We wtorek, 3 czerwca 2025, amerykańskie spółki GE Aerospace (część General Electric) i Kratos Defense & Security Solutions, Inc. ogłosiły podpisanie porozumienia o współpracy (Teaming Agreement) przy rozwijaniu zaawansowanych technologii napędowych dla nowej generacji bezzałogowych systemów latających typu CCA (Collaborative Combat Aircraft).
GEK800 / Zdjęcie: Kratos Defense & Security Solutions, Inc.
Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna działu obrony i systemów w GE Aerospace, powiedziała:
Formalizacja tej umowy o współpracy i rozpoczęcie prac nad tymi nowymi silnikami oznaczają kolejny krok naprzód w naszym zaangażowaniu w dostarczanie niedrogich, elastycznych i wydajnych systemów napędowych dla sił zbrojnych w przyszłości. Jesteśmy podekscytowani kontynuacją współpracy z Kratos i przyspieszeniem rozwoju w różnych klasach systemów bezzałogowych.
Eric DeMarco, prezes i dyrektor generalny Kratos Defense & Security Solutions, Inc., powiedział:
Strategicznie ważna umowa o współpracy Kratos z GE Aerospace nadal szybko się rozwija i rozszerza, a rodzina silników GEK jest ukierunkowana na niektóre z najważniejszych, krytycznych dla misji i najwyższych priorytetów potrzeb i wymagań bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych. W Kratos przystępność cenowa jest technologią, a dostarczanie większej wydajności za niższą cenę tak szybko, jak to możliwe, to kluczowe wkłady, które wnosimy do naprawdę wiodących w branży oferując GEK z naszym partnerem i globalnym liderem GE Aerospace.
GEK1500 / Zdjęcie: GE Aerospace
Ta współpraca wzmacnia trwające partnerstwo GE Aerospace z Kratos Turbine Technologies – oddziałem Kratos – opierając się na zeszłorocznym protokole ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) w celu przyspieszenia rozwoju i produkcji małych, ekonomicznych silników do platform bezzałogowych. Nowa umowa o współpracy rozszerza tamto porozumienie i zapewnia ramy dla obu spółek w celu opracowania, produkcji, testowania i wdrożenia silnika odrzutowego GEK800, a także współpracy nad innymi niedrogimi, jednorazowymi silnikami turbowentylatorowymi.
Oprócz wspólnej pracy nad GEK800, spółki rozpoczęły pracę nad kolejnym nowym silnikiem, GEK1500. Silniki będące w fazie rozwoju będą mogły napędzać bezzałogowe systemy powietrzne (UAS), samoloty bojowe i inne, co stawia GE Aerospace i Kratos w pozycji oferującej niedrogie rozwiązania w zakresie masowego zastosowania napędów nowej generacji dla Departamentu Obrony USA.
Kratos wnosi ponad 20 lat doświadczenia w opracowywaniu i produkcji małych, niedrogich silników do bezzałogowców i platform rakietowych. GE Aerospace wnosi stulecie doświadczenia w technologii napędowej i zdolność do skalowania zaawansowanych projektów do produkcji o dużej wydajności — pomagając w ten sposób przezwyciężyć lukę od prototypu do wdrożenia.
Informacje prasowe