W czwartek, 1 maja 2025, Departament amerykańskich Sił Powietrznych (Department of the Air Force) poinformował o rozpoczęciu w bazie lotniczej Beale w Kalifornii etapu testów naziemnych w programie autonomicznych bojowych bezzałogowych statków latających o kryptonimie CCA (Collaborative Combat Aircraft). Jednocześnie zaprezentowano fotografie jednego z dwóch zaoferowanych lojalnych skrzydłowych w programie, a więc YFQ-44A od spółki Anduril Industries.
Jak czytamy, prototyp YFQ-44A został umieszczony w tunelu aerodynamicznym w Costa Mesa w Kalifornii. Zakładowa nazwa samolotu to Fury. Opiera się na koncepcji platformy, opracowanej pierwotnie przez spółkę Blue Force Technologies, która w 2023 została częścią Anduril. Zakładała ona samolot o rozpiętości 5,18 m (17 stóp) o prędkości poddźwiękowej, dalekiego zasięgu, zarówno do misji rozpoznawczych, jak i bojowych.
Ta faza testów naziemnych obejmuje rygorystyczne oceny pojazdów testowych (prototypów), a więc omawianego YFQ-44A oraz konkurencyjnego YFQ-42A od General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI), skupiając się na układach napędowych, awionice, integracji systemów autonomicznych i interfejsach sterowania naziemnego. Te oceny potwierdzą wydajność, poinformują o przyszłych decyzjach projektowych i przygotują systemy do testów w locie w dalszej części roku.
Rozpoczęcie testów naziemnych jest kluczowym kamieniem milowym dla programu CCA Increment 1 — powiedział szef sztabu USAF, gen. David W. Allvin. Ta faza łączy projektowanie z oblotem, zmniejszając ryzyko integracji, zwiększając pewność siebie i kładąc podwaliny pod udany pierwszy lot i ostateczne wdrożenie do służby dla wojska.
Działamy szybko, ponieważ wojsko potrzebuje tej możliwości — powiedział Allvin. „CCA ma na celu zapewnienie decydującej przewagi w środowiskach o wysokiej konkurencji. Program przyspiesza wprowadzanie do eksploatacji dzięki innowacyjnym strategiom projektowania i nabywania — a obaj dostawcy osiągają lub przekraczają kluczowe kamienie milowe. Te samoloty pomogą nam przekształcić gotowość w dominację operacyjną.
Departament Sił Powietrznych wybrał bazę lotniczą Beale jako preferowaną lokalizację do utworzenia nowej jednostki, CCA Aircraft Readiness Unit (ARU). Misją ARU będzie utrzymywanie gotowości operacyjnej bezzałogowych samolotów do rozmieszczenia na całym świecie w każdej chwili. CCA będą półautonomiczne, więc ARU nie będzie musiało wykonywać znacznej liczby lotów bojowych dziennie, aby utrzymać gotowość. Samoloty będą utrzymywane w stanie gotowości do lotu i będą wykonywać minimalną liczbę lotów, więc liczba operatorów wymaganych do wsparcia floty będzie znacznie niższa niż w przypadku innych systemów uzbrojenia.
Po opublikowaniu informacji przez Departament USAF, oświadczenie wydała spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc., której prototyp nie jest jeszcze obecny na rozpoczętych testach naziemnych:
Program CCA to przełomowa nowa era w lotnictwie bojowym, a my pozostajemy w harmonogramie testów i lotów YFQ-42 w nadchodzących miesiącach. Przez ostatnie trzy dekady GA-ASI było pionierem ponad dwóch tuzinów różnych typów bezzałogowych statków powietrznych dla Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników, w tym wielu bezzałogowych samolotów bojowych latających obecnie, i zarejestrowało prawie 9 milionów godzin lotu. Nasza praca nad YFQ-42 jeszcze bardziej rozszerzy pole bezzałogowego lotnictwa i pozostajemy podekscytowani przyszłością.
Gratulujemy społeczności bazy lotniczej Beale wyboru do wsparcia tej nowej ery dominacji powietrznej i nie możemy się doczekać współpracy z Państwem w miarę postępów programu. W tym celu z przyjemnością ogłaszam, że GA-ASI da społeczności Beale przedsmak tego lata, wystawiając nasz pełnowymiarowy prototyp YFQ-42 na wystawie Beale Air and Space Expo rozpoczynającej się 7 czerwca.
David R. Alexander, prezes General Atomics Aeronautical Systems Inc.,
Ground testing is officially underway for our Collaborative Combat Aircraft program! This is a huge milestone and another step toward first flight and rapid delivery to our warfighters… These unmanned fighters are going to be badass! (1/3) pic.twitter.com/HiuWMzmcc7
— General David Allvin (@OfficialCSAF) May 1, 2025
Przypomnijmy, że oznaczenia YFQ-42A i YFQ-44A zostały ujawnione 3 marca br. przez gen. Davida Allvina. Wcześniej, 4 kwietnia 2024 Departament USAF informował o wyborze ofert spółek General Atomics Aeronautical Systems Inc. i Anduril Industries w kolejnym etapie programu CCA.
Program przewiduje ponad 20 poddostawców, którzy będą brać udział w koprodukcji komponentów (wśród odrzuconych oferentów są Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman, które mogą ubiegać się o ten status). W 2026 zostanie udzielona umowa jednemu z podmiotów, tak aby do końca dekady system CCA osiągnął wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC). Jednocześnie zostanie uruchomiona faza Increment 2 w zakresie budowy ulepszonej platformy. Zgodnie z wcześniejszymi planami planowany zakup tylko 100-150 egzemplarzy bezzałogowców w wersji Increment 1.
Pierwotna koncepcja Fury, zaoferowana przez Anduril Industries do programu CCA / Grafika: Anduril Industries
Program CCA jest częścią większej inicjatywy NGAD (Next Generation Air Dominance). Długookresowe plany obejmują pozyskanie nawet 200 samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD i co najmniej 1000 bezzałogowców CCA. 21 marca br. informowano o wyborze oferty spółki Boeing, która zbuduje załogowy F-47 jako następcę samolotu przewagi powietrznej 5. generacji Lockheed F-22A Raptor.
Had a great meeting with @secdef yesterday afternoon discussing the F-47 and the NGAD Family of Systems…Big news coming this week on Collaborative Combat Aircraft! https://t.co/2PuY9J8Dp6
— General David Allvin (@OfficialCSAF) April 29, 2025