Przejdź do serwisu tematycznego

Indie: Pierwszy Tejas LCA Mk 1A oblatany

Z lotniska przyzakładowego indyjskiej spółki HAL w Bengaluru został oblatany pierwszy seryjny egzemplarz lekkiego samolotu wielozadaniowego Tejas LCA Mk 1A przeznaczony dla rodzimych wojsk lotniczych.

W czwartek, 28 marca, indyjska spółka HAL (Hindustan Aeronautics Limited) poinformowała w mediach społecznościowych, że z lotniska przyzakładowego w Bengaluru w stanie Karnataka został oblatany pierwszy seryjny egzemplarz lekkiego samolotu wielozadaniowego Tejas LCA Mk 1A przeznaczonego dla rodzimych wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) (Używane Mirage 2000 dla Indii).

Zdjęcia: HAL via X

Samolot o nr rejestracyjnym LA-5033 w docelowych indyjskich barwach wzbił się w powietrze przeprowadzając 18-minutowy lot kontrolny w celu weryfikacji działania wszystkich systemów pokładowych. Za sterami zasiadł pilot-oblatywacz CTP, Gp Capt K K Venugopal (Retd).

Egzemplarz zostanie wkrótce dostarczony zamawiającemu, wraz z dwoma kolejnymi w tym roku. Pierwotnie dostawy miały rozpocząć się w lutym 2024, ale odnotowano opóźnienie. Dostawy mają zakończyć się w 2029.

W styczniu 2021 Ministerstwo Obrony Indii złożyło zamówienie na 73 lekkie samoloty bojowe i 10 szkolnych Tejas LCA Mk 1A za równowartość 456,96 mld INR (wówczas 23,2 mld zł), które trafią do siedmiu eskadr Bhartiya Vāyu Senā (Indie zamawiają 83 Tejasy).

W grudniu 2023 Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego zatwierdził zakup kolejnych 93 samolotów tego typu – łącznie zatem 176 egzemplarzy. W tym celu jeszcze w kwietniu 2023 producent uruchomił trzecią linię produkcyjną w Nashik, w stanie Maharashtra, dzięki czemu zwiększono roczne zdolności produkcyjne z 16 do 24 egzemplarzy.

Dodatkowo, 12,02 mld INR (610,278 mln zł) zarezerwowano na rozbudowę infrastruktury, która umożliwi przeprowadzanie napraw i konserwacji kluczowych systemów na terenie baz lotniczych, co skróci czas wyłączenia ze służby operacyjnej poszczególnych samolotów i zwiększy ich gotowość.

Wcześniej zamówiono 40 seryjnych samolotów w wersji Tejas LCA Mk 1. Warto dodać, że Mk 1A jest jego wersją zmodernizowaną, wyposażoną w radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) typu EL/M-2052 od izraelskiej spółki ELTA Systems, systemy walki radioelektronicznej (WRE), sondę do tankowania w locie i osiem węzłów uzbrojenia m.in. dla pocisków rakietowych krótkiego zasięgu MBDA ASRAAM (Advanced Short Range Air-to-Air Missile) i dalekiego zasiegu klasy BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile). Ponadto, samoloty otrzymują nowe systemy misji i awioniki oraz inne ulepszenia, a napęd stanowi silnik General Electric F404-GE-IN20.

Samoloty Tejas LCA Mk 1A będą zastępować zmodernizowane samoloty myśliwskie MiG-21 Bison, które zostaną wycofane na początku 2025, ale loty na nich zaprzestano już w październiku 2023 (Indie: MiG-21 Bison w końcu zostaną wycofane).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X