Podczas targów ILA Berlin Air Show (zaplanowanych na 5-9 czerwca), niemiecka spółka Diehl Defence zaprezentowała po raz kolejny wyrzutnię rakietowych pocisków przeciwlotniczych IRIS-T-SLS Mk III w konfiguracji All-in-One, posadowioną na zmodyfikowanym podwoziu GDELS Eagle V 6×6.
Grafika koncepcyjna wyrzutni została po raz pierwszy zaprezentowana 30 marca 2021, gdy Diehl Defence wraz z Rheinmetall Electronics (część grupy Rheinmetall AG) i Hensoldt Sensors (część spółki Hensoldt) zawarły porozumienie o utworzeniu grupy roboczej ARGE (Arbeitsgemeinschaft), rozszerzając tym samym współpracę w niemieckim programie budowy systemu obrony powietrznej bliskiego zasięgu o kryptonimie NNbS (Nah-und Nächstbereichsschutzsystem). 25 stycznia br. konsorcjum tych spółek otrzymało zamówienie o wartości 1,23 mld EUR (5,39 mld zł) na opracowanie nowego systemu obrony powietrznej krótkiego i średniego zasięgu dla Bundeswehry.
Prototyp IRIS-T-SLS Mk III miał premierę na paryskich targach Eurosatory 2022, natomiast samo wydłużone podwozie Eagle V w układzie napędowym 6×6 podczas targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International) w Londynie.
Konfiguracja All-in-One oznacza, że na jednej platformie umieszczono czterokontenerową wyrzutnię pocisków przechwytujących IRIS-T/TCV (Infra-Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled) o zasięgu 12 km i na pułapie 6000 m, które są zdolne do zwalczania celów powietrznych w trybie samonaprowadzania się przed (Lock-On Before Launch, LOBL) oraz po wystrzeleniu pocisku (Lock-On After Launch, LOAL) i są wyposażone w zapalnik zbliżeniowy i uderzeniowy. Zostały opracowany przez konsorcjum z Diehl Defence na czele we współpracy ze Szwecją, Hiszpanią, Włochami, Grecją, Norwegią i Austrią.
Na stropie umieszczono nowy radar o obrotowej antenie. Brak informacji o jego typie. W wersji systemu IRIS-T-SLS Mk III prezentowanej w 2022 zastosowano lekki radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu Hensoldt Spexer o niskim poborze mocy, działający w paśmie X. Składał się on z trzech par anten ścianowych, także o pokryciu 360 stopni. Inną z propozycji był lekki, trójwspółrzędny radar Saab Giraffe 1X 3D o zasięgu wykrywania 75 km w zakresie 360 stopni. Jest to stacja radiolokacyjna z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA w technologii azotku galu (GaN). Zadebiutowała publicznie 10 września 2019 na targach DSEI 2019. Została zaprojektowana do wykrywania wielu celów powietrznych, takich jak pociski rakietowe, moździerzowe i artyleryjskie (C-RAM) oraz bezzałogowe statki latające (bsl).
W roli systemu dowodzenia i kontroli (C2) zastosowano jedną z wersji systemu kierowania ogniem Airbus Defence Fortion IBMS-FS.
Eagle V 6×6
Jeśli chodzi o zastosowane podwozie, to warto dodać, że 15 kwietnia 2020 konsorcjum General Dynamics European Land Systems (GDELS)-MOWAG informowało o podpisaniu umowy z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawę 80 opancerzonych ambulansów na bazie tych pojazdów. Dostawy zostały zrealizowane w latach 2021-2024.
Tym samym niemieckie siły zbrojne (Bundeswehra) są drugimi, po wojskach lądowych Szwajcarii, które zamówiły najnowszy wariant Eagle V. Szwajcarzy zamówili jednak 100 pojazdów w wersji rozpoznawczej. Warto zauważyć, że konstrukcja Eagle V 6×6 na podwoziu Duro czerpie z doświadczeń z użytkowania tych wozów w siłach zbrojnych Niemiec i Danii.
Dopuszczalna masa całkowita Eagle V 6×6 to 15 t, a ładowność to ponad 5 t. Objętość kabiny wynosi ponad 16 m sześciennych. Pojazd ma 7 m długości, 2,28 m szerokości i 2,5 m wysokości. Napędza go 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB6.7 E3 o pojemności 6,7 l i mocy 245 KM. Moc jest przenoszona na automatyczną pięciobiegową skrzynią Allison 2500 SP. Maksymalna prędkość na drodze utwardzonej wynosi 110 km/h, a zasięg to około 700 km.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.