W piątek, 26 września 2025, południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) odniosła się do zarzutów materiału opublikowanego 23 września br. w telewizji państwowej KBS News na temat wcześniejszego zarządu oraz kontraktu na lekkie samoloty bojowe FA-50 do Polski.
Prototypowy FA-50, który służy jako platforma do testowania rozwiązań, które znajda się w polskich FA-50PL / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
W nadesłanym do Redakcji Portalu MILMAG oświadczeniu czytamy:
W odniesieniu do informacji dotyczących reportażu koreańskiej telewizji KBS, Korea Aerospace Industries oświadcza, że inspiracją dla tego materiału były wewnętrzne spory polityczne w Korei, a firma została wykorzystana w tym kontekście jako narzędzie.
W Korei cały reportaż telewizji KBS wywołuje kontrowersje. Materiał w dużym stopniu został oparty na nieprawdziwych informacjach przekazanych przez jednego z byłych wiceprezesów firmy. KAI rozważa podjęcie kroków prawnych przeciwko tej osobie za ujawnienie poufnych informacji i manipulowanie faktami w sposób szkodzący reputacji firmy.
Poniżej odnosimy się do najważniejszych informacji podanych w materiale, dotyczących programu FA-50 dla Polski:
- Sprawa terminu wydania zgody przez rząd USA na integrację pocisku AIM-9X oraz dostarczenia modułu GPS do platformy FA-50PL jest kwestią niejawną, ale podkreślamy, że jakiekolwiek opóźnienia nie wynikają ani z winy KAI, ani polskiego klienta. Rządy Republiki Korei, USA i Polski współpracują ze sobą, aby znaleźć najlepsze rozwiązania tych kwestii.
- W sprawie integracji pocisku AIM-9X z samolotem FA-50PL, biorąc pod uwagę konieczne zgody ze strony rządu USA, wybór amerykańskiego radaru AESA [PhantomStrike – przyp. red.] był decyzją optymalną. Koreański radar [ESR-500A – przyp. red.] nie był jeszcze wówczas opracowany i nie ma żadnych przesłanek, które by wskazywały, że jego wybór do FA-50PL skróciłby ogólny harmonogram programu polskiej wersji samolotu.
- KAI negocjuje z polską stroną aktualizację terminów dostaw samolotów FA-50PL – obie strony dążą do wypracowania optymalnego rozwiązania tej kwestii, uwzględniającego okoliczności.
KAI zapewnia najwyższą jakość produkowanych statków powietrznych i ich utrzymania po dostarczeniu do klientów. Projekty dla Polski, które traktujemy honorowo, realizujemy z pełnym zaangażowaniem i starannością, stale i ściśle współpracując z polskim klientem. Niezależnie od wydarzeń politycznych w Korei, koncentrujemy się na jak najlepszej pracy dla wszystkich naszych klientów.
Wprawdzie w maju br. pojawiały się pierwsze doniesienia medialne o opóźnieniu dostaw FA-50PL, które miały rozpocząć się w listopadzie 2025, o 1,5 roku. Jednak, zgodnie z informacją gen. bryg. pil. Sławomira Mąkosy, Asystenta Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, udzielonej podczas wczorajszego posiedzenia podkomisji stałej do spraw polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w ramach Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON), dostawy 36 egzemplarzy ulepszonych FA-50PL (Block 20) mają zostać zrealizowane w latach 2026-2028, w tym 12 egz. w 2026: 12 egz. w 2027 i 12 egz. w 2028, a więc szybciej niż twierdzą media koreańskie.
Już pod koniec ub. r. KAI informowała Redakcję Portalu MILMAG, że oblot pierwszego polskiego FA-50PL nastąpi w listopadzie 2025, więc naturalnym że dostawy nie mogą rozpocząć się natychmiast po tym wydarzeniu.
Przypomnijmy, że 16 września 2022 Polska zamówiła 12 FA-50GF Block 10 za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), które już dostarczono oraz wspomniane 36 FA-50PL Block 20 za 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto), które pierwotnie miały zostać dostarczone w latach 2025-2028. W dalszej kolejności FA-50GF mają zostać przebudowane do wersji FA-50PL (Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).
Czytaj także:
- DSEI 2025: Umowa między Mildat a MKE na amunicję do polskich FA-50
- MON: W przyszłym roku samoloty FA-50 będą włączone do dyżurów bojowych
- Umowa z Mildat na amunicję 20 mm do samolotów FA-50
- Umowa na pociski AIM-9L Sidewinder dla polskich FA-50GF
- Inspektor Sił Powietrznych z wizytą w Republice Korei i amunicja do FA-50
