Przejdź do serwisu tematycznego

Katastrofa izraelskiego AS565 MA Atalef

W pobliżu Hajfy rozbił się, należący do Izraelskiego Korpusu Powietrznego i wykonujący zadania dla Korpusu Morskiego, śmigłowiec wielozadaniowy AS565 MA Atalef.

3 stycznia br. służba prasowa Izraelskiego Korpusu Powietrznego (Chejl ha-Awir) poinformowała, że w poniedziałek w godzinach wieczornych w pobliżu Hajfy rozbił się, wykonujący zadania dla Korpusu Morskiego (Chejl ha-Jam), średni śmigłowiec wielozadaniowy AS565 MA Atalef (lokalne oznaczenie francuskiego Eurocopter AS565 Panther). Dwóch z trzech członków załogi zginęło na miejscu.

W pobliżu Hajfy rozbił się, należący do Izraelskiego Korpusu Powietrznego i wykonujący zadania dla Korpusu Morskiego, śmigłowiec wielozadaniowy AS565 MA Atalef / Zdjęcie: Siły Obronne Izraela

Przyczyna wypadku nie została jeszcze podana i rozpoczęło się śledztwo w tej sprawie (na czele zespołu badającego wypadek stanął płk T.), ale dowództwo Chejl ha-Awir zawiesiło wszystkie loty szkoleniowe oraz loty pozostałych śmigłowców AS565 MA Atalef – wskazuje to, że zdarzenie nie było wynikiem ewentualnego ataku. Do chwili wypadku, Izrael dysponował pięcioma śmigłowcami tego typu, wszystkie były przydzielone do 193. Eskadry Defenders of the West, która stacjonuje w bazie lotniczej Ramat Dawid w Dystrykcie Północnym.

AS565 MA to wielozadaniowy, nieuzbrojony morski wariant śmigłowca Panther, przeznaczony do zadań patrolowych, poszukiwawczo-ratowniczych (SAR, Search And Rescue) oraz zwiadowczych. Śmigłowce są napędzane dwoma silnikami turbowałowymi Arriel 1M1 lub 2C.

4 stycznia służba prasowa Chejl ha-Awir ujawniła personalia pilotów, którzy zginęli w katastrofie: byli to 38-letni ppłk Erez Sachyani (zastępca dowódcy bazy Ramat Dawid, żonaty, troje dzieci, z kibucu Ramat Dawid) oraz 27-letni mjr Chen Fogel (awansowany pośmiertnie ze stopnia kapitana, zastępca dowódcy 193. Eskadry, z Hajfy). Pogrzeby obu oficerów odbyły się we wtorek.

Tożsamość trzeciego członka załogi pozostaje niejawna. Wiadomo tylko, że był obserwatorem i został wyciągnięty z wody przez członków Jednostki 669 (przeznaczonej do zadań bojowych oraz poszukiwawczo-ratowniczych na rzecz Chejl ha-Jam) w odległości ok. 1,5 km od brzegu oraz przetransportowany do szpitala w Hajfie – w wypadku miał odnieść umiarkowane obrażenia (Izrael tworzy 7. Skrzydło Operacji Specjalnych).

Zgodnie ze dotychczasowymi planami, wszystkie śmigłowce AS565 MA Atalef zostaną zastąpione przez 8 amerykańskich śmigłowców morskich SH-60F Seahawk, które zostały pozyskane na potrzeby m.in. zbudowanych w Niemczech czterech korwet rakietowych typu Sa’ar 6 (Niemcy przekazali Izraelowi dwie ostatnie korwety Sa’ar 6).

O zakupie pochodzących z nadwyżek amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) wiropłatów zdecydowano w 2015 – będą kompatybilne z już używanymi Sikorsky S-70 Yanshuf. USA wyceniły je na 300 mln USD, ale 6 lipca 2016 zdecydowano o nieodpłatnym przekazaniu ich w ramach programu Excess Defense Articles (EDA), po uprzedniej modernizacji. Zgodnie z informacją z 11 grudnia 2021, dostawy rozpoczną się w bieżącym roku – są opóźnione w stosunku do pierwotnego harmonogramu (Izraelskie Black Hawk uziemione).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X