych czterech samolotów transportowo-tankujących A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport), które otrzymają lokalne oznaczenie CC-330 Husky. Zakup jest realizowany w ramach programu STTC (Strategic Tanker Transport Capability), który docelowo ma na celu zastąpienie pięciu samolotów Airbus CC-150 Polaris (wojskowy wariant A310-300). Zakupione, fabrycznie nowe samoloty dołączą do dwóch wcześniej zamówionych egzemplarzy, bazujących na płatowcach z rynku wtórnego, które znalazły się w puli pięciu używanych A330-200, które zostaną przebudowane do nowej roli.

Wizualizacja CC-330 Husky

Umowa ma wartość 2,1 mld EUR netto (9,31 mld zł) i obejmuje także pełen pakiet usług szkoleniowych, w tym symulatory lotu oraz szkolenie załóg i personelu naziemnego. Pierwsze dwa używane samoloty zostały zamówione 14 lipca 2022 za 102 mln USD netto (409,45 mld zł), a nowa umowa rozszerzyła ją o trzy kolejne za 150 mln USD (602,13 mln zł), dzięki czemu królewskie kanadyjskie wojska lotnicze (Royal Canadian Air Force, RCAF) będą docelowo dysponować 9 egzemplarzami. Pierwszy samolot z pierwotnego zamówienia zaprezentowano 1 czerwca br.

Jak wspomniano, flota samolotów pozyskanych w programie STTC zastąpi użytkowane przez RCAF starzejące się CC-150 Polaris (A310 MRTT). Kanadyjskie A310 MRTT służą do operacji tankowania w powietrzu, transportu sprzętu i ludzi, ewakuacji medycznych, a także przewozu urzędników rządowych (NATO NSPA zamówiła kolejny samolot transportowo-tankujący Airbus A330 MRTT).

Jako najbardziej zaawansowany technicznie wielozadaniowy tankowiec, A330 MRTT doskonale odpowiada potrzebom Kanady w zakresie ochrony jej suwerenności, a także usprawnienia operacji zarówno na północy, w obszarze Amerykańskiego Dowództwa Obrony Powietrznej i Kosmicznej (NORAD), jak również w NATO, powiedział Mike Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space. Dzięki prymatowi technologicznemu samolotu nad produktami konkurencji, Kanada osiąga także poprawę interoperacyjności z sojusznikami, eksploatującymi A330 MRTT.

Nowe samoloty A330-200 będą budowane na linii montażu końcowego A330 w Tuluzie. Konwersja do wariantu A330 MRTT odbywać się będzie w zakładzie w Getafe w Hiszpanii i ruszy w połowie 2025 r. Pierwszy fabrycznie nowy MRTT zostanie dostarczony RCAF w 2027. Nowe samoloty tankująco-transportowe trafią do 437. Eskadry Transportowej 8. Skrzydła królewskich wojsk lotniczych RCAF w bazie lotniczej CFB Trenton w Ontario.

Grafiki: Airbus Defence and Space

Kanadyjskie A330 MRTT zostaną wyposażone w sztywny przewód paliwowy pod kadłubem i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi, środki cyberbezpieczeństwa i samoobrony. Każdy z nich można będzie zamienić w samolot ewakuacji medycznej (MEDEVAC) z pomocą zamówionych zestawów Airbus Medical Evacuation Kit, składających się z dwóch stanowisk do intensywnej terapii i dodatkowych noszy dla pacjentów. Zawarty kontrakt obejmuje pełen zestaw usług szkoleniowych, w tym dostawę pełnego symulatora lotu (FFS), do przygotowania i utrzymania gotowości załóg lotnictwa Sił Zbrojnych Kanady.

Jako dostawca wielozadaniowych latających cystern Airbus został wybrany w wyniku otwartego procesu przetargowego w kwietniu 2021 roku. Uznany został wtedy za jedynego kwalifikującego się dostawcę następców tankowców CC-150.

15 klientów wojskowych zamówiło dotychczas 76 egzemplarzy A330 MRTT. Samolot Airbusa może zabrać na pokład do 300 żołnierzy. A330 MRTT zdobył 90 procent udziału w światowym rynku wielozadaniowych tankowców (poza Stanami Zjednoczonymi). Maszyny te osiągnęły już ponad 270 000 godzin nalotu. Jako dojrzała platforma sprawdziły się w takich rejonach jak Bliski Wschód i wschodnia, europejska flanka NATO, a najważniejsze ich atuty to: interoperacyjność, skuteczność misji i wskaźniki dostępności.

Airbus jest wiodącym graczem przemysłowym w kanadyjskim sektorze lotniczym od prawie 40 lat. Zatrudnia lokalnie ponad 4000 osób i zamawia towary oraz usługi od miejscowych firm warte około 2 miliardów dolarów kanadyjskich. Obecnie, RCAF są użytkownikiem innych wojskowych samolotów Airbusa: wspomnianego CC-150 Polaris czy nowo zakupionych samolotów poszukiwawczo-ratowniczych CC-295 Kingfisher.

Na podstawie informacji prasowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X